• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 23 تیر 1403
کد مطلب : 229858
+
-

تقویت زیرساخت‌های ورزشی؛ رهاورد مدیریت جدید شهری در تکه نوزدهم پایتخت

نبض ورزش اینجا می‌زند

نبض ورزش اینجا می‌زند

منطقه۱۹ با 13محله شهروندانی ورزش‌دوست دارد . این منطقه را می‌توان محل پرورش و سکونت قهرمانان بنام ملی و بین‌المللی دانست. با این حال نگاه نادرست به توسعه متوازن شهر و توزیع امکانات سبب شده بود این منطقه کمتر در حوزه ورزش توسعه یابد. در دوره مدیریت جدید شهری و در بحث ورزش، امکانات و زیرساخت‌های ورزشی در این منطقه تقویت و از رشد چشمگیری برخوردار شد. به این بهانه با حسین اخگرپور، سرپرست شهرداری این منطقه به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

رنگ ورزش در تکه نوزدهم پایتخت
شهرداری تهران درحوزه اجتماعی و فرهنگی تلاش کرده است با طراحی برنامه‌های متنوع ومؤثردرمناطق مختلف پایتخت فاصله میان شمال وجنوب پایتخت را به حداقل برساند، از این‌رو، درسازمان ورزش به‌عنوان یکی ازمهم‌ترین سازمان‌‌های متولی درحوزه نشاط عمومی بسیاری ازبرنامه‌ها درمناطقی طراحی شده است تا شهروندان بتوانند از مزایا و خدماتی که شهرداری درحوزه ورزش ارائه می‌کند استفاده کنند. اخگرپور این موضوع را تأیید می‌کند ومصداق بارز این اتفاق را در اجرای برنامه‌هایی می‌داند که بیش از۶۲ هزارشهروند ساکن این منطقه از آن استقبال کرده‌اند:«مهم‌ترین رویداد ورزشی سال‌های اخیر شهرتهران مسابقات قهرمان شهر است که منطقه19با استقبال 62هزارنفری شهروندان برای ثبت‌نام دراین مسابقات توانست بالاترین نرخ مشارکت دربین مناطق 22گانه را کسب و 10عنوان قهرمانی این رقابت‌ها را از آن خود کند.» سرپرست شهرداری منطقه ۱۹به موضوع قابل توجه دیگری نیز اشاره می‌کند ومی‌افزاید: «برای توسعه وترویج ورزش همگانی درمنطقه بیش از۴۰ برنامه وپویش ورزشی، بیش از۳۰ مورد خیابان ورزش خاص شهروندان ومسابقات ورزشی برای گروه‌های سنی مختلف و اقشارخاص ازجمله افراد مبتلا به اختلال اوتیسم و سندروم داون برگزارشده است.»

رشد ۱۰۰  درصدی  مراکز ورزشی منطقه
انسجام‌بخشی به برنامه‌های ورزشی و دخیل کردن همه گروه‌های مردمی درهرم‌های مختلف سنی وجمعیتی موضوعی است که در رویکرد مردمی‌سازی برنامه‌های مدیریت شهری اهمیت بالایی دارد. سازمان ورزش نیز از این موضوع مستثنی نبوده وکوشیده است درقالب‌های مختلف زمینه را برای مشارکت‌دادن نسل‌های مختلف درفعالیت‌های ورزشی فراهم کند؛ اقدامی که منطقه ۱۹یکی ازپیشگامان اجرای آن بوده است. سرپرست شهرداری منطقه در این‌باره می‌گوید:« تعداد ایستگاه‌های ورزشی فعال منطقه درحوزه بانوان تا پیش از آغاز به کاردوره جدید مدیریت شهرداری تهران ۱۲ایستگاه و درحوزه آقایان تنها ۵ ایستگاه بود. این محدودیت سبب دسترسی نه چندان آسان مردان و زنان ساکن منطقه به امکانات ورزشی شده بود. در دوره تحولی شهرداری و با بررسی این کمبودها، تعداد ایستگاه‌های فعال ورزشی سطح منطقه دردوبخش آقایان وبانوان شاهد رشد ۱۰۰ درصدی بود.اکنون تعداد ایستگاه‌های ورزشی بانوان منطقه به ۲۴ ایستگاه وتعداد مراکزمرتبط با آقایان نیز به ۱۰ ایستگاه افزایش یافته است. با این اقدام دسترسی شهروندان به خدمات ورزشی نیزتسهیل شده وتعداد استفاده‌کنندگان از این خدمت رشد چند برابری داشته است.»

ورزش برای همه، حتی شما
سیاست شهرداری تهران در۳ سال اخیر برموضوع بهره‌مندی حداکثری افراد از امکانات شهری متمرکز بوده است چرا که درگذشته امکانات شهری به‌گونه‌ای طراحی شده بود که تنها اقشاری خاص امکان استفاده ازاین امکانات را پیدا می‌کردند. افراد دارای معلولیت وجانبازان سرافراز کشورمان امکان استفاده بدون دغدغه ومشکل را از امکانات ورزشی ایجاد شده در شهر نداشتند. در ابتدای دوره فعالیت مدیریت شهری، یک مجموعه ورزشی خاص افراد دارای معلولیت وجانبازان درپایتخت به این گروه‌ها اختصاص پیدا کرد اما این موضوع نیازهای جامعه پرشمارهدف را تامین نمی‌کرد. اخگرپور در این‌باره می‌گوید: «درخواست‌‌ها ومکاتبات بسیاری از سوی جامعه، افراد دارای معلولیت و نیز جانبازان برای ایجاد اماکن جدید مناسب‌سازی شده و خاص این قشر در شهرداری دریافت می‌کردیم. این موضوع به اطلاع شهردار تهران رسانده و مقررشد برای تسهیل دردسترسی افراد به امکانات ورزشی درهرپهنه تهران یک مجموعه ورزشی خاص این افراد راه‌اندازی شود.» او حرفش را اینطور ادامه می‌دهد: «با توجه به پیگیری‌های انجام شده ازسوی سازمان ورزش، این سازمان مسئول راه‌اندازی ۴ مجموعه ورزشی اختصاصی برای جانبازان و افراد دارای معلولیت شد. منطقه ۱۹ درپهنه جنوبی پایتخت میزبان یکی از این اماکن خواهد بود تا شهروندان دارای معلولیت و جانبازان ساکن منطقه بتوانند با نرخ‌هایی پایین‌تر ازتعرفه‌های دولتی از این مراکز استفاده کنند.»

احیای سرمایه‌های شهر

بسیاری ازمراکز ورزشی که برای تاسیس آنها ده‌ها میلیارد تومان هزینه شده بود بلااستفاده بودند. دردوره‌مدیریت جدید سازمان ورزش، احیای سرمایه‌های ورزشی شهر دردستورکارقرار گرفت و به‌گفته اخگرپور سرپرست شهرداری منطقه ۱۹بسیاری از این مراکز اکنون فعال شده‌اند: «با تدابیر شهردار تهران مبنی بر توجه به مناطق کم برخوردار و افزایش سرانه‌های تفریحی - ورزشی، زمینه بروز، ظهوروکشف استعدادهای ورزشی شهروندان و افزایش مشارکت در رشته‌های مختلف فراهم شد. با اقداماتی چون بهسازی وبازسازی زمین‌های چمن مصنوعی، مجموعه‌های آبی- ورزشی، راه‌اندازی مجموعه‌های بلا‌استفاده منطقه، بازسازی زورخانه بوستان ولایت و ترویج ورزش همگانی برای حضور حداکثری بانوان با بهره‌برداری از دهکده فوتبال درمجموعه بانوان بوستان ولایت بسیاری ازمجموعه‌های ورزشی تجهیز شد و به چرخه فعالیت ورزشی بازگشته است.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید