• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 1 آذر 1397
کد مطلب : 38450
+
-

نوشداروی طرح کاهش برای آسمان تهران

فاز دوم طرح کاهش از روز شنبه در پایتخت اجرایی‌می‌شود اما در 4روز اخیر 8هزار تن آلاینده‌های جوی‌در هوای شهر پراکنده شد

نوشداروی طرح کاهش برای آسمان تهران

سید‌محمد فخار - خبر‌نگار

تهران، خانه قصه‌های قدیمی و تکراری است. مهر 1394نسخه‌ای برای تهران پیچیده شد اما پلیس آن را اجرا نکرده و طرح یک سال به تأخیر افتاد. پلیس یک‌ ماه دیگر هم اجرا را به تأخیر انداخت و از آبان 1395طرحی برای کاهش آلاینده‌های جوی اجرایی شد. در ساال 94، سنگین‌ترین دوره آلودگی هوای مستمر طی 22روز انبوهی بیمار قلبی، ریوی و سالمند و کودک را روانه بیمارستان‌ها کرد و متأسفانه بهشت زهرا(س) نیز اعلام کرد فوتی‌های شهر طی این دوره دو برابر روزهای عادی بود. چرخ زمان چرخید و سال 97شد. نسخه دیگری برای کاهش آلودگی هوای تهران در مهر‌97 پیچیده شد. پلیس این نسخه را به‌علت صف‌های طولانی معاینه فنی برنتابید و به آبان موکول کرد. آبان رسید. بار دیگر طرح اجرایی نشد. در روزهای پایانی آبان 8هزار تن آلاینده‌های خطرناک در آسمان شهر حبس شد. پلیس سرانجام اعلام کرد طرح را از 3آذر آغاز می‌کند.

موضع پلیس
پیگیری‌ها درباره موانع اجرایی پلیس نشان از موافقت این نهاد با کلیت طرح دارد. سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران در این‌باره به همشهری گفت: ما هم پیگیری‌هایی درخصوص اجرایی‌شدن طرح کاهش آلودگی هوای پایتخت داشتیم اما نیروی انتظامی برای اجرای این طرح ملاحظاتی دارد. در مرحله اول قرار بود این طرح از 7آبان‌ماه اجرایی شود، اما ملاحظات نیروی انتظامی در حوزه‌های اجتماعی، ترافیکی و انتظامی در حال بررسی است و به محض نهایی‌شدن، طرح کاهش آلودگی هوای تهران اجرایی خواهد شد. به گفته او، مرحله اول اجرای طرح کاهش در کم‌شدن آلودگی هوای تهران مؤثر بوده است و کنترل معاینه فنی در شهر تهران و شهرهای بزرگ مؤثر است اما باید ملاحظات مورد نظر نیروی انتظامی در اجرای این طرح دیده شود. همچنین سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت در این‌باره گفته: باید زیرساخت‌های اجرای چنین طرحی آماده شود و مردم بتوانند به‌راحتی معاینه فنی را دریافت کنند، اما خبر‌هایی به ما رسیده که صف‌های طویل برای دریافت معاینه فنی ایجاد شده است.

پایانی آلوده 
کیفیت هوای آبان ‌ماه تهران طی 2سال اخیر به‌طور قابل توجهی افزایش یافت اما از 24آبان به‌طور متوسط روزانه 9واحد به سمت آلودگی رفت. وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این‌باره به همشهری گفت: در پی ثبت گزارش‌های رسیده از ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا، در آبان امسال هوا 4روز پاک، 22روز سالم و 4روز ناسالم برای گروه‌های حساس بود. به گفته وی، پایداری‌های جوی در کنار انبوهی از وسایل نقلیه آلاینده، مهم‌ترین عامل آلودگی هوای 3روز پایانی آبان بوده است. البته آبان امسال شرایط بهتری نسبت به سال‌های گذشته داشته که در 3علت‌ خلاصه می‌شود. افزایش باد و باران، بهبود کیفیت سوخت توزیعی در حد یورو4 و توجه وسایل نقلیه تهران به معاینه فنی عواملی بوده که باعث شد کیفیت هوای آبان‌97 تهران نسبت به گذشته بهتر شود.

وضعیت هوای امروز
براساس نتایج حاصل از پیش‌بینی وضعیت هواشناسی در ایستگاه مهرآباد، به‌تدریج در روز جاری (پنجشنبه) بر میزان ناپایداری جوی افزوده خواهد شد و برخی ساعات به‌ویژه بعدازظهر همراه با وزش باد شدید با بزرگی بالاتر از 8متربرثانیه با جهت غالب غربی خواهد بود. طبق نتایج پیش‌بینی کیفیت هوا، انتظار می‌رود امروز شرایط کیفی هوای شهر تهران بهبود یافته و وضعیت کیفیت هوای بیشتر مناطق پایتخت در محدوده مرزی بین شرایط سالم و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گیرد. بدین‌ترتیب نخستین موج آلودگی هوای پاییزی‌97 تهران امروز به پایان می‌رسد و پس از آن قرار است طرح کاهش در سراسر پایتخت اجرایی شود. امیدواریم قصه‌های قدیمی و تکراری، شنبه 3آذر تکرار نشود. 


 

این خبر را به اشتراک بگذارید