• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 28 آذر 1398
کد مطلب : 90719
+
-

شهرسازی تهران پوست می‌اندازد

معاون شهردار تهران از کاهش فساد و تخلف در فرایندهای ساخت‌وساز و صدور پروانه خبرداد

گزارش
شهرسازی تهران پوست می‌اندازد


مجید جباری ـ خبر‌نگار

حوزه شهرسازی و معماری شهرداری تهران طی این سال‌ها در حال پوست‌اندازی است. حوزه‌ای که بیشترین گردش مالی را در بین زیرمجموعه‌های شهرداری تهران دارد و طی سال‌های گذشته بیشترین تخلفات مجموعه مدیریت شهری هم در این حوزه شکل گرفته؛ حالا اما قرار است، اجرای برخی اقدامات در این حوزه، زمینه بروز فساد و تخلف در شهرسازی پایتخت را کاهش دهد.
برهمین اساس، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران دیروز در نشست خبری خود از صدور یک هفته‌ای پایان کار آپارتمان‌ها ظرف دوماه آینده و همچنین کاهش زمان صدور پروانه ساخت با هوشمند‌سازی‌ در این حوزه گفت. تحقق 95درصد درآمدهای درنظر گرفته شده در لایحه بودجه از محل صدور پروانه با وجود کاهش 18درصدی مساحت پروانه‌های صادرشده، تصویب 19طرح موضعی و موضوعی در کمیسیون ماده 5، کاهش 15درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی تا پایان سال و کاهش 10درصدی صدور پروانه در بافت فرسوده از دیگر خبرهای مهمی بود که دیروز عبدالرضا گلپایگانی در نشستی با خبرنگاران به آنها اشاره کرد.

توجه به وجوه زندگی بهتر برای مردم
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در ابتدای نشست خبری خود گفت: «شهردار تهران با شعار «تهران، شهری برای همه» فعالیت خود را آغاز کرد. شهری که قرار است برای همه باشد، باید همه وجوه زندگی بهتر را برای مردم در نظر بگیرد. در این شهر مردم در مدیریت شهر مداخله و تحولات شهر را احساس می‌کنند. 
در چنین شهری، شهروندان رفتار و کارکرد ما را رصد می‌کنند؛ به همین‌خاطر، اقداماتی که انجام می‌دهیم باید برای همه مردم باشد.»
گلپایگانی ادامه داد: «ارتقای کیفیت محیط و فضای شهری رویکردهای اصلی استخراج شده از شعار شهردار تهران است. شفاف‌سازی‌ و ایجاد خانه شیشه‌ای دومین رویکرد ما بود، زیرا در گذشته شهروندان از اتفاقاتی که رخ می‌داد، خبردار نمی‌شدند، اما امروز همه آنها به‌صورت شفاف در اختیار مردم است.»
معاون شهردار تهران، محور سوم فعالیت مدیریت شهری را هوشمندسازی عنوان کرد و گفت: «در همه وجوه معماری و شهرسازی به این رویکرد توجه شده؛ ضمن اینکه عدالت اجتماعی هم چهارمین رویکرد ما در اداره شهر بوده‌است. ما بر این باوریم که شعار «تهران، شهری برای همه» محقق نمی‌شود مگر به عدالت اجتماعی رسیده باشیم و تمام اقشار جامعه به همه امکانات شهر دسترسی داشته باشند. رویکرد دیگر ما این بوده ‌است که اقدامات شهرسازی و ساختمان‌سازی‌، مهندسی ساز باشد و در نهایت به حوزه قانون مداری رسیدیم.»
گلپایگانی اظهار کرد:« بحث شهرسازی و طرح‌های شهری در حوزه‌های ده‌گانه‌ای که در معاونت مدنظر قرار داده‌ایم از حوزه‌های کلیدی ما بوده و در این حوزه، طرح‌های تفصیلی تهیه شده است و در یک سال گذشته طرح‌های تهیه شده به دو بخش طرح‌های موضعی و طرح‌های موضوعی تقسیم شده‌اند. به‌این ترتیب در یک سال گذشته 19طرح موضعی و موضوعی را به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسانده‌ایم، درحالی‌که بین سال‌های ۹۱ تا ۹۷ تنها ۲۲طرح موضعی و‌ موضوعی به تصویب رسیده بود. همچنین در این مدت، مصوبه خانه باغ، پادگان ۰۶، طرح کمربندی شهر تهران و تعداد زیادی از طرح‌های دیگر مورد تصویب قرار گرفته و برای نخستین‌بار محور ۱۳کیلومتری دماوند-آزمایش را در حال طراحی داریم.»

نصب برچسب انرژی در ساختمان‌ها 
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنانش گفت:« در حوزه معماری، بحث مهندسی کردن ساختمان‌سازی‌ را با تأکید بر ایجاد قاب بندی‌ها پیگیری کردیم؛ زیرا برای نمای ساختمان‌ها هزینه زیادی می‌شد؛ درصورتی که با یک هزینه کوچک می‌توان آن را ایمن‌سازی‌ کرد. همچنین ما به سمت احداث ساختمان‌های سبز رفتیم که کار زمان‌بری است؛ اما تا پایان سال بحث نصب برچسب انرژی را در ساختمان‌ها به نتیجه خواهیم رساند.»
گلپایگانی با اشاره به کاهش 15درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی در سال جدید عنوان کرد: «۱۸درصد در مقدار زیر بنا و مساحت پروانه‌های صادر شده در سال جدید هم کاهش داشته‌ایم، اما بیش از ۹۵درصد درآمدهای درنظر گرفته شده در لایحه بودجه محقق شده‌است. همچنین در لایحه عوارضی که در اواخر سال گذشته تأیید شد بنای ما این بود در مناطقی که خانه گران‌تر است، عوارض بیشتری پرداخت شود. نخستین بار است که براساس کدهای منطقه‌ای نسبت به اخذ عوارض اقدام و کل تهران را به 10 دهک تقسیم کردیم تا براساس این دهک‌ها عوارض تعیین شود. یکی از اقدامات این است که هر قطعه ملک براساس جای قرار‌گیری و براساس شرایطی که دارد عوارض بپردازد. برای مثال، اگر یک قطعه ملک دید خوبی به یک پارک دارد یا بر‌عکس یک ملک در جوار خیابانی شلوغ واقع شده است باید عوارض‌شان متفاوت باشد.»


 کاهش مدت صدور پروانه ساخت

عبدالرضا گلپایگانی دیروز در نشست خبری خود به موضوعات مهم دیگری هم اشاره کرد که خلاصه آن را می‌خوانید:
* قول می‌دهیم ظرف دو‌ماه آینده پایان کار آپارتمان‌ها را ظرف یک هفته صادر کنیم
* فرایندها تا مرحله بازدید از ملک‌ها هوشمند شده و مهندسان حتی بدون حضور مالک می‌توانند ملک را بررسی کنند
* کنترل 30درصد از سوختی که در ساختمان‌های شهر مصرف می‌شود، آلودگی هوا را کاهش می‌دهد
* تهران هم‌اکنون ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار واحد خالی از سکنه دارد که عدد بسیار قابل توجهی است
* کاهش 10درصدی صدور پروانه در بافت فرسوده نشان می‌دهد که هنوز هم مردم به نوسازی در بافت فرسوده علاقه دارند
* با طراحی هزار پروژه در محله‌های پایتخت طی سال‌های 1399و 1400کیفیت زندگی مردم در محله‌ها ارتقا می‌یابد


طرح خانه‌های کوچک مقیاس روی میز وزارت کشور

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران:

یک باب کلیدی باز شده است که به نام خانه‌های کوچک مقیاس آن را می‌شناسیم؛ در تلاش هستیم تا موانع ساخت آپارتمان‌های ۲۵ تا ۴۰ متری را از سر راه برداریم. این ایده در همه کلانشهرهای دنیا وجود دارد و یک ضرورت است. یکی از راه‌حل‌های مشکل مسکن، ساخت خانه‌های کوچک مقیاس است که این طرح آماده و به وزارت کشور فرستاده شده است. البته این مسکن‌ها قرار نیست فقط به افراد فقیر اختصاص پیدا کند، بلکه یک زوج جوان می‌توانند در یک خانه ۳۰ متری زندگی‌شان را شروع کنند. این موضوع در مورد افراد سالمند و کارگران نیز صدق می‌کند. این را هم باید بگویم که شهرداری قرار نیست خانه‌سازی‌ کند، بلکه قرار است مشکلات این مسیر را از سر راه بردارد و مطمئن هستیم که حتما سرمایه‌های خوبی به این سمت خواهد آمد. گفتنی است که در این نشست خبری، کاوه حاجی‌علی‌اکبری، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران و جمعی از مدیران معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران هم حضور داشتند.


اجرای باز آفرینی فضای فوقانی راه‌آهن تهران-تبریز در دی ماه

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در پاسخ به همشهری درباره فضای فوقانی راه‌آهن تهران-تبریز گفت:« عملیات اجرایی این طرح بازآفرینی تا پایان دی‌ماه آغاز خواهد شد.»
کاوه حاج‌علی‌اکبری ادامه داد:«پس از برگزاری مسابقه بین‌المللی با هدف بهره‌مندی از ایده‌های برتر و فراهم‌سازی‌ فرصت و بستری مناسب برای برقراری گفتمان عمومی میان صاحب‌نظران و جامعه تخصصی ذیربط درخصوص مسائل شهری، شهرداری تهران در راستای تحقق شعار «تهران، شهری برای همه» تلاش کرد با برگزیده اول مسابقه مذکور قرارداد تهیه طرح را منعقد کند تا بتواند با بازآفرینی این محور به مطالبات کیفی شهروندان پاسخ مناسبی دهد. قرارداد مشاور در 3گام تنظیم شده است. گام نخست، شناسایی، تعریف پروژه‌ها و اقدامات لازم که در برگیرنده ۲۵هزار مترمربع از عرصه پروژه است، طبق پیش‌بینی‌ها امسال انجام می‌شود. در گام بعدی سند بازآفرینی محور شهری برای کل پروژه ۵۰هکتاری تهیه و در گام سوم هم بسته‌های سرمایه‌گذاری ارائه می‌شود .او بیان کرد:«با تلاش‌ها و رایزنی‌های انجام شده توسط شهردار تهران در هیأت دولت، امیدواریم ظرف روزهای آینده حق بهره‌برداری از عرصه فوقانی تونل از سوی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به شهرداری واگذار شود و تا پایان دی‌ماه اجرای این طرح آغاز شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید