• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 5 بهمن 1396
کد مطلب : 5233
+
-

باز باران

یادداشت آقای هواشناس
باز باران

محمد اصغری: امروز ‌ به نوبت شول‌آباد(لرستان)، بانه(کردستان)، کوهرنگ(چهارمحال و بختیاری)، انزلی(گیلان) و دره‌شهر(ایلام) بیشترین میزان بارش‌ها را به نام خود ثبت کردند. از اول مهر تا‌کنون به‌طور متوسط در کشور 38 میلی‌متر بارش رخ داده که این مقدار پارسال 53 میلی‌متر بود. با این حال به‌نظر می‌رسد ‌ روزهای پربرکتی پیش ‌رو داشته‌ باشیم.

به این ترتیب امروز با رخنه موجی نسبتا عمیق و تغذیه رطوبت مناسب از مدیترانه بارندگی‌های قابل توجهی در استان‌های آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی و کردستان داشته ‌باشیم. از طرفی جریانات شمالی دریای خزر زمینه را برای بارش‌ در اردبیل، گیلان و- با تأخیر - در مازندران آماده می‌کنند. در ضمن آب‌های شمالی مواج خواهند شد. همینطور یک‌بار دیگر با حاکمیت دمای نسبتاً شدید باید در انتظار پیدایی کانون‌های تولید گرد و خاک در خارج و داخل مرزها باشیم. به این ترتیب در خوزستان، ایلام، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان احتمالا با این ذرات مواجه خواهیم شد. این در حالی است که ریزگردها در نواحی مرزی قاعدتا بیشتر خواهند بود.فردا افزون بر استان‌هایی که نام برده شد، در چهارمحال و بختیاری، لرستان، همدان، مرکزی، زنجان، قزوین، البرز و تهران بارش‌هایی خواهیم داشت. همچنین شنبه بر شدت بارش‌ها در استان‌هایی مثل گلستان، خراسان شمالی، اصفهان، قم، کهگیلویه و بویراحمد، سمنان شمالی، غرب فارس و شمال خوزستان افزوده خواهد شد.

یکشنبه همزمان با کاهش نسبتا شدید دما در نیمه غربی، ریزش‌ها مناطق وسیع‌تری از اصفهان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و یزد را دربرمی‌گیرند. در این روز یکی دیگر از هسته‌های بارش در شرق سواحل خزر مستقر می‌شود و روز دوشنبه افزون بر نفوذ هوای سرد در فلات ایران، ناپایداری‌ها به شکل بارش‌هایی غالبا در سواحل شرقی خزر، خراسان شمالی و خراسان رضوی نمایان خواهند شد. بادهای شدید شمالی هم در شرق کشور موجب خیزش گرد و خاک در نیمه‌ شرقی- جنوبی کشور خواهند شد. مشهد از جمعه شب، آسمانی ابری و برفی خواهد داشت. امروز رگبار و رعد و برق در اهواز دور از ذهن نخواهد بود. از شنبه شب تا یکشنبه در اهواز بارندگی خواهیم داشت. کرمانشاهی‌های عزیز از شامگاه امروز تا شنبه منتظر بارش برف و باران باشند. عمده‌ترین پدیده در شیراز در روزهای آینده وزش باد خواهد بود. البته سردترین روز در شیراز دوشنبه آینده است. در تهران از امشب تا یکشنبه شرایط برای بارندگی فراهم است. بیشترین بارندگی در شب شنبه و یکشنبه رخ خواهد داد. اصفهان از شنبه تا یکشنبه برفی یا بارانی خواهد بود. در کرمان هم دوشنبه آینده به‌طور موقت بارش خواهیم داشت. بیشترین بارش‌ها فردا در تبریز رخ خواهند داد.از شنبه آب‌های خلیج‌فارس، تنگه هرمز و همچنین از یکشنبه آب‌های دریای عمان خروشان خواهند شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید