• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 13 اسفند 1396
کد مطلب : 8470
+
-

مهارت‌های نوین مدیریت کسب‌و‌کار

امیرعلی رمدانی/ تحلیلگر کسب‌و‌کار

امروزه با پیشرفت علم و دانش و تخصصی‌شدن امور و پیچیدگی فرایندهای صنعتی و تجاری، مهارت‌های جدیدی برای مدیریت کسب‌‌و‌کارها تعریف می‌شود. به‌منظور هرچه بهتر مدیریت‌کردن کسب‌و‌کارهای تولیدی و خدماتی، مدیران ارشد باید مهارت‌های تخصصی و ویژه‌ای را آموخته و رفتارها و عکس‌العمل‌های مناسبی را در شرایط سخت نشان دهند. آموختن مهارت‌های لازم مدیریتی در راستای رسیدن به موفقیت از مهم‌ترین اقداماتی است که در شرایط امروز باید به آن توجه شود. اکثر مدیران موفق برای جذب مشتریان و نفوذ به بازارهای هدف، استراتژی‌ها و برنامه‌های مشخصی را تدوین می‌کنند. برخی دیگر از مدیران برای دستیابی به موفقیت، به پرسنل خود توجه ویژه‌ای دارند و راه رسیدن به اهداف را در توجه به نیروی انسانی می‌بینند. در اینجا 3مورد از مهارت بیان می‌شود.

گوش‌دادن صدای مشتریان: کسب‌و‌کارهایی که محصولی را عرضه یا خدمتی را به جامعه ارائه می‌کنند، همواره باید از خواسته‌های مشتریان خود مطلع باشند تا بتوانند نیازهای مورد نظر آنان را مرتفع کنند. بسیاری از کسب‌و‌کارها، طبق یک روال از پیش تعیین شده (که مربوط به مطالعات بازار در سنوات گذشته است) و بدون درنظر گرفتن خواسته‌های امروز مشتری، محصولات خود را عرضه می‌کنند اما آیا با این مهارت می‌توان صدای مشتری را شنید و دقیقا نیاز او را رفع کرد؟

گوش‌دادن صدای پرسنل: شما به‌عنوان یک مدیر بهترین نظرات، پیشنهادها و انتقادات را می‌توانید از پرسنل کسب‌و‌کار خود دریافت کنید. افراد سازمان شما به‌طور مستقیم با فرایندها و نحوه انجام کار از ابتدا تا انتهای آن مطلع هستند و نقاط تاریک و خلأهای موجود در کار را بهتر از هر شخص یا مشاور دیگری تشخیص می‌دهند. لذا به جای هزینه‌های مالی و زمانی و بهره‌گیری از مشاوران، بهتر است که ابتدا صدای پرسنل خود را بشنوید. شنیدن صدای پرسنل و ارج نهادن به‌نظرات آنها علاوه بر دستیابی به موارد فوق، سبب ایجاد روحیه همکاری بالا در سازمان شما نیز خواهد شد. برخی مدیران با درنظر گرفتن پاداش‌های مناسب، افراد سازمان را به ارائه ایده‌های مناسب تشویق می‌کنند. ایجاد حس مسئولیت، پویایی محیط کار و افزایش انگیزه از آثار مثبت گوش‌دادن صدای پرسنل است. به‌طور کلی پرسنل کسب‌و‌کارها بهترین مشاوران سازمان‌ها می‌توانند باشند.

اتخاذ تصمیمات خاص در مقاطعی از زمان: بسیاری از سازمان‌ها با یک روال مشخص، تولیدات و خدمات خود را ارائه می‌کنند. با اینکه ثبات تصمیمات کلان از نقاط قوت کسب‌و‌کارها محسوب می‌شود، اما این نکته حائز اهمیت است که دنیای امروز، دنیای تغییرات است و برای هر زمان یک تصمیم خاص اتخاذ می‌شود. بدین‌منظور در راستای اهداف کلان سازمان، باید تصمیمات مقطعی را درنظر داشت. موفق‌ترین مدیران در فضای کسب‌وکار امروز کسانی هستند که شرایط اقتصادی، اجتماعی، رقبا، مشتریان و... را مدنظر قرار می‌دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید