• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 16 آبان 1401
کد مطلب : 176323
+
-

سازمان ملل:‌ زمین، 8سال بسیار گرم را سپری کرده است

گزارش 2
سازمان ملل:‌ زمین، 8سال بسیار گرم را سپری کرده است

گزارش منتشرشده از سوی سازمان ملل در حاشیه نشست آب و هوایی شرم‌الشیخ نشان می‌دهد که جهان به‌شدت در شرایط اضطراری قرار دارد. سازمان ملل در گزارش جدید خود اعلام کرده که 8سال گذشته، گرم‌ترین سال‌های ثبت‌شده دمای کره زمین بوده است و این مسئله حکایت از آن دارد که جهان درگیر یک بحران عمیق آب و هوایی است. سازمان ملل در گزارش خود همچنین افزوده که دستیابی به محدودیت 1.5درجه سانتی‌گراد برای جلوگیری از گرمایش جهانی که در توافقات بین‌المللی پیشین بر سر آن توافق شده بود، اکنون به سختی در دسترس است.
این گزارش که توسط سازمان جهانی هواشناسی وابسته به سازمان ملل متحد (WMO) ارائه شده، نشان می‌دهد که چگونه حجم گسترده و بی‌سابقه گازهای گلخانه‌ای در جو باعث شده که ذوب یخ‌ها به بالاترین حد خود برسد و با افزایش حجم آب دریاها، ما شاهد توفان‌ها و سیل‌های سهمگین از پاکستان تا پورتوریکو باشیم.
روزنامه گاردین با اشاره به گزارش سازمان جهانی هواشناسی در روز افتتاحیه اجلاس آب و هوای سازمان ملل متحد موسوم به Cop27 در شرم‌الشیخ مصر، به هشدار همزمان دبیرکل سازمان ملل اشاره کرده و به نقل از او می‌نویسد: «سیاره ما در حال رسیدن به هرج و مرج آب و هوایی است و این مسیر غیرقابل برگشت خواهد کرد.»
سازمان هواشناسی جهانی ارزیابی کرده که میانگین دمای جهانی در سال2022 حدود 1.15درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین دوران پیشاصنعتی (1900-1850) خواهد بود و این به‌معنای آن است که از سال2014 ما هر سال یکی از گرم‌ترین سال‌های ثبت شده دمای کره زمین را سپری کرده‌ایم. در گزارش سازمان جهانی هواشناسی همچنین آمده است که با ادامه انتشار گازهای گلخانه‌ای، میزان دی اکسید کربن، متان و اکسید نیتروژن در جو بسیار بیشتر شده و افزایش سالانه گاز متان، به‌عنوان یک گاز گلخانه‌ای قوی، بالاترین میزان ثبت شده تا‌کنون بوده است. همچنین سطح دریاها هم‌اکنون دوبرابر سریع‌تر از 30سال پیش بالا می‌رود و اقیانوس‌ها گرم‌تر از همیشه هستند. از سوی دیگر رکورد ذوب یخچال‌های طبیعی آلپ در سال2022 شکسته شده است. بدتر آنکه برای نخستین‌بار در قله 3200متری صفحه یخی گرینلند به‌جای برف، باران باریده و مساحت منطقه یخی قطب جنوب به پایین‌ترین سطح خود در تاریخ رسیده است.
پروفسور پتری تالاس، دبیرکل سازمان هواشناسی جهانی در این ارتباط می‌گوید: «هرچه گرمایش بیشتر باشد، تأثیرات بدتر خواهد بود. ما اکنون در جو دارای سطوح بالایی از کربن هستیم و در این شرایط جلوگیری از افزایش دمای کره زمین به میزان کمتر از 1.5درجه سانتی‌گراد که هدف توافق پاریس بود، بسیار سخت است. اکنون برای نجات بسیاری از یخچال‌های طبیعی دیر شده و افزایش سطح دریا یک تهدید بلندمدت و بزرگ برای میلیون‌ها ساکن مناطق ساحلی و شهرهای کم‌‌ارتفاع است.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید