• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 30 دی 1396
کد مطلب : 4665
+
-

2017؛ گرم‌ترین سال بدون ال‌نینوی زمین

گزارش ناسا نشان می‌دهد سال گذشته میلادی در ادامه گرمایش زمین یک رکوردشکنی جدید داشته است

گزارش
2017؛ گرم‌ترین سال بدون ال‌نینوی زمین

گرمایش زمین آنطور که دونالد ترامپ و برخی دیگر از منکران علم فرض می‌کنند یک توهم یا افسانه نیست. براساس اطلاعاتی که سازمان ملی هوانوردی و فضا آمریکا (ناسا) منتشر کرده سال۲۰۱۷ دومین سال داغ ثبت شده تاریخ زمین و گرم‌ترین سال بدون پدیده ال‌نینو به‌حساب می‌آید.

براساس گزارشی که ناسا منتشر کرده در تاریخ ۱۳۸ساله هواشناسی جهان سال۲۰۱۶ همچنان گرم‌ترین سال ثبت شده زمین به‌حساب می‌آید. سال گذشته میلادی هم اما در ادامه روند گرمایش زمین قرار داشته و میانگین دما در این سال 9/. درجه سلسیوس نسبت به میانگین دما در بین سال‌های ۱۹۵۱ تا سال ۱۹۸۸ افزایش داشته است. ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به این ترتیب گرم‌ترین سال‌های ثبت شده در تاریخ مستند جهان طی حدود ۱۴۰سال اخیر بوده‌اند. سال۲۰۱۵ هم براساس اطلاعات ناسا سومین سال گرم زمین به‌حساب می‌آید. تفاوت روش‌های اندازه‌گیری گرمایش زمین باعث شده که سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا در گزارش خود اعلام کند که دمای هوا درسال 2017، 84/. درجه سانتی‌گراد بیشتر از متوسط دمای قرن بیستم است؛ بنابراین، این سازمان در گزارش خود ۲۰۱۷ را پس از 2016 و 2015 میلادی در رده سوم گرم‌ترین سال تاریخ قرار داده است.

 

بدون ال‌نینو

مسئله مهم اما این است که گرمای عجیب سال۲۰۱۷ برخلاف سال۲۰۱۶ متأثر از پدیده ال‌نینو نبوده و این مسئله نگرانی‌ها را برای زمین بیشتر می‌کند. پدیده ال‌نینو نوعی وضعیت اقلیمی مربوط به جنوب اقیانوس آرام است که در آن حرکت طبیعی جریان آب سرد از لایه‌های پایین اقیانوس به سمت بالا و از غرب به سمت شرق (یعنی از سواحل شیلی و پرو در غرب آمریکای جنوبی به سمت آب‌های شرق استرالیا و اندونزی در اقیانوسیه و آسیا) در برخی سال‌ها تغییر کرده و در پی آن آشوب‌های اقلیمی مناطقی از جهان را در بر می‌گیرد. دانشمندان هشدار داده‌اند که ادامه وضعیت تغییرات اقلیمی زمین می‌تواند باعث شود تا جهان به یک جهنم تمام‌عیار و داغ تبدیل شود. برخی پیش‌بینی می‌کنند که بی‌توجهی کشورهای جهان و ادامه این روند باعث می‌شود تا در سال2100 خشکسالی شدید، گرمای سوزان و طوفان‌های وحشتناک کره‌خاکی محل زندگی بشر را فرا بگیرد.

 

لزوم تلاش جهان برای نجات زمین

کشورهای جهان مدت‌ها تلاش کردند تا برای نجات زمین در پاریس به توافقی تاریخی برسند تا محل سکونت انسان‌ها بیشتر از این به‌دست خودش نابود نشود و دنیا همچنان جایی برای زندگی باشد. دونالد ترامپ اما ۱۳۰روز پس از شروع ریاست‌جمهوری خود به همه این تلاش‌ها پشت پا زد و خروج یکی از بزرگ‌ترین کشورهای آلاینده محیط‌زیست جهان از این توافق را اعلام کرد.

میانگین دمای هوای کره زمین از سال۱۸۸۰ تقریبا 2درجه بیشتر شده است. اگر فکری به حال این 2درجه نشود می‌تواند زمین را نابود کند و باعث آوارگی میلیون‌ها نفر از محل زندگی‌شان شود. این بحران آن قدر جدی است و چنان زندگی مردم را به هم می‌ریزد که به‌گفته دانشمندان چالشی مانند بحران پناهجویان جنگ در مقابل آن یک شوخی به‌حساب می‌آید. فقط 20کشور که یکی از مهم‌ترین آنها آمریکاست، بیشتر از 80درصد دی‌اکسیدکربن جو زمین را منتشر می‌کنند. به‌تازگی سازمان هواشناسی جهانی در گزارشی تکان‌دهنده هشدار داد که میزان انباشت دی‌اکسید‌کربن زمین به حدی رسیده که در ۸۰۰هزار سال گذشته زمین سابقه نداشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید