• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 11 آبان 1398
کد مطلب : 86715
+
-

شهرهای جهان در آیینه تهران

برج میلاد امروز میزبان چهارمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی در روز جهانی شهرهاست

شهرهای جهان در آیینه تهران

سیدمحمد فخار _ خبر‌نگار

روز جهانی شهرها و جایزه جهانی خشت طلایی  فرصتی برای رقابت شهرهای جهان در عرصه پیشرفت است و تهران به‌عنوان میزبان این ایده، امسال شاهد مقایسه کیفی شهرها در این عرصه است. مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 2013طی قطعنامه‌ای، روز 31 اکتبر هر سال را با عنوان روز جهانی شهرها نام نهاد. گرامیداشت این روز با گرد هم‌آوردن نمایندگان شهروندان، دولت‌های ملی و محلی، مجموعه آژانس‌های سازمان ملل متحد به‌ویژه برنامه اسکان بشر (UN-Habitat) و سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی تخصصی مرتبط می‌تواند گام مهمی در آگاهی‌بخشی، ارتقای منافع جامعه جهانی، همکاری برای مقابله با چالش‌ها و بهره‌برداری از فرصت‌های پیش‌رو باشد. «شهر بهتر، زندگی بهتر»، شعار اصلی این رویداد مهم است. آیین بزرگداشت «روز جهانی شهرها» امسال همزمان با چهارمین دوره اهدای جایزه جهانی خشت طلایی تهران، به پروژه‌ها و تجارب برتر مدیریت شهری در سال 2019 با موضوع شهرهایی هوشمند، تاب‌آور و زیست‌پذیر برای همه، به میزبانی مشترک شهرداری تهران و دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد در تهران، برگزار می‌شود.

چهارمین دوره خشت طلایی 
امروز برج میلاد تهران میزبان چهارمین دوره جایزه بین‌المللی خشت طلایی است. چهارمین دوره جایزه بین‌المللی خشت طلایی تهران با شعار ایجاد «شهرهایی هوشمند، تاب‌آور و زیست‌پذیر برای همه» به مناسبت روز جهانی شهرها، با همکاری سازمان‌های تخصصی بین‌المللی همچون برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد، متروپولیس یا انجمن کلانشهرهای مهم جهان، انجمن طراحان و برنامه‌ریزان شهری و منطقه‌ای یا ISOCARP و مجمع شهرداران آسیایی AMF برگزار می‌شود. در این رویداد حدود 200پروژه و تجربه شهری از داخل کشور و بیش از 300پروژه و تجربه از سایر شهرهای جهان مشارکت کرده‌اند که اکثر آنها در حوزه معماری، شهرسازی، میراث فرهنگی و بازآفرینی شهری است. یکی از ویژگی‌های این برنامه اجرای پنل‌های تخصصی است که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، قرار است صبح امروز پنل «کمیته شهرهای هوشمند» با حضور محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شود. اختتامیه چهارمین دوره جایزه بین‌المللی خشت طلایی تهران نیز با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و پیروز حناچی، شهردار تهران، بعدازظهر امروز برگزار می‌شود.

شهردار تهران در رابطه با اهمیت این رویداد می‌گوید: «طراحی جایزه جهانی خشت طلایی، یک راهکار قدرتمند برای تبادل اطلاعات و دانش و ایجاد و گسترش شبکه همکاری‌های فنی برای توسعه زیر ساخت‌ها و ارتقای زیست‌پذیری شهرهای‌مان است.» به گفته حناچی، تهران آینده خود را با تعامل مثبت، سازنده و اثربخش با دیگر شهرهای جهان تعریف می کند و معتقداست بهترین شیوه برای موفقیت و کاهش چالش‌ها همکاری‌های منطقه ای و بین المللی است. از این رو توسعه این گونه همکاری‌ها در دستور کار قرار دارد. او شهر آینده را با برخورداری از ویژگی‌هایی چون شهر مشارکتی، شهر خلاق، شهر فرهنگی، شهر پویا، شهر فشرده، شهر سبز، شهر مسئولیت‌پذیر و شهری در تعامل با محیط بین‌المللی تعریف می‌کند و می‌گوید: « در این بین، بهره‌گیری متقابل تهران و دیگر شهرهای جهان از تجارب ارزشمند یکدیگر می‌تواند مبنای بحث کارشناسی ارزشمندی میان صاحب نظران داخلی و خارجی باشد.»

جوایز 3دوره گذشته
در هر دوره از رویداد «جایزه خشت طلایی تهران» حدود 100شهر داخلی و 40شهر خارجی حضور یافته‌اند. نخستین دوره برگزاری این رویداد، جایزه خشت طلایی در حوزه زیرساخت‌های شهری به مازیار حسینی، معاون وقت فنی و عمرانی شهرداری تهران برای مدیریت پروژه «تونل و بزرگراه طبقاتی صدر- نیایش»، جایزه خشت طلایی درحوزه پروژه‌های فرهنگی و اجتماعی به اردشیر نوریان، مدیرعامل سابق شرکت نوسازی عباس آباد برای مدیریت پروژه «پل طبیعت» و جایزه خشت طلایی در توسعه فضای سبز به علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز تهران بابت مدیریت پروژه «باغ ایرانی» تعلق گرفت. در دومین دوره هم پروژه باغ خانواده در شیراز احیای میدان کهنه و مسجد عتیق در شهر اصفهان و سایت ایده شهر در شهر مشهد به همراه چند پروژه شهری دیگر جوایزی را کسب کردند. در سومین دوره این رویداد، شهردار رشت موفق شد برای مدیریت شهر، رتبه برتر جایزه خشت طلایی را کسب کند. پروژه «عتیق» شهرداری تبریز هم جایزه جهانی خشت طلایی تهران را به‌خود اختصاص داد. پروژه میدان امام علی اصفهان هم به‌عنوان یکی از طرح‌های جامع، علمی و غیرانتفاعی کشور، جایزه جهانی خشت طلایی تهران را در سومین دوره به‌خود اختصاص داد. همچنین سامانه مدیریت و پیش‌بینی آلودگی هوا از تهران و امحای دریاچه شیرابه پسماندهای ٤٠ساله آرادکوه تهران لوح تقدیر گرفتند که پروژه امحای دریاچه شیرابه، موفق به دریافت تندیس سومین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران شد. در محور تأمین و توسعه زیرساخت‌ها، امکانات و خدمات ضروری هم شهر پارک سوپر کی‌لن از کپنهاک دانمارک موفق به دریافت تندیس سومین دوره تهران شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید