• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 25 دی 1401
کد مطلب : 182807
+
-

شهرسازی پوست می‌اندازد

یکی از حوزه‌هایی که تا 3سال بعد در شهر تهران پوست‌اندازی خواهد داشت، شهرسازی است. 2کار اساسی و در عین حال بسیار پیچیده تا آن زمان انجام می‌شود که باعث می‌شود یکی از مشکلات بزرگ شهروندان در عرصه ساخت و ساز کم‌رنگ شود. کاهش مراحل صدور پروانه و پایانکار و ضابطه‌مند کردن موضوعات معماری و نمای ساختمان این 2کار هستند که اولی سبب کاهش زمان مرحل اداری، مراجعات مردمی به شهرداری‌های مناطق و فساد می‌شود و دیگری، قانونمندی نماهای ساختمان و هویت‌بخشی به محله‌ها را در پی دارد.
صدور پروانه که تا پیش از سال1400 حدود 10‌ماه تا یک سال و بیشتر از آن طول می‌کشید، در ابتدای سال1405 این مدت از 2‌ماه کمتر می‌شود. برنامه‌های مستمر شهرداری برای کاهش این زمان به ‌کمک بهبود امور اداری و استفاده از فناوری‌ رایانه‌ای انجام می‌شود. (البته کاهش زمان صدور پروانه ساخت بستگی به همکاری سایر دستگاه‌ها دارد زیرا بسیاری از استعلام‌ها از مراکز قضایی، مالی و هویتی انجام می‌شود.)
در سال1405 کمیته‌های نما در مناطق 22گانه با استفاده از دستورالعمل‌هایی ویژه و واحد، نکات ایمنی و ظاهری نمای هر ساختمان را بررسی می‌کنند. با این کار، از ساخت بنا‌هایی که با معماری ایرانی اسلامی فاصله دارند جلوگیری می‌شود و این کمیته‌ها بر جنس مصالح به‌کار رفته و شکل اجرای آن، از مرحله کسب مجوز تا پایان کار نظارت می‌کنند.
در سال1405 طرح‌های مناسب معماری هر محله نیز براساس فرهنگ و پیشینه آن مشخص می‌شود.
این نظارت نتیجه برنامه‌ریزی‌های طولانی‌مدت شهرداری و تهیه اسناد بالادستی برای مشخص کردن چارچوب‌های معماری است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید