• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 15 بهمن 1396
کد مطلب : 6135
+
-

غوغای ماهواره‌های ایرانی در فضا

وزیر ارتباطات در مراسم روز ملی فضا درباره چند ماهواره ایرانی و پرتاب قریب‌الوقوع آنها حرف زد. کدام ماهواره‌های ایرانی در نوبت پرتاب هستند و چه کاربردهایی دارند؟

گزارش
غوغای ماهواره‌های ایرانی در فضا

 وزیر ارتباطات روز گذشته در مراسم ملی روز فناوری فضایی از آخرین پروژه‌های فضایی ایران سخن به میان آورد. تازه‌ترین تجربه ایران در حوزه فناوری‌های آسمان، بالن اینترنتی بود که به گفته آذری جهرمی، 2بار به‌طور موفقیت‌آمیز موردآزمایش قرار گرفت و برنامه‌هایی برای افزایش تعداد آنها به 31عدد در دست تهیه است. او از ماهواره‌های دیگری هم صحبت کرد که قرار است در آینده نزدیک به ارتفاع‌های چند صد کیلومتری زمین فرستاده شوند. او از ماهواره ساخته شده توسط دانشگاه شریف‌ یا ماهواره دوستی سخن به میان آورد پرتاب آن قریب‌الوقوع است. 2ماهواره دیگر هم به گفته وزیر در نوبت پرتاب هستند. به گزارش همشهری، هرچند او از این ماهواره‌ها نامی به میان نمی‌آورد اما احتمالا مقصودش «ناهید 2» و «ظفر» باشد؛ دو ماهواره‌ای که مدت طولانی در صف انتظار مانده‌اند و حالا نوبت‌شان فرا رسیده است. ایران اخیرا چه ماهواره‌هایی ساخته، آنها چرا مهم هستند و چه کاربردهایی دارند؟

 

پارس 1

 

ارتفاع:500+ کیلومتر

کاربرد: سنجش از راه دور، پایش زمین‌های کشاورزی خواندنی:‌ در سال 95با مشارکت یک شرکت روس ساخته شده و قرار است سال 97پرتاب شود.

 

دوستی

 

ارتفاع: 250تا310کیلومتر

 

کاربرد: توسعه فناوری‌هایی که برای اولین‌بار در ماهواره‌های بومی نصب شده است خواندنی: این ماهواره که وزیر روز گذشته با عنوان «ماهواره دانشگاه شریف» از آن نام برد، به فناوری‌های بومی کنترل وضعیت سه‌محوره، سامانه کنترل حرارت نیمه‌فعال و سلول‌های خورشیدی فضایی مجهز شده است.

 

پیام

 

ارتفاع:‌550کیلومتر

 

کاربرد: تصویربرداری و طیف‌سنجی از محدوده ایران - سنجش تشعشعات فضایی خواندنی: موشک ماهواره‌بر سیمرغ قرار است پیام را به فضا حمل کند.

 

طلوع

 

ارتفاع:‌ 500+کیلومتر

 

کاربرد: تصویربرداری تک‌طیفی، ‌ارسال داده‌های تصویری به ایستگاه‌های زمینی خواندنی: طلوع در 14بهمن 88رونمایی شده و دقت تفکیک‌پذیری نسخه اولیه آن 50متر بوده که در نهایت قرار است به 10متر برسد.

 

بالن‌های اینترنتی

 

ارتفاع: 500متر

کاربرد: گسترش دسترسی به اینترنت در مناطق صعب‌العبور خواندنی: چشم‌انداز آینده این است که هر استان کشور، یک بالن مخابراتی داشته باشد. هر بالن 10هزار کاربر را با پهنای باند 10گیگابیت برثانیه پوشش می‌دهد.

 

مصباح 2

 

ارتفاع: 700کیلومتر

 

کاربرد: ناوبری، ایجاد شبکه ارتباطات ماهواره‌ای برای مناطق دورافتاده خواندنی: عمر مفید این ماهواره مخابراتی 3سال است.

 

 

ظفر 

 

ارتفاع: 500+ کیلومتر

 

کاربرد: تصویربرداری از سطح زمین با وضوح 80متری خواندنی: ظفر نسبت به نخستین ماهواره تصویربردار که همین کار را انجام می‌داد، 300درصد دقت بیشتری دارد.قرار است وضوح تصویر این ماهواره به 10متر برسد.

 

   ناهید 2

 

 ارتفاع: 500کیلومتر

 

کاربرد: آزمون موقعیت‌یابی رادیویی، ارتباط تلفنی، اندازه‌گیری تشعشعات خواندنی: قبل از این، ماهواره «ناهید 1» ساخته شده بود. «ناهید2» نمونه پیشرفته‌ای است که به سیستم کنترل وضعیت‌سه‌محوره ارتقا یافته و می‌تواند در مدارهای پایینی زمین قرار بگیرد.  

 

این خبر را به اشتراک بگذارید