24
یکشنبه 16 شهریور 1399
شماره 8030
صفحه چهارم قرن
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
با اشغال ایران توسط متفقین، نمایش فیلم‌های خبری جنگی در سینماها گسترش می‌یابد. قبل از شهریور 20 هم سینماهای تهران فیلم‌های جنگی مستند- خبری و داستانی اکران می‌کردند.چند سالی همه طرف‌های درگیر جنگ جهانی دوم، از آلمانی‌ها گرفته تا روس‌ها و انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها این امکان را داشتند در کشوری که اعلام بی‌طرفی در جنگ کرده فیلم‌هایشان را به نمایش درآوردند.
«گشت غمناک دل و جان عقاب/ چو از او دور شد ایام شباب/ دید که‌ش دور به انجام رسید/ آفتابش به لب بام رسید/ باید از هستی دل بر گیرد/ ره سوی کشور دیگر گیرد» عقاب بیش از آنکه شعری ماندگار در ادبیات امروز باشد، نماد گونه‌ای از ادبیات است که هنوز به سنت‌های گذشته وفادار است و اگر هم سودای نوگرایی در سر داشته باشد، نوگرایی را در چارچوب سنت‌ها جست‌و‌جو می‌کند.
زمانی که دکتر شارل ابرلین فرانسوی نخستین دانشکده پزشکی با عنوان «دانشکده طب» را در انتهای ساختمان کنونی دانشگاه تهران تاسیس کرد، نه خبری از کتاب‌های پزشکی بود و نه هنوز کسی به‌صورت جدی به این مهم اندیشیده بود.
محسن مقدم مرد علم بود؛ از یک خاندان سرشناس قاجاری. 12ساله بود که برای تحصیل به فرانسه فرستاده شد. باستان‌شناسی خواند و به نقاشی علاقه‌مند شد.

شورش در نانوایی

شورش در نانوایی
کاتب قجری

کاتب قجری

نثر و زبان مستوفی سالم و بی‌غل‌وغش است
1321عبدالله مستوفی اثر سترگش «شرح زندگانی من» را منتشر کرد و زمانه با او یار نبود که در همان زمان مهم‌ترین اثر ادبی تلقی شود.
فوتبال جنگی
فوتبال جنگی
ورود متفقین در ایران، فوتبال را برای همیشه تغییر داد
در دوران رضاشاه، فوتبال چیزی فراتر از ورزش بود. مردم با شور و علاقه فراوان به این ورزش نسبتاً جدید روی می‌آوردند اما تنها دلیل رواج سریع آن، جذابیت‌های ذاتی این ورزش همه‌گیر نبود.
PDF صفحه چهارم قرن
کوتاه صفحه چهارم قرن
ابوالقاسم جنتی عطائی، روزنامه‎نگار، مترجم و نمایشنامه‎نویس که از نخستین مورخان تاریخ نمایش در ایران است، در کتاب «بنیاد نمایش در ایران» که نخستین‌بار به سال1333 منتشر شده و سپس در سال1356 تجدید چاپ می‎شود، درباره آغاز دهه 20 دیدگاه قابل تاملی دارد.