23_22
دو شنبه 12 آبان 1399
شماره 8075
صفحات دوم و سوم قرن
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
خانه جلال آل‎‌‎احمد در بن‎‌‎بست ارض، در کوچه رهبری خیابان دزاشیب قرار دارد.
جلال بین سال‎‌‎های میانی دهه30و ابتدای دهه40 سفرهای متعددی به نقاط مختلف ایران داشت. این سفرها منجر به خلق سفرنامه‎‌‎هایی مثل «تات‎‌‎نشین‎‌‎های بلوک زهرا»، «اورازان» و «خارک در یتیم خلیج‎‌‎فارس» شد.
کتاب‎‌‎های جلال‌آل‎‌‎احمد بیش از اینکه یک نثر یا داستان ادبی باشد نزد مسئولان امنیتی و حتی وزارت فرهنگ و هنر یک عامل مخرب محسوب می‎‌‎شد.
جلال آل‎‌‎احمد در سال‎‌‎های پرآشوب دهه20، زمانی که نویسنده‎‌‎ای جوان و بسیار مستعد بود، جذب حزب توده ایران شد.

«پردل» بود

عبدالعلی دستغیب، منتقد و مترجم، درباره جهان نوشته‎‌‎های جلال آل‎‌‎احمد می‎‌‎گوید
عبدالعلی دستغیب، منتقد پیشکسوت و سرآمد ایران، آثار بسیاری از نویسندگان شاخص یکصد ساله ادبیات داستانی کشورمان را در کتاب‎‌‎های مجزا نقد کرده است.
جلال و اقوام

جلال و اقوام

جلال آل‎‌‎احمد در سفرهای داخلی به شکل مردم آن دیار در می‎‌‎آمد. شاید در کنار سبک نویسندگی و نثر تند و تیزش این بهترین نزدیکی با اقوام ایرانی بود که ترکیب آن، اثر جالبی را به یادگار گذاشته است.
دیدار دو ایدئولوگ
دیدار دو ایدئولوگ
مدتی کوتاه پس از این دیدار، جلال آل‎‌‎احمد به ناگاه درگذشت. از تصویری که از این دیدار وجود دارد چهره جلال آل‎‌‎احمد آشکارا مثل سابق نیست؛ ریشی انبوه به‌هم زده و دستش نیز باندپیچی شده است.
PDF صفحات دوم و سوم قرن
کوتاه صفحات دوم و سوم قرن
آیت‌الله سیداحمد حسینی طالقانی، از علمای بزرگ و طراز‌اول تهران بود که در دهه‎‌‎های نخست قرن در میانه سیاست ایران قرار نداشت گرچه از نظر علمی از درجه بالایی برخوردار بود اما در همان مسجد خود در منطقه پامنار اقامه نماز می‎‌‎کرد.