• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 24 اسفند 1398
کد مطلب : 97149
+
-

17شهریور 1398

المپیک برای خوش‌شانس‌ها

المپیک برای خوش‌شانس‌ها

بسکتبال ایران برای دومین بار به المپیک صعود کرده؛ صعودی که می‌شود گفت شانس در آن خیلی دخیل بوده است. تیم ملی بسکتبال ایران برای نخستین بار سال2008 در پکن المپیک را تجربه کرد و حالا این بار در یک کشور آسیایی دیگر در این بازی‌ها حاضر می‌شود؛ در ژاپن و در توکیو. بسکتبال ایران در جام‌جهانی 2019 به‌عنوان بهترین تیم آسیایی سهمیه المپیک را گرفت، درست زمانی که تصور می‌شد این سهمیه را از دست داده است.
فیفا، فدراسیون جهانی بسکتبال، راه آسیایی‌ها را برای رسیدن به المپیک راحت‌تر کرد؛ سهمیه‌های آسیا و اقیانوسیه را برای حضور در جام‌جهانی، یکی کرد و برای این دو قاره7 سهمیه در این جام درنظر گرفت. جام‌جهانی که دوره‌های قبلی 24 تیمی برگزار می‌شد، سال2019، 32تیمی شد و این بهترین فرصت برای المپیکی شدن ایران بود، اما در این شرایط باز هم حضور بسکتبال ایران در توکیو خیلی شدنی به‌نظر نمی‌رسید. فیبا روش برگزاری انتخابی جام‌جهانی را این دوره تغییر داد و نتایجی که ایران در پنجره‌های جام‌جهانی به‌دست آورد، خیلی قابل‌قبول نبود. 
اما چرا ایران خوش‌شانس بود؟ ایران برای صعود به جام‌جهانی، استرالیا و فیلیپین را شکست داد. استرالیا که برای پنجره‌ها 36بازیکن را به تیم ملی دعوت کرده بود، با ضعیف‌ترین بازیکنانش به ایران آمد و در مقابل این تیم شکست خورد. چند بازیکن فیلیپین هم قبل از بازی با ایران محروم شده بودند. ایران با بردن این تیم‌ها به جام‌جهانی رفت. در این جام ایران می‌توانست جزو 16تیم اول باشد؛ چرا که بهترین بازیکنان را در اختیار داشت. ایران با این سه شکست به گروه بازنده‌ها رفت. کمتر کسی برای این تیم شانسی برای صعود قائل بود اما در شرایطی که دیگر تیم‌های آسیایی در جدول بازنده با حریفان قدری روبه‌رو شده بودند، ایران با ونزوئلا و فیلیپین بازی کرد. برد در مقابل این تیم‌ها و شکست چین در مقابل نیجریه ایران را به المپیک برد. هنوز 4 تیم المپیک مشخص نشده‌اند. تیرماه بعد از انتخاب این تیم‌ها قرعه‌کشی المپیک هم مشخص می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید