• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 18 مهر 1400
کد مطلب : 142450
+
-

«اندیکا» روی خط زلزله

پیگیری
«اندیکا» روی خط زلزله

نادره وائلی‌زاده- خبرنگار
 در 5 روز گذشته در حالی چند زمین‌لرزه در شهرستان اندیکا در شمال شرق خوزستان رخ داد که اهالی روستاهای زلزله‌زده از امدادرسانی گله‌مند هستند. نخستین زلزله 12مهر با قدرت 5.7 ریشتر در مرز خوزستان و چهارمحال و بختیاری در شهرستان اندیکا و چلگرد به وقوع پیوست که خسارت‌هایی به‌دنبال داشت. پس از آن 15مهر زمین‌لرزه‌ای با قدرت 4ریشتر این شهرستان را لرزاند. در روز شنبه 17مهر نیز در ساعت 2:46زمین‌لرزه‌ای با قدرت 5ریشتر و در ساعت 9:25 زلزله دیگری با قدرت 4.6ریشتر در این شهرستان رخ داد که موجب شد خوزستان به حالت آماده‌باش درآید.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان به همشهری می‌گوید: زمین‌لرزه در روزهای 12 و 17مهر در شهرستان اندیکا موجب آسیب به روستاها، مراکز آموزشی، راه‌ها و مراکز درمانی این شهرستان شد. در زلزله‌هایی که رخ داد خوشبختانه تلفات جانی گزارش نشده، اما 17نفر در نخستین زلزله و 2نفر در زلزله دیروز دچار مصدومیت  شده و به ‌صورت سرپایی مداوا شده‌اند.
شهاب صدیقی با بیان اینکه اندیکا به ‌عنوان یکی از محروم‌ترین شهرستان‌های کشور 595 روستا و 2400کیلومتر وسعت دارد و 90درصد جمعیت آن در روستاها زندگی می‌کنند، ‌می‌افزاید: پراکندگی و صعب‌العبور بودن راه‌ها یکی از مشکلات امدادرسانی در این شهرستان است. همه روستاهای بخش چلو در معرض زلزله بوده و آسیب دیده‌اند که البته به معنی تخریب کامل نیست. براساس ارزیابی‌هایی که تاکنون هلال احمر انجام داده، 80درصد از 135روستای این بخش ارزیابی شده که 460واحد مسکونی روستایی به‌شدت آسیب دیده و نیازمند بازسازی کامل تشخیص داده شدند. همچنین طبق گزارش سازمان نوسازی مدارس، 12مدرسه تخریب و غیرقابل استفاده شده و نیاز به بازسازی دارد. به‌دلیل ریزش کوه بسیاری از راه‌ها مسدود شده بود که هم‌اکنون همه مسیرهای اصلی و بخشی از مسیرهای روستایی بازگشایی شده و ایمن‌سازی مسیرها در حال انجام است. ارزیابی مناطق زلزله‌دیده همچنان در حال انجام است و تا روز سه‌شنبه ادامه دارد.
وی با تأکید بر اینکه این زمین‌لرزه‌ها در شهرستان‌های لالی، مسجدسلیمان و ایذه نیز تأثیر داشت و لرزش‌ها حتی تا شهرهای جنوبی و اهواز هم احساس شد، اظهار می‌کند:‍ هلال‌احمر در حال امدادرسانی و اسکان موقت در مناطق
آسیب دیده است و 280خانوار تحت پوشش گروه‌های امدادی قرار گرفتند. تعدادی از گروه‌های جهادی و سازمان‌های مردم‌نهاد نیز در منطقه حضور یافتند که تعداد آنها در حال افزایش است.

در انتظار امداد
شهرستان اندیکا با جمعیت حدود ۸۰هزار نفر در کوهستان زاگرس واقع شده و جزو ۳۱شهرستان محروم کشور معرفی شده است. بیشترین جمعیت این شهرستان روستاییان و عشایر هستند.
عضو شورای روستاهای منطقه «کمفه» در گفت‌وگو با همشهری از نحوه خدمات‌رسانی به روستاهای زلزله‌زده انتقاد می‌کند و می‌گوید: به‌رغم سرکشی برخی مسئولان اما با گذشت چند روز از وقوع نخستین زمین‌لرزه، هیچ‌گونه
خدمات‌رسانی به مردم روستاها صورت نگرفته است. تاکنون چادر برای اسکان و مواد غذایی و آب آشامیدنی برای مردم این روستاها ارسال نشده است.
قدرت‌الله حسنوند با بیان اینکه 100درصد خانه‌های روستاهای منطقه کمفه شامل 5 روستا با 125خانوار (750نفر جمعیت) در زلزله چند روز پیش تخریب شده و بسیاری از دام‌های روستاییان تلف شدند، می‌افزاید: همچنین جاده خاکی روستایی مسدود شده است. فرماندار و برخی مسئولان از این منطقه بازدید کردند و وعده دادند که مشکلات مردم را حل کنند، اما هیچ خدمات‌رسانی و امدادرسانی و کمکی صورت نگرفت. این روستاها آب لوله‌کشی ندارند، پیش از این هفته‌ای 3روز تانکر آبرسانی امور عشایر به منطقه می‌آمد، اما بعد از زلزله این تانکر هم نیامده و مردم بدون آب مانده‌اند.
وی نبود آب آشامیدنی و جاده دسترسی را مهم‌ترین مشکل اهالی روستاها می‌داند و ادامه می‌دهد: خانه‌های این روستاها از چوب و گل و سنگ ساخته شده که استحکام ندارند. سال98 نیز زمین لرزه موجب تخریب بسیاری از خانه‌ها شده بود، اما با وجود اینکه گزارش دادیم، هیچ کمکی به مردم نشد و مردم بدون
امکانات ماندند.

این خبر را به اشتراک بگذارید