• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 3 بهمن 1396
کد مطلب : 4969
+
-

981 بلندمرتبه در تهران

بلندمرتبه سازی
981 بلندمرتبه در تهران

 

دست‌کم 250ساختمان بلندمرتبه پایتخت فاقد شناسنامه و اطلاعات ثبتی دقیق (حتی در سامانه اطلاعاتی شهرداری تهران) هستند

 

تهران 981 ساختمان بلند‌مرتبه با کاربری‌های مسکونی، تجاری و اداری دارد. براساس گزارشی که پیش‌تر شورای شهر ارائه کرده، دست‌کم 246‌ساختمان بلندمرتبه پایتخت فاقد شناسنامه و اطلاعات ثبتی دقیق (حتی در سامانه اطلاعاتی شهرداری تهران) هستند. در دوره فعالیت شورای چهارم گزارشی درباره وضعیت بلندمرتبه‌های تهران در صحن علنی شورا ارائه شد که شامل اطلاعات مدونی درباره بلندمرتبه‌ها بود. بخشی از اطلاعات این اینفوگرافیک با استناد به یافته‌های آن گزارش طراحی شده است:

 

نخستین ساختمان بلند تهران با اسکلت فلزی که به آسانسور مجهز بود، در سال‌1339 در تقاطع خیابان‌های فردوسی و جمهوری ساخته شد و پلاسکو نام گرفت. ساختمان تجاری ۱۳طبقه آلومینیوم که 2سال بعد کنار پلاسکو ساخته شد، دارای 2دستگاه آسانسور بود.

از جمله ساختمان‌های شاخص بلند تهران که در دهه۴۰ ساخته شد ساختمان بانک کار در خیابان حافظ بود که عبدالعزیز فرمانفرمائیان آن‌ را طراحی کرد.

مجموعه بهجت‌آباد نخستین مجموعه بلندمرتبه مسکونی در تهران است که در فاصله سال‌های1343تا 1349در حد‌فاصل خیابان‌های حافظ و ولیعصر ساخته شد. ساخت این مجموعه پس از تدوین و تصویب قانون تملک آپارتمان‌ها در سال ۱۳۴۳ برای تشویق مردم به احداث ساختمان‌های بلند مسکونی آغاز شد.

 

 

حدود ۸۰ درصد ساختمان‌های بلندمرتبه در سال‌های پیش از انقلاب را مؤسسات و افراد خارجی ساختند یا در ساخت آنها دخالت داشتند.

- بیش از 95ساختمان بلند مرتبه در تهران، در معرض آسیب شدید ناشی از زلزله احتمالی تهران قرار دارند.

 براساس آمار پژوهشگاه زلزله‌شناسی 25درصد ساختمان‌های بلندمرتبه تهران در محدوده گسل‌های فعال پایتخت ساخته شده‌اند.

موج جدید بلندمرتبه‌سازی در سال‌های پایانی دهه ۶۰ آغاز شد و بخش‌های شمالی تهران و عمدتاً مناطق یک، ۲ و۳ شهرداری را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داد.

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید