• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 10 اسفند 1399
کد مطلب : 125558
+
-

بورات به همه رو دست می‌زند

پیش‌بینی از مصاف بهترین‌ها در گلدن‌گلوب 2021

بورات به همه رو دست می‌زند

آرش نهاوندی_روزنامه نگار

هفتادوهشتمین مراسم گلدن‌گلوب در روز اول مارس 2021 (11اسفند 1399) برگزار خواهد شد. در کمتر از 24ساعت مانده به این رویداد معتبر سینمایی و تلویزیونی، نیویورک‌تایمز در گزارشی با تیتر «آیا «بورات» برنده بزرگ گلدن‌گلوب خواهد بود؟» به پیش‌بینی‌ درباره برنده‌های احتمالی این مراسم در سال 2021پرداخته است. انجمن روزنامه‌نگاران خارجی هالیوود که برگزاری این مراسم را عهده‌دار است، بسیار مشتاق به اهدای جایزه به فیلم‌هایی است که از هم‌اکنون از بخت‌های اصلی برنده شدن جایزه اسکار محسوب می‌شوند، اما از آنجایی که وظیفه انتخاب برترین‌های گلدن‌گلوب برعهده 90خبرنگار با نظراتی عمدتا عجیب و غیرعادی گذاشته شده، می‌توان نتایج دور از انتظار در رشته‌های گوناگون را از هم‌اکنون پیش‌بینی کرد. در سال‌جاری به‌دلیل شیوع کرونا و عدم‌اکران برخی از فیلم‌های بزرگ، نام‌های بزرگ و سلبریتی‌های کمتری نسبت به سال‌های گذشته در معرض رأی اعضای انجمن خبرنگاران هالیوود، خواهند بود. علاوه بر این، اخیرا در مقاله‌هایی از استانداردهای دوگانه در انتخاب اعضای رأی‌دهنده این انجمن، به‌شدت انتقاد شده است. یکی از اصلی‌ترین انتقادها متوجه این مسئله است که در ترکیب امسال خبرنگاران رأی‌دهنده به برترین‌های گلدن‌گلوب، نام هیچ خبرنگار سیاهپوستی به چشم نمی‌خورد. شاید به همین دلیل است که نام هیچ‌کدام از ساخته‌های اصلی کارگردانان سیاهپوست نظیرفیلم‌های «دا 5پنج هم خون» و «یک شب در میامی» در فهرست بهترین فیلم‌های سال به چشم نمی‌خورد. اصلی‌ترین پرسش درباره مراسم امسال این است که آیا رأی‌دهندگان به‌منظور کاهش حساسیت‌ها بر سر مسائل جنجال‌برانگیز، در انتخاب برندگان خود در 2021تنوع را رعایت خواهند کرد؟ در این گزارش، به پیش‌بینی کایلی بوچانان، منتقد نیویورک‌تایمز از برندگان رشته‌های اصلی گلدن‌گلوب خواهیم پرداخت.

بهترین بازیگر زن فیلم درام
در این بخش، ویولا دیویس برای نقش‌آفرینی در فیلم «ما رینی بلک باتم»، آندرا دی به‌خاطر بازی در «ایالات‌متحده رودرروی تعطیلات بیلی»، وانسا کربی برای بازی در «تکه‌هایی از یک زن»، فرانسس مک دورمند به‌خاطر نقش‌آفرینی در «سرزمین کوچ‌نشینان» و کری مولیگان به‌خاطر بازی در «زن جوان امیدوارکننده» کاندیدا شده‌اند. مک دورمند و مولیگان هر دو در فیلم‌هایی که نشان‌دهنده روح زمانه خود هستند به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم‌ها هرکدام در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه در هفتادوهشتمین گلدن‌گلوب نیز کاندیدا شده‌اند. از آنجایی که مولیگان در نقش یک زن انتقام‌گیرنده امروزی ظاهر شده و نسبت به نقش‌های قبلی‌اش که بیشتر در نمایشنامه‌ها و برخی فیلم‌های با درونمایه تاریخی ظاهر می‌شد، تغییر بزرگی در بازیگری‌اش ایجاد شده، تصور می‌کنم که مولیگان برنده بخش بهترین بازیگر زن فیلم درام باشد.

بهترین بازیگر مرد فیلم درام
برای این بخش، ریز احمد به‌خاطر بازی در «صدای فلز»، چادویک بازمن به‌دلیل نقش‌آفرینی در «ما رینی بلک باتم»، آنتونی هاپکینز به‌دلیل بازی در«پدر»، گری اولدمن به خاطر ایفای نقش در «مانک» و طاهر رحیم به‌خاطر بازی در «موریتانیایی» انتخاب شده‌اند. جایگاه بازمن برای کسب جایزه اسکار 2021به‌عنوان بهترین بازیگر مرد چنان مشهود و آشکار است که اگر در گلدن‌گلوب، کاندیدای دیگری غیر از وی به‌عنوان برنده جایزه بخش بهترین بازیگر مرد فیلم درام انتخاب شود، به‌احتمال زیاد جنجال دیگری برپا خواهد شد. البته این به آن معنا نیست که هیچ یک از بازیگران مرد دیگر نظیر آنتونی هاپکینز، گری اولدمن و ریز احمد، شایسته دریافت جایزه گلدن‌گلوب در بخش بهترین بازیگر مرد فیلم درام نیستند، بلکه به‌نظر می‌رسد اکنون وقت اهدای جایزه به آنان نباشد.

بهترین فیلم درام
در این بخش فیلم‌های «پدر»، «مانک»، «سرزمین کوچ‌نشینان»، «زن جوان امیدوارکننده» و «دادگاه شیکاگو 7» برای دریافت جایزه بهترین فیلم درام گلدن‌گلوب هفتاد‌و‌هشتم کاندیدا شده‌اند.
اگرچه فیلم‌های «پدر» و «مانک» خوش‌ساخت هستند، اما اعطای جایزه به این دو فیلم به‌نظر در این زمان از فوریت برخوردار نیست؛ چراکه در 3فیلم دیگر به مسائل مهم‌تری پرداخته شده است. اگرچه فیلم «زن جوان امیدوارکننده» هم در زمره فیلم‌های مهم امسال محسوب می‌شود، اما به‌نظر می‌رسد رأی‌دهندگان گلدن‌گلوب بیشتر توجه خود را به فیلم‌هایی که بیشترین بخت بردن جایزه اسکار را دارند، معطوف کنند. فیلم‌هایی نظیر «سرزمین کوچ‌نشینان» و«دادگاه شیکاگو 7» از این نظر بخت‌های اول دریافت جایزه بهترین فیلم درام گلدن‌گلوب هستند. اگرچه احتمال برنده شدن هر کدام از این فیلم‌ها زیاد است، اما من معتقدم جایزه این بخش به فیلم «دادگاه شیکاگو 7» که توسط «آرون سورکین» برنده 2جایزه گلدن‌گلوب، نوشته و کارگردانی شده، اختصاص
خواهد یافت.

بهترین فیلم موزیکال و کمدی
بورات 2، همیلتون، موزیک، پالم اسپرینگز و پروم، کاندیداهای اصلی دریافت جایزه در بخش «بهترین فیلم موزیکال یا کمدی» هستند. از نظر منتقدان «پالم اسپرینگز» و «پروم» تهدیدی برای سایر نامزدهای این بخش محسوب نمی‌شوند. فیلم «موزیک» هم به‌دلیل شیوه نمایش اوتیسم و مسائل نژادی مطرح شده پیرامون آن، از شانس زیادی برای دریافت جایزه برخوردار نیست. پالم اسپرینگز هم به‌دلیل اینکه توسط دیزنی‌پلاس ضبط شده از شانس نامزد شدن در اسکار برخوردار نخواهد بود؛ بنابراین به‌احتمال زیاد، در این بخش بورات2 گزینه اصلی دریافت جایزه خواهد بود.

بهترین کارگردانی
امرالد فنل به‌دلیل ساخت «زن جوان امیدوارکننده»، دیوید فینچر به‌دلیل کارگردانی«مانک»، رجینا کینگ به‌دلیل ساخت «یک شب در میامی»، آرون سورکین به‌دلیل کارگردانی «دادگاه شیکاگو7» و کلوئه ‍‍ژائو به‌دلیل ساخت «سرزمین کوچ‌نشینان» از مهم‌ترین نامزدهای دریافت جایزه در بخش بهترین کارگردانی هستند، اما از آنجایی که کلوئه ژائو با فیلم «کوچ‌نشینان» از امیدهای اول اسکار است، می‌توان از هم‌اکنون او را گزینه اصلی دریافت جایزه بهترین کارگردان سال گلدن‌گلوب نیز قلمداد کرد. درصورتی که کلوئه ژائو برنده جایزه بهترین کارگردانی گلدن‌گلوب شود، نخستین زنی خواهد بود که پس از 4دهه این جایزه به وی اختصاص می‌یابد. 4دهه قبل نیز جایزه بهترین کارگردانی گلدن‌گلوب به باربارا استرایسند به‌دلیل کارگردانی فیلم «ینتل» اختصاص یافته بود.

بهترین فیلم خارجی
فیلم‌های «نوبت دیگر»، «لا یورونا»، «زندگی پیش‌رو»، «میناری» و
«هر دوی ما» نامزدهای دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی گلدن‌گلوب هفــتاد‌وهــشتم هستند. 
میناری از نظر منتقدان از بهترین فیلم‌های خارجی سال 2021قلمداد شده است. 
اگرچه «میناری» فیلم ساخت آمریکایی را بسیاری فیلمی با تم و موضوع کره ای- آمریکایی می‌دانند، اما این فیلم به‌دلیل اینکه شخصیت‌هایش اغلب به زبان کره‌ای صحبت می‌کنند به‌عنوان نامزد در این بخش انتخاب شده است. همچنین به‌دلیل پیشگیری از هر نوع جنجال دیگر انتظار می‌رود فیلم «میناری» به‌عنوان بهترین فیلم خارجی گلدن‌گلوب 2021 انتخاب شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید