• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
جمعه 3 آذر 1402
کد مطلب : 210188
+
-

اعتراف مقامات اسرائیلی و آمریکایی درباره قدرت حماس

شکست پشت شکست

گزارش
شکست پشت شکست

مهدی شبان-روزنامه‌نگار

نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم منفور صهیونیستی معتقد است آثار پیروزی و شکست در جنگ کنونی غزه فراتر از اسرائیل خواهد رفت. او روز دوشنبه هفته قبل گفت:«ما باید پیروز شویم تا از اسرائیل محافظت کنیم. ما باید برای حفاظت از خاورمیانه پیروز شویم. ما به ‌خاطر دنیای متمدن باید پیروز شویم. این نبردی است که ما در حال جنگیدن در آن هستیم و در حال حاضر در حال انجام است. هیچ جایگزینی برای این پیروزی وجود ندارد. نبرد ما، مبارزه شماست و هیچ جایگزینی برای پیروزی وجود ندارد».جو بایدن هم گفته: «اسرائیل تنها و بزرگ‌ترین قدرت آمریکا در خاورمیانه است. امنیت آمریکا و اسرائیل به‌طور جداناپذیری به ‌هم گره خورده است.»اما آیا اسرائیل به پیروزی خود دست پیدا کرده است و اصلا آنها پیروزی را در چه چیز دنبال می‌کنند؟

خوی نژادپرستی اسرائیل
 از جمله اهداف اسرائیل نابودی حماس بود، گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی 2 هفته پیش تصریح کرد: «حماس باید شکست بخورد در غیر این صورت اسرائیل در مکان جغرافیایی فعلی وجود نخواهد داشت». اما هنوز یک سرباز هم از حماس اسیر نکردند.نتانیاهو در آغاز عملیات زمینی علیه غزه علاوه بر نابودی حماس، آزادسازی اسرای اسرائیل و به دست گرفتن اداره غزه و خارج شدن اداره آن از دست حماس را به عنوان اهداف راهبردی خود برای پیروزی اعلام کرد. اسرائیل در مقابل شکست نظامی و امنیتی 15 مهر می‌بایست هدفی را دنبال کنند که جبران آن شکست باشد. اسرائیل فکر می‌کرد با بمباران غزه می‌تواند حماس را نابود کند. اسارت نیروهای نظامی نیز در تقابل کامل با خوی نژادپرستی اسرائیل بود و به شدت مردم و مسئولان این رژیم را آزار می‌دهد.

ادعایی که اشتباه درآمد
اظهارات مقامات اسرائیلی و آمریکا نشان می‌دهد آنها با وجود جنایات سنگین به هیچ کدام از این اهداف نائل نشدند. چون نه تنها به سران و فرماندهان حماس دست نیافته‌اند بلکه حتی یک سرباز از حماس را هم  اسیر  نکرده‌اند. اسرائیل حتی مکان استقرار گردان‌های قسام را هم شناسایی نکرده است و ادعای او که حماس در بیمارستان پنهان شده است و راه تونل‌های آنها از زیر بیمارستان است نیز اشتباه درآمد و پیش ناظران بین‌المللی مفتضح شد. صهیونیست‌ها حتی با وجود جنایات جنگی وسیع به اسرای خود هم دست نیافت. نتانیاهو در یک مصاحبه ضمن اشاره به فلسفه تأسیس اسرائیل، هشدار داد که اگر اسرائیل شکست بخورد منافع غرب برای کنترل خاورمیانه هم شکست خواهد خورد. نتانیاهو در واقع اعتراف می‌کند که حمایت‌های یک ماهه گذشته غرب و آمریکا از اسرائیل دستاوردی خاصی نداشته و آنها باید حمایت بیشتری بکنند تا اسرائیل به پیروزی برسد. از آن طرف کشورهای غربی در حمایت از اسرائیل به چالش جدی برخورد کرده‌اند، چرا که عدم پیروزی اسرائیل و طولانی شدن جنگ نفرت مردم منطقه از اسرائیل و حامیانش را زیادتر می‌کند و این منافع غرب و آمریکا را با خطر مواجه می‌کند.

پله اول شکست
چهارشنبه هفته گذشته مؤسسه آمریکایی «ایپسوس» نتایج یک نظرسنجی که در روزهای پیش از آن در میان شهروندان آمریکایی انجام داده بود، منتشر کرد که براساس آن در فاصله حدود 2 هفته سطح حمایت از اسرائیل به نحو عجیبی دگرگون شده بود. براساس این نظرسنجی تنها 32درصد از شهروندان آمریکایی از سیاست‌های حمایتی دولت بایدن نسبت به اسرائیل حمایت کرده‌اند در حالی که این میزان در 2 هفته پیش از آن 41 درصد بوده است. در این نظرسنجی 68 درصد شهروندان آمریکایی گفته‌اند اسرائیل باید به جای جنگ، راه مذاکره با حماس را در پیش بگیرد و 69 درصد با ارسال سلاح به اسرائیل مخالفت کرده‌اند. تا چند روز پیش نتانیاهو با این اوضاع به وقت بیشتری نیاز داشت تا به اهداف خود دست یابد اما چون پشتوانه حمایتی غرب برای ادامه جنگ را از دست می‌داد می‌بایست وارد مذاکرات سیاسی شود که این پله اول شکست او محسوب می‌شود.

پذیرش آتش‌بس
حالا با پذیرش آتش‌بس، اسرائیل به این شکست خود اعتراف کرده است.اسحاق هرتزوگ، رئیس‌ رژیم صهیونیستی، تبادل اسرا را دردناک توصیف می‌کند و نتانیاهو این کار را تصمیم سخت می‌خواند. چنانچه این مذاکرات ادامه پیدا کند هیچ دست برتری برای اسرائیل برای چانه‌زنی وجود ندارد. بماند که نشستن پشت میز مذاکره، اعتراف به پیروزی حماس و باعث تحقیر اسرائیل است و این قدرت حماس برای حملات بعدی را به شدت افزایش می‌دهد.شکست و پیروزی تابع تحقق اهداف است و تاکنون اسرائیل با وجود جنایات فجیع به اعتراف خودشان به هیچکدام از اهدافشان نرسیده‌اند. اگر اسرائیل با این همه بمباران خودش اسرایش را آزاد می‌کرد می‌توانست جوابی در مقابل سؤال جهانیان داشته باشد اما اینکه بعد از این همه جنایات حالا باید با مذاکره تبادل اسیر را انجام دهد این اعتراف ناگفته را در خود دارد که با جنگ نامتقارن هم نتوانست به اهدافش برسد.

فشار ملت‌های غربی بر دولت‌هایشان
«توماس فریدمن» در نیویورک‌تایمز خطاب به بایدن نوشت:«ما نباید اسیر استراتژی نتانیاهو شویم چرا که ممکن است همه ما را سرنگون سازد». روزنامه «بلومبرگ» هم روز چهارشنبه هفته گذشته نوشت دولت آمریکا نگران رفتار دولت اسرائیل بوده و «به‌طور فزاینده‌ای از رفتار آن در جنگ علیه حماس ناامید شده است» این روزنامه می‌نویسد«آمریکا تلاش می‌کند تا به درگیری غزه را سر و شکل دهد - آن را آنکادره کند - اما رژیم اسرائیل تنها به پیروزی خود در این جنگ می‌اندیشد». همچنین «جان آلترمن» معاون ارشد رئیس اندیشکده آمریکایی «مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی» گفت: «طی 50 سال گذشته - بعد از جنگ 1973 - جنگ‌های اسرائیل به این دلیل پایان یافت که آمریکا وارد عمل شد و گفت زمان توقف فرا رسیده است». اما الان اوضاع به جایی رسیده است که اسرائیل از یک طرف نمی‌تواند دست از جنگ بکشد چرا که هنوز به موفقیتی دست نیافته است و از طرفی ادامه جنگ و فشار ملت‌های غربی بر دولت‌هایشان، باعث از دست دادن حمایت‌های غرب خواهد شد چرا که نفرت از اسرائیل بر نفرت از حامیان آن هم سرایت خواهد کرد و این به نفع حامیان اسرائیل نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید