• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 13 اسفند 1398
کد مطلب : 96449
+
-

تب کرونایی بازار گوشت شکست

تاکنون دوسوم افزایش 30هزارتومانی قیمت گوشت پس از شیوع کرونا کاهش یافته اما همچنان برنامه‌هایی برای تنظیم بازار این کالای اساسی در حال اجراست

بازار
تب کرونایی بازار گوشت شکست

در نخستین روز پس از تأیید ورود ویروس کرونا به کشور و جان باختن 2تن از هموطنان در قم، بازار کالاهای اساسی به‌ویژه گوشت گوسفندی نیز با افزایش تقاضا دچار جهش قیمت شد.
به گزارش همشهری، در این وضعیت قیمت هرکیلو گوشت گوسفند دست‌کم 30هزار تومان در یک روز گران شد و به 130تا 190هزار تومان رسید. حالا اما، بررسی بازارها نشان می‌دهد تب قیمتی این بازار تا حدودی شکسته و فعلاً میانگین قیمت فروش هر کیلو گوشت قرمز به محدوده 110هزار تومان برای هر کیلوگرم بازگشته است.

عرضه گوشت منجمد ۵۰ هزارتومانی
وضع وخیم بازار گوشت در سال گذشته باعث شد دولت محموله‌های بزرگ‌تری از گوشت وارداتی منجمد را برای تنظیم بازار انبار کند؛ در نتیجه در جریان گرانی اخیر گوشت قرمز، به‌سرعت عرضه گوشت منجمد با قیمت پایین به ابزاری برای تنظیم بازار این کالای اساسی تبدیل شد. این سیاست باعث شده بازار گوشت سریع‌تر از قبل متعادل شود.
 مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، بازار عرضه گوشت قرمز و مرغ منجمد را متعادل خواند و گفت: قیمت گوشت قرمز منجمد برای مصرف‌کننده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای در محدوده ۵۰هزار تومان است. حسن عباسی معروفان می‌افزاید: هیچ مشکلی در عرضه گوشت قرمز منجمد، گوشت قرمز تازه و گوشت مرغ وجود ندارد و بازار به تعادل رسیده است. او با بیان اینکه برای تنظیم بازار گوشت قرمز و مرغ، ذخایر راهبردی به‌اندازه کافی موجود است و مشکلی دراین‌باره وجود ندارد، تأکید می‌کند: بازار به هر میزان کشش داشته باشد، به همان میزان می‌توان اقدام به عرضه محصول کرد. به گفته او قیمت عرضه گوشت قرمز منجمد به فروشگاه‌های زنجیره‌ای هر کیلوگرم ۴۵هزار تومان است تا آنها بتوانند این محصول را در محدوده ۵۰هزار تومان به مصرف‌کنندگان عرضه کنند.

متعادل قیمت مرغ شد
در جریان هیجانی شدن بازار کالاهای اساسی با تأیید ورود ویروس کرونا به کشور، در کنار پرش قیمت گوشت گوسفند، قیمت برای مصرف‌کننده گوشت مرغ نیز با افزایشی نسبی مواجه شده بود؛ زیرا گرانی گوشت قرمز مستقیم تقاضا برای مصرف گوشت مرغ را بالا برد. در این وضعیت انتشار شایعه شیوع بیماری در برخی مرغداری‌های کشور نیز بازار را با نوعی انتظار کاهش عرضه در روزهای آینده مواجه کرده بود و همین مسئله به رشد قیمت‌ها کمک کرد؛ اما در ادامه از یک‌سو با تعدیل فضای هیجانی بازار و از سوی دیگر با تداوم فعالیت مرغداری‌ها، قیمت گوشت مرغ دوباره به سمت قیمت‌ها مصوب حرکت کرد.  بررسی‌ها نشان می‌دهد فعلا میانگین قیمت هر کیلو گوشت مرغ در بازار به کمتر از 12هزار تومان رسیده و تقریبا در جایگاهی قرار دارد که قبل از ورود ویروس کرونا به کشور قرار داشت. دیروز در بازار هر کیلوگرم ران مرغ 11هزار و 900، ران مرغ بدون کمر 12هزار و 500، سینه مرغ با استخوان 14هزار و 500، سینه کبابی 20هزار، فیله مرغ 26هزار، کمر مرغ 16هزار و 500، کتف و بال 13هزار و 500، گردن مرغ 4هزار و 500، ساق مرغ 22هزار، دل مرغ 7هزار و 500، پای مرغ 3هزار و 500، سنگدان مرغ 6هزار و 500و جگر مرغ 3هزار تومان به فروش رسید.

بازار شب عید تأمین است
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام با اشاره به کافی بودن ذخایر استراتژیک گوشت و مرغ در کشور، می‌گوید: دولت قادر است تا جایی که بازار کشش داشته باشد اقدام به عرضه این 2کالا کند تا نوسان زودگذر در این بازارها برطرف شود. عباسی معروفان همچنین از برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای تأمین کالاهای اساسی پر تقاضا در بازار شب عید و ‌ماه مبارک رمضان خبر می‌دهد و می‌افزاید: برای تنظیم بازار عید تدارک لازم دیده شده و عرضه گوشت منجمد در قالب 2بسته 10هزار تنی مصوب شده که اگر نیاز باشد وارد بازار خواهد شد. به گفته او، فعلا گوشت قرمز وارداتی منجمد نیز در قالب طرح معیشتی با قیمت 40هزار تومان برای هر کیلوگرم برای کارکنان دولت، کارگران و گروه‌های هدف عرضه می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید