• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 7 اسفند 1396
کد مطلب : 7914
+
-

آغاز فروش تراکم در بورس‌کالا از سال آینده

مدیرعامل بورس کالا: کارگروه مشترکی متشکل از معاونت مالی شهرداری و بورس کالا در حال تهیه مدل نهایی بازار تراکم در بورس‌کالاست

مدیرعامل بورس‌کالا از آغاز فروش تراکم در بورس‌کالا از سال آینده خبر داد و اعلام کرد: کارگروه مشترکی متشکل از معاونت مالی شهرداری تهران و بورس‌کالا در حال تهیه مدل نهایی فروش تراکم در بورس‌کالاست.

حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس‌کالای ایران به همشهری گفت: بورس‌کالا مدل‌های مختلفی را برای انجام معاملات حق امتیاز تراکم طراحی کرده است. یکی از این مدل‌ها انجام معاملات براساس واگذاری حق امتیازهاست. در این روش هر امتیاز به‌عنوان یک ابزار مالی در بورس‌کالا قابل دادوستد می‌شود.

او افزود: در جریان مذاکراتی که با شهرداری تهران انجام شده، قرار است حق فروش تراکم، که به‌دلیل فساد گسترده‌ای که در حاشیه آن وجود داشت، شهردار تهران به‌درستی دستور توقف صدور و معامله آن را صادر کرده، از طریق یک مکانیسم شفاف در بورس‌کالا انجام شود. او گفت: بورس‌کالا در جریان مذاکرات دوجانبه به شهرداری پیشنهاد کرده یک بازار شفاف برای امتیاز تراکم ایجاد شود. به‌گفته مدیرعامل بورس‌کالا، در بازار معاملات تراکم مشخص خواهد شد که چه‌کسی و با چه قیمتی تراکم را معامله می‌کند.

 

 

2مدل پیشنهادی بورس‌کالا

 مدیرعامل بورس‌کالا تأکید کرد: البته برای معاملات امتیاز تراکم شهرداری، 2مدل پیشنهاد کرده‌ایم که مدل اول همانطور که گفته شد انجام معاملات معمول تراکم از طریق سازوکارهای شفاف و بهینه بورس‌کالاست؛ این کار درصورت موافقت مسئولان شهرداری از سال آینده آغاز خواهد شد. او گفت: مدل دوم هم طوری طراحی شده است که شهرداری بتواند از محل فروش تراکم بخشی از منابع مالی خود را تأمین کند، البته اجرای طرح دوم قدری زمان‌بر و یک برنامه بلندمدت است.

 

جزئیات پیشنهادها برای معامله تراکم

او توضیح داد: یکی از مزیت‌های انجام معاملات تراکم در بورس‌کالا این است که این بازار شفاف و قابل نظارت خواهد شد و در عین حال فساد‌های موجود در خریدو فروش این امتیاز‌ها را از بین می‌برد. او ادامه داد: پیشنهاد بورس‌کالا در طرح فروش تراکم این بود که حداکثر مقدار تراکم در مناطق مختلف شهری بررسی و براساس طرح تفضیلی شهرداری سقف مشخصی برای فروش آن درنظر گرفته شود تا قیمت‌ها خیلی تحت‌تأثیر شهرداری نباشد. او تأکیدکرد: هدف آقای نجفی شهردار تهران این است که بحث فروش تراکم شفاف شود. در جریان مذاکراتی که انجام شده به‌نظر می‌رسد ایشان نظر مثبت و مساعدی درباره فروش تراکم در بورس‌کالا دارند.

 

 

حضور بورس‌کالا در عراق

او به حضور بورس‌کالا در عراق اشاره کرد و گفت: بورس‌کالا به‌تازگی برنامه‌های زیادی برای گسترش تجارت در عراق از طریق ابزار‌های بورس‌کالا آغاز کرده است؛ به‌طوری‌که به‌تازگی 2محموله صادراتی آرد و مقاطع فولادی از بورس‌کالا به این کشور صادر شد. او افزود: نخستین محموله شامل 500تن میلگرد بود و این امکان وجود دارد که تولید کننده‌های فولاد و آرد بتوانند محصولاتشان را از طریق بورس‌کالا به عراق صادر کنند. او در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است بورس‌کالا در عراق تالار صادراتی ایجاد کند، گفت: قبلا پیشنهاد کرده بودم که یک تالار صادراتی در منطقه آزاد اروند ایجاد شود اما پیشنهاد اصلی این است که یک بورس‌کالا در کشور عراق با مشارکت بورس‌کالای ایران ایجاد شود که البته تحقق این امر به مذاکره و هماهنگی دولت‌ها نیاز دارد.

او افزود: این آمادگی وجود دارد که بورس‌کالا از طریق ایجاد یک شعبه در عراق به گسترش تجارت ایران در این کشور کمک کند اما همه اینها به هماهنگی مقامات دولتی نیاز دارد. او با اشاره به فرصت‌های موجود در بازار عراق گفت: با توجه به فرصت‌های موجود در بازار عراق، ایران باید با استفاده از یک مدل، یک خط تجاری در عراق راه‌اندازی کند و بورس‌کالا به‌تنهایی قادر به انجام این کار نیست.

 

 

فروش گندم در بورس‌کالا

مدیرعامل بورس‌کالا به فروش گندم در بورس‌کالا در سال‌جاری اشاره کرد و گفت: در سال96 یک میلیون و 800هزار تن گندم در بورس‌کالا به فروش رسید که این مقدار جمعا یک‌چهارم گندم تولیدشده در سال‌جاری بود. او با بیان اینکه با عرضه گندم در بورس‌کالا هزینه‌های دولت تا یک‌سوم کاهش پیدا می‌کند، گفت: این امکان وجود دارد که حتی هزینه‌های دولت تا یک‌دوم کاهش پیدا کند و این دستاورد بزرگی در کاهش هزینه‌های دولت است.

سلطانی‌نژاد با بیان اینکه برای فروش گندم در بورس‌کالا 2مدل طراحی شده است، گفت: مدل اول براساس سازوکار کشاورزان عمده و فروش گواهی سپرده بورس‌کالا است و مدل دوم بر مبنای کشاورزان خرد و از طریق به‌کارگیری مباشران. او افزود: یک سری از کشاورزان هستند که تولید‌کننده عمده هستند و مجاب کردن آنها برای انجام معاملاتشان در بورس‌کالا راحت‌تر است، چون نفعشان این است که کالایشان را از طریق بورس‌کالا بفروشند.

او ادامه داد: اما در مورد کشاورزان خرد سازوکار مباشر طراحی شده است؛ به این معناکه کشاورزان بعد از تولید، محصولشان را تحویل انبار‌های مباشر می‌دهند و مباشر کالا را به‌نام آنها در سامانه بورس‌کالا ثبت می‌کند و می‌فروشد و درنهایت پول به ‌حساب کشاورز واریز می‌شود. مدیرعامل بورس‌کالا تأکید کرد: مدل دوم مربوط به کشاورزان خرد است که از طریق مباشر اقدام می‌کنندو خود کشاورز احساس نمی‌کند که تغییری در تولیدش انجام شده و این مباشر است که محصول را به حداکثر قیمت می‌فروشد و منابعش توسط بورس‌کالا به حساب کشاورز واریز می‌شود.

 

 

   ادامه عرضه خودرو از اسفند ماه

مدیرعامل بورس کالا از تداوم عرضه خودروی شرکت‌های خودروساز از اسفند امسال خبر داد و گفت: سال قبل محصول سراتو در بورس کالا پذیرش شد اما به‌دلیل مشکلاتی این کار متوقف شد، چرا که فروش خودرو در بورس کالا به‌صورت نقدی انجام می‌شد درحالی‌که در خارج از بورس فروش به‌صورت شرایطی انجام می‌شود؛ درنتیجه انجام معاملات از طریق بورس کالا جذابیت نداشت. او افزود: اما با برنامه‌های جدیدی که در نظر گرفته شده است، قرار است از اسفند ‌ماه بار دیگر عرضه خودرو از سر گرفته شود و قرار است سایپا از طریق بورس کالا 15میلیارد تومان تأمین مالی کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید