• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223381
+
-

گفت‌و گو با یکی از فعالان حوزه مشاغل خانگی

هم خانواده‌ام را دارم هم به کسب‌و کار مشغولم

هم خانواده‌ام را دارم هم به کسب‌و کار مشغولم

مشاغل خانگی به‌عنوان راه‌حلی نوین برای اشتغال‌زایی و کمک به اقتصاد خانواده‌ها، مورد توجه بسیاری قرار گرفته‌اند. حکیمه صمدی، فعال این حوزه که در زمینه تهیه مواد غذایی مثل رب ، قاووت و...کارمی‌کند، تجربیات و دیدگاه‌های خود را در مورد راه‌اندازی و مدیریت یک کسب‌وکار خانگی موفق با ما به اشتراک می‌گذارد.
مهم‌ترین توصیه شما برای کسانی که قصد شروع یک کسب‌وکار خانگی را دارند چیست؟
شروع هرکاری به‌خصوص در بخش کسب‌وکار و درآمد که به معیشت خانواده ارتباط دارد همواره بسیار مهم و ضروری است، بنابر این برای آغاز کار باید اول از همه صبور و نترس بود. هرگز نباید از شکست ترسید چرا که باعث ناامیدی می‌شود، همچنین داشتن روابط‌عمومی بالا از لازمه‌های اصلی شروع کسب‌وکار خانگی است. یکی دیگر از مسائل مهم در این بخش شناخت وضعیت بازار و بازاریابی است، همچنین آشنایی با فضای مجازی برای ارائه محصولات از نکات مهم در رسیدن به موفقیت در کسب‌وکار خانگی است. ارائه محصول تولیدی با کیفیت و داشتن صداقت در کار نیز باعث رونق در کار خواهد شد، چرا که امروزه فضای رقابتی در کارها خیلی بیشتر از گذشته است و خریداران نیز آگاهی بیشتری نسبت به محصولات متفاوت پیدا کرده‌اند.
آیا ورود به حوزه مشاغل خانگی نیازمند شرایط خاصی است؟
خیر، نیاز به هیچ شرایط خاصی برای ورود به این حیطه نیست، فقط کمی باید هنرمند باشیم و اراده و اعتماد به نفس خود را تقویت کنیم. هر فردی که بخواهد شرایط اقتصادی خانواده خود را ارتقا ببخشد می‌تواند وارد کسب‌وکار خانگی شود. نباید خیلی کمال‌گرایانه فکر کنیم، هیچ وقت یک‌شبه به نتیجه نخواهیم رسید؛ باید در کار استمرار داشت و صبوری کرد تا به نتیجه مطلوب رسید.
فضای مجازی چه تأثیری بر مشاغل خانگی دارد؟
تا قبل از شیوع ویروس کرونا فضای مجازی خیلی تأثیر چندانی در مشاغل خانگی نداشت و عملکردی تفریحی و سرگرمی داشت، اما با شیوع کرونا و ایجاد محدودیت‌های اجتماعی ناگهان فضای مجازی به یکی از مهم‌ترین بازارها برای ارائه محصولات تبدیل شد، به شکلی که انگار تا آن زمان دیده نشده بود و کسی به این امکان مهم توجه نکرده بود. در حال حاضر نیز در بخش ارائه محصولات تولیدی در کسب‌وکارهای خانگی، بیشترین فروش و پررونق‌ترین بازار همین فضای مجازی است.
یعنی فروش مستقیم باید کنار گذاشته شود؟
نه اصلا چنین چیزی ممکن نیست، فروش مستقیم نیز جزو جدانشدنی در کسب‌وکارهای خانگی است. به‌طور مثال در نمایشگاه‌های فصلی با ارائه محصول به‌صورت عمده به فروشندگان خرد که خود یک نوع بازاریابی است، می‌توان سود خوبی را به‌دست آورد.
کسب‌وکار خانگی در سبک زندگی شما چه تأثیری داشته است؟
در حال حاضر به‌خصوص در یکی دو دهه اخیر مسئله اقتصاد و درآمد بیشتر به یک اصل در خانواده‌ها تبدیل شده است و نمی‌توان از نقش مهم پول در ایجاد آرامش و رفع خیلی از مشکلات و رفاه غافل شد. بنابراین هر فردی برای ایجاد وضعیت اقتصادی بهتر خانواده خود تلاش می‌کند.خانواده من تا پیش از راه‌اندازی کسب‌وکار خانگی بر درآمد همسرم متکی بود و همواره این نگرانی را داشتیم که مبادا او از کار بیکار شود، چرا که سال‌هاست استخدامی وجود ندارد و ثبات شغلی تقریبا از بین رفته است.بعد از راه‌اندازی این کسب‌وکار خانگی همسرم نیز شغل قبلی خود را رها کرد و در حال حاضر در کنار هم مشغول به‌کار هستیم. همین مسئله خود یک امتیاز عالی محسوب می‌شود چرا که این نوع همکاری باعث دلگرمی بیشتر در کار و ایجاد محبت بیشتر در خانواده شده است. همچنین کسب‌وکار خانگی باعث می‌شود که بتوانیم رسیدگی و توجه بیشتر به فرزندانمان داشته باشیم، چه به لحاظ موارد و آموزش‌های تحصیلی چه از لحاظ خورد و خوراک، من از این نوع زندگی بسیار راضی هستم، زیرا هم خانواده‌ام را دارم هم به کسب‌وکار مشغولم.

آیا مشاغل خانگی به خوبی حمایت می‌شوند؟
یکی از مهم‌ترین نیازها برای مشاغل خانگی ایجاد یک نمایشگاه سرپوشیده دائمی است.در سال‌های پیش از این، همواره وعده‌هایی در این مورد می‌دادند که هنوز عملی نشده است. ما شاغلان در کسب‌وکار خانگی بیشتر متکی بر خودمان هستیم.
شاغلان مشاغل خانگی به راحتی می‌توانند تسهیلات دریافت کنند؟
به هر فردی که در این زمینه فعالیت خود را آغاز کند در شروع کار یک وام با سود 4درصد تعلق می‌گیرد که دریافت آن خیلی فرایند سخت و طولانی‌ای نیست، اما این وام هر 8سال یک‌بار به فعالان حوزه کسب‌وکار خانگی پرداخت می‌شود. اگر در این میان با مشکل مالی مواجه شویم نمی‌توانیم وام دریافت کنیم.
آیا کسی توانسته از کسب‌وکار خانگی به موفقیت‌های بزرگ برسد؟
همه کارخانه‌های بزرگ یک روز از یک کارگاه کوچک شروع به‌کار کرده‌اند و با تلاش و استمرار به یک برند تبدیل شده‌اند. به‌طور مثال خانم حسینی تولیدکننده میوه خشک از شهر مشهد یکی از این افراد موفق است. کسب‌وکار خانگی ایشان در حال حاضر به قدری پیشرفت کرده که از ارائه محصولات خود در سراسر کشور حالا به صادرات خارجی نیز رسیده  است.
در شهر حوزه فعالیت شما کدام تولیدات خانگی بیشتر فراگیر شدند؟
در کرمان تولیدات مواد خوراکی مانند رب گوجه، سمنو، مربای کدو، ترشیجات، قاووت یا همان قوتو بیشترین فروش را دارند. همچنین در حال حاضر تولید بالشتک‌های طبی یکی از موارد بسیار پرفروش در کرمان است. اما باید بگویم که قالیبافی یکی از مشاغل خانگی با قدمت بسیار بالا در کرمان محسوب می‌شود که به‌خاطر دستمزدهای پایین و گران بودن مواداولیه بسیار کم‌رونق و حتی در حال از بین رفتن است.

3پرسش اساسی پیش از انتخاب  شغل خانگی
وقتی که شغل مورد نظر خود را متناسب با شرایط انتخاب کردید، باید به 3سؤال پاسخ دهید.
1) محصولی که قرار است تولید و عرضه شود، باید در کدام بازار، چگونه و به چه کسانی فروخته شود؟
2)  در مرحله بعد، باید یک طرح کسب‌وکار نوشته شود تا قبل از شروع کار، مسیر برای تولید و ادامه کار مشخص باشد.
3) همچنین باید طرح امکان‌سنجی، تهیه و قبل از شروع، یک نام و علامت تجاری برای محصول تولیدی انتخاب شود؛ چون یکی از مسائل مهم پیش از آغاز تولید، تامین منابع است. درصورتی می‌توانید از تسهیلات بانکی برای ایجاد شغل خانگی استفاده کنید که طرح امکان‌سنجی مناسبی برای ارائه به کارشناس بانک در اختیار داشته باشید.

4اصل موفقیت در شغل خانگی
ایجاد یک شغل خانگی نیازمند رعایت
 4اصل مهم است:
1) صبوری
2)  استمرار
3)  پشتکار  
4) متمایز بودن- در ایجاد شغل خانگی حتما باید متمایز عمل کنید؛ یعنی نباید یک روند تکراری را طی کنید؛ چون همیشه افکار و راه‌های نو بیشتر مورد توجه بازار قرار می‌گیرند. پس باید به‌روز، آینده‌نگر، هوشیار و متمایز باشید تا به موفقیت برسید؛ به‌عنوان مثال اگر تاکسی‌سرویس‌ها این نکات را رعایت می‌کردند و به فکر توسعه و به‌روزرسانی شغل خود بودند، با به‌وجود آمدن تاکسی‌های اینترنتی از بین نمی‌رفتند.

فروش در فضای مجازی چه تفاوت‌هایی با فروش مستقیم محصولات دارد؟
وقتی قرار باشد یک محصول تولید شده در فضای مجازی معرفی و به فروش برسد، یا حتی یک محصول جدید برای فروش آماده شود، فروشنده یک‌بار توضیحات، مشخصات و قیمت را همراه با محصول در این فضا بارگذاری می‌کند و دیگر نیاز به تکرار این مطلب برای هر مشتری‌ای نیست و هرکس با مطالعه توضیحات از مشخصات محصول آگاه می‌شود، اما در فروش مستقیم کالا، فروشنده مجبور است این توضیحات را هر بار برای هر کدام از مشتری‌ها ارائه بدهد که خود یک پروسه خسته‌کننده و زمانبر است.همچنین در فروش مستقیم احتیاج به ایجاد یک مکان برای ارائه و فروش محصول است که  می‌‌تواندهزینه‌هایی بالا  داشته باشد؛ هزینه‌هایی مانند اجاره‌بها، پول برق، گاز، آب و... اما در فضای مجازی تمام این مخارج حذف می‌شود و فروشنده علاوه بر ارائه راحت‌تر محصول، سود بیشتری نیز در فروش محصول به‌دست می‌آورد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید