• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 2 خرداد 1402
کد مطلب : 192589
+
-

فشن به زمین گرم خورد

گرم‌شدن زمین، اثرات عمیقی بر زندگی انسان‌ها می‌گذارد و اگر همین امروز به فکر چاره نیفتیم، ممکن است شکل حیات ما برای همیشه تغییر کند؛ یک بخش از زندگی ما که تغییرات در آن از همین حالا شروع شده، نوع پوشش ماست.گرمایش زمین، از همین حالا صنایع مد و فشن و تولید پوشاک را درگیر کرده و ممکن است به‌زودی، خط مد در این صنعت کاملا جابه‌جا شود. زمستان‌های گرم، باران‌های سیل‌آسا و خشکسالی به اتفاقات روزمره در زندگی بشر تبدیل شده و علاوه بر آن، پیش‌بینی‌ناپذیربودن این تغییرات هم دست صنایع بزرگ را بیش از پیش بسته است.
یک معضل بزرگ، از بین رفتن مفهوم فصل در کسب‌وکار پوشاک است. مغازه‌دارها چه زمانی باید کت‌ها و لباس‌های زمستانی را جمع کنند و لباس‌های مناسب فصل گرما را در دکورهایشان بچینند؟ اگر از مغازه‌دارها بپرسید، می‌گویند که مدت‌هاست که با این مسئله درگیر هستند و دیگر نمی‌توانند مثل سابق زمان مشخصی را برای تغییر دکور درنظر بگیرند. در نگاهی کلان‌تر، این سردرگمی به این شکل خودش را نشان می‌دهد که تولیدکنند‌ه‌های عمده نمی‌دانند چه زمانی وچه محصولی را باید تولید کرده و دقیقا چه زمانی آن را عرضه کنند. در دیگر کسب‌وکارها، که عرضه محصولات فصل مشخصی ندارد، ‌شاید این مشکل چندان به‌نظر نیاید اما برندهای پوشاک، فصل‌به‌فصل و سال‌به‌سال رنگ و مد عوض می‌کنند و این سردرگمی، روال کاری آنها را به‌هم‌ریخته است.
برای نمونه همین زمستان سال‌گذشته، دومین زمستان گرم تاریخ در اروپا بود. و همین حالا هم درحالی‌که در برخی کشورها مثل فرانسه و اسپانیا، خشکسالی بی‌سابقه‌ای در جریان است، ‌کشورهای دیگری با باران‌های سیل‌آسا درگیر هستند. برنامه‌ریزی در این شرایط برای  پوشش تمام بازار، واقعا سخت و چالش‌برانگیز است.
اوضاع چنان سردرگم‌کننده است که برخی شرکت‌های بزرگ، عرضه لباس‌های فصل جدید خود را به تعویق انداخته‌اند تا بازارهای بیشتری را بتوانند پوشش دهند. در ایتالیا برای نمونه، عرضه محصولات برای فصل جدید، 2هفته عقب افتاده است. معمولا فروش تابستانی در ایتالیا در ابتدای جولای(دهه اول تیرماه) شروع می‌شود اما امسال مقامات تصمیم گرفته‌اند آن را 2هفته عقب بیندازند. فرانسه هم تصمیم مشابهی گرفته و فصل فروش تابستانی را کمی عقب‌می‌اندازد. با توجه به اوضاع در سال‌های اخیر، به‌نظر می‌رسد این روند، در سال‌های آینده هم ادامه خواهد داشت.
اما نگرانی اصلی نه جا‌به‌جایی فصل فروش‌که محدود شدن کسب‌وکار فشن در آینده است.
از دست رفتن مفهوم فصل در صنعت مد و فشن، می‌تواند برخی کسب‌وکارهای این حوزه که مبنای کارشان تغییر سریع و مرتب فصل است را با چالش مواجه کند. افزایش میانگین دما هم البته اثرات خودش را بر نوع پوشش دارد.
در یک بررسی که در سال2018 در انگلیس انجام شد، مشخص شده که هر یک درجه کاهش دما، فروش لباس‌های زنانه را 11میلیون پوند نسبت به سال پیش از آن کاهش داده بود؛ البته اثر کلان‌تر آب و هوای بسیار بد در زنجیره تامین هم می باشد، برای نمونه سال گذشته سیل ویرانگر در پاکستان، 40درصد تولید سالانه پنبه در این کشور را از بین برد و اثرات آن در صنعت پوشاک در سراسر دنیا احساس می‌شود. اوضاع در چین، هند، برزیل و دیگر کشورهایی که در تولید مواداولیه نقش مهمی دارند هم به همین دلیل خراب است و آب و هوا، اثر خود را بر زنجیره تامین می‌گذارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید