25
دو شنبه 12 آبان 1399
شماره 8075
انتخابات آمریکا
122
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

ایران از «بایدن» چه می خواهد؟

با وجود آنکه از جو بایدن به عنوان گزینه بهتر برای ایران نام می برند همچنان اما و اگرهایی در این باره وجود دارد
هیچ توجیهی وجود ندارد. بی‌توجهی‌های بی‌رحمانه دولت دونالد ترامپ به زندگی مردم ایران در وسط بحران جهانی ویروس کرونا را با چه منطقی می‌توان توضیح داد؟
ویژه
مجادله و بحث غیرکارشناسانه، به‌کار بردن الفاظ رکیک و توهین، زدن تهمت، دروغگویی و تهدید تمام تلاش و توان دو حزب جمهوریخواه و دمکرات به‌ویژه در چند‌ماه اخیر بوده برای تصاحب قدرت در سوم نوامبر13آبان؛ روز برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا.
طبق مفاد قانون اساسی آمریکا، الکترال کالج عبارت است از مجموعه‌ای از «انتخابگران» مقام ریاست‌جمهوری و جانشین او از 50ایالت کشور که هر 4 سال در جریان انتخابات ریاست جمهوری تعیین می شوند.
تصور کنید صبح چهارشنبه، چهارم نوامبر2020 فرارسیده است. با توجه به شمار بی‌سابقه آرای پستی در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال، ممکن است آمریکایی‌ها از خواب برخیزند و ندانند چه‌کسی برنده رقابت بین دونالد ترامپ جمهوریخواه و جو بایدن دمکرات شده است.
اقتصاد ایران، اقتصاد ایران است، چه انتخاب مردم آمریکا ترامپ باشد چه بایدن. چه قرعه آرای الکترال در لحظات آخر به نام نامزد جمهوریخواه بیفتد چه نامزد دمکرات.
سازوکار انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با هیچ انتخابات دیگری در جهان قابل مقایسه نیست و همین امر، مردم کشورهای مختلف را با سؤال‌های بسیاری در مورد روند اجرا و ویژگی‌های آن مواجه می‌کند. راهنمای همشهری در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به 10پرسش عمده پاسخ می‌دهد.
مقام ریاست‌جمهوری آمریکا که در سال 1788 و در پی استقلال مستعمره‌نشین‌های بریتانیا تعریف‌شد، نخستین رئیس حکومتی در جهان معاصر بود که علاوه بر ویژگی‌هایی مانند انتخابی، محدود به لحاظ زمانی غیر‌مادام‌العمر و غیرموروثی بودن، به این نام خوانده می‌شد.

ایالت ها به سمت کدام نامزد می‌چرخند؟

آخرین اطلاعات درباره نظرسنجی ها و پیش بینی ها از نتیجه انتخابات این دوره آمریکا
جو بایدن در نظرسنجی‌های ملی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، از دونالد ترامپ برای تصاحب صندلی ریاست‌جمهوری در روزهای گذشته جلوتر بوده است.
دیگر انتخابات سوم نوامبر در آمریکا چیست؟

دیگر انتخابات سوم نوامبر در آمریکا چیست؟

روز سوم نوامبر، تنها به انتخابات ریاست‌جمهوری اختصاص ندارد. در این روز همچنین انتخابات کنگره در سراسر ایالت‌های این کشور برگزار می‌شود
از جمله انتخابات روز سوم نوامبر، انتخاب اعضای کنگره است. کنگره به مجموع 2مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا اطلاق می‌شود که در محلی موسوم به «کپیتال هیل» در واشنگتن دی‌سی قرار دارد.
انتخابات آمریکا برای ایران و جهان مهم است
انتخابات آمریکا برای ایران و جهان مهم است
انتخابات آمریکا در این دوره به‌دلیل سیاست‌هایی که ترامپ در قبال ایران اعمال کرد و همچنین خروج ترامپ از چارچوب سنتی در روابط ایران و آمریکا، زمینه‌‌ای را فراهم کرد تا این انتخابات برای ایران از اهمیت بیشتری برخوردار شود؛ به‌عبارت دیگر آنچه در آمریکا اتفاق می‌افتد، می‌تواند بر بسیاری از مسائل ایران ازجمله رفع تحریم‌ها اثرگذار باشد، بنابراین مهم‌ترین دلیل حساسیت ایران نسبت به انتخابات آمریکا را باید در همین مسائل جست‌وجو کرد.
PDF انتخابات آمریکا
کوتاه انتخابات آمریکا
انگار چه بخواهیم و چه نخواهیم، قرار است انتخابات آمریکا، مهم باشد.
شاید به جرأت بتوان این دوره از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را یکی از حساس‌ترین دوره‌ها تلقی کرد؛ چرا که منش ترامپ در 4 سال گذشته با سیاست فشار حداکثری به ایران همراه شد و همین موضوع موجب شد تا بسیاری آینده کشور در برخی حوزه‌ها را به این انتخابات گره‌بزنند.
پیش‌تر این ذهنیت وجود داشت که ملاحظات اخلاقی و محافظه‌کارانه، عامل بسیار مهمی در انتخابات آمریکا محسوب می‌شود. به‌عنوان مثال، اگر مشخص می‌شد سیاستمداری میانسال یا حتی مسن، در سال‌های جوانی از خط قرمزی مانند استعمال مواد ‌مخدر عبور کرده، چنین خبری می‌توانست به‌معنای پایان عمر حرفه‌ای او باشد.