• پنج شنبه 7 تیر 1403
  • الْخَمِيس 20 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 27
یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 225575
+
-

بایدها و نبایدهایی که والدین، معلمان و دانش‌آموزان به ویژه در مقطع متوسطه دوم باید درآزمون‌های خرداد‌ رعایت کنند

آغاز ماراتن کنکور 4مرحله‌ای ا ز اول خرداد

گزارش
آغاز ماراتن کنکور 4مرحله‌ای ا ز اول خرداد

الناز عباسیان-روزنامه‌نگار

ماراتن امتحانات پایان سال با اعلام یک روز تاخیر، از اول خرداد برگزار می‌شود؛ امتحاناتی که با حاشیه عقب افتادن اولین امتحان نهایی دانش آموزان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم آغاز شد و  برای اولین بار نتایج آن در کنکور سراسری تاثیر مستقیم دارد؛ به‌عبارت دیگر امسال، کنکور چهار مرحله‌ای رسما کلید خورد و همین، داستان امتحانات امسال را متفاوت از هر سال می‌کند؛ امتحاناتی که هم برای دانش‌آموزان استرس‌آور است، هم برای والدینشان و هم معلمان و مدیرانی که مجریان این آزمون‌ها هستند.   مسعود شکوهی، مدیرکل اسبق مشاوره و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش توصیه های لازم در این باره را ارائه داد:

استفاده از قرص‌های شب امتحان
برخی از دانش‌آموزان و دانشجویان شایعاتی درباره داروهای محرک تجویزی شنیده‌اند که این داروها به لحاظ علمی می‌توانند به آنها در تمرکز حواس و عملکرد بهتر آن کمک کنند. گاه به این داروها «قرص‌های شب امتحان» نیز گفته می‌شود. این افراد تحت‌تأثیر این اشتباه هستند که چون این داروها به دستور پزشک تجویز می‌شوند بنابراین سالم یا ایمن‌تر از مواد غیرقانونی هستند؛ درحالی‌که مصرف خودسرانه آنها عواقب جدی برای فرد مصرف‌کننده دارد و ضمناً این داروها برای افرادی که به آنها تجویز نشده، بسیار خطرناک و زیان‌آورند. رایج‌ترین این داروهای محرک، ریتالین با نام تجاری مِتیل فنیدات است.

نقش مدارس در پیشگیری از این خطرات
آموزش پیشگیری از سوء‌مصرف مواد اعتیادآور: مسئولان مدارس باید برنامه‌های آموزشی منظمی برای آگاه‌سازی‌ دانش‌آموزان در مورد خطرات سوء‌مصرف مواد اعتیادآور داشته باشند.
ارائه خدمات مشاوره: در دسترس بودن مشاوران و روانشناسان در مدارس به‌ویژه در فصل امتحانات می‌تواند به دانش‌آموزانی که در معرض خطر سوء‌ مصرف مواد هستند کمک کند.
همکاری با خانواده‌ها: مسئولان مدارس باید با خانواده‌ها همکاری نزدیکی داشته باشند تا از خطرات سوء مصرف مواد اعتیادآور و راه‌های پیشگیری از آن آگاه شوند.

عوارض استفاده از قرص‌های تمرکززا
مهدی خواجوی، متخصص مغز و اعصاب: ریتالین ترکیبی آمفتامینی است که محرک مغز بوده و باعث افزایش تمرکز می‌شود. این دارو برای درمان کودکان و نوجوانان به‌کار می‌رود.
افراد با این بیماری هرگز نسبت به اثرات این دارو مقاوم نمی‌شوند، اما افراد معمولی که این اختلال را ندارند به‌تدریج نسبت به اثر آن مقاوم شده و اگر در‌ ماه اول مصرف مثلا با یک قرص تمرکزشان زیاد می‌شد به‌تدریج باید تعداد بیشتری قرص را برای به‌دست آوردن اثری که در روز اول از آن به‌دست آوردند، مصرف کنند. کمترین عارضه مصرف زیاد این قرص تشنج است.

چند توصیه به والدین دانش‌آموزان   
   انتخاب روش‌های سالم به جای راه‌حل‌های کاذب: مطالعه منظم، خواب کافی، تغذیه سالم و ورزش، نقشی کلیدی در افزایش تمرکز و حافظه دارند.
   مطالعه درباره مواد اعتیادآور: در مورد عواقب جسمی، روحی و اجتماعی مصرف مواد اعتیادآور تحقیق کنید و این اطلاعات را با فرزندانتان به اشتراک بگذارید.
   کمک تخصصی از مشاوران تحصیلی و پزشکی: اگر نگران سلامتی فرزندتان هستید، از یک مشاور یا روانشناس مجرب کمک بگیرید.
   تقویت ارتباط با فرزندان: با فرزندتان در مورد نگرانی‌ها و مشکلاتش صحبت کنید.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید