• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 5 دی 1397
کد مطلب : 42445
+
-

سفر آدم‌های همیشه مسافر به اسکار 2019

سفر آدم‌های همیشه مسافر به اسکار 2019

آرش نهاوندی/مترجم

فیلم «پرندگان مهاجر» با نام دیگر « آدم‌های همیشه مسافر» (Birds of Passage) به کارگردانی کریستینا گایگو و سیرو گرا از کشور کلمبیا به‌عنوان یکی از نامزدهای بهترین فیلم خارجی سال 2019 با سایر نامزدهای این رشته برای کسب جایزه اسکار رقابت خواهد کرد. کریستینا گایگو و سیرو گرا یک زن و شوهر کارگردان و تهیه‌کننده هستند که سابقه ساخت 4 فیلم را با هم دارند. پیش‌تر نیز فیلم «در آغوش گرفتن مار» اثر این دو کارگردان نامزد دریافت بهترین فیلم خارجی از مراسم اسکار 2015 شده بود. 
امروزه و با فروکش کردن درگیری‌های دولت کلمبیا با گروه مارکسیستی «فارک»،  تجارت مواد‌مخدر در این کشور به اساسی‌ترین معضلی تبدیل شده که این کشور با آن روبه‌روست. معضل تجارت مواد‌مخدر در کلمبیا امری نیست که فقط صحنه سیاست و اقتصاد این کشور را تحت تاثیر قرار داده باشد، بلکه این معضل دستمایه برخی از سینماگران برجسته در این کشور قرار گرفته است. در فیلم پرندگان مهاجر به معضل «تجارت مواد‌مخدر» با نگاه جنایی- مافیایی- طایفه‌ای پرداخته شده است.  «پرندگان مهاجر» در ژانر جنایی در سال 2018ساخته شده است. این فیلم در پنجاهمین مراسم دوهفته‌ای کارگردانان در جشنواره فیلم کن 2018به نمایش درآمد. این فیلم داستان فراز و فرود یک خانواده بومی اهل کلمبیا در روزهای آغازین تجارت غیرقانونی مواد‌مخدر در کلمبیا را روایت می‌کند. در این فیلم کارمینیا مارتینز، ناتالیا ریس و خوسه آکاستا ایفای نقش کرده‌اند. 
ورایتی درباره پرندگان مهاجر می‌نویسد: فیلمی بسیار خوش‌ساخت؛ در این فیلم شما با داستان شگفت‌آوری مواجهید که به ریشه‌های تجارت مواد‌مخدر حتی پیش از «اسکوبار» در میان یک طایفه‌ بومی کلمبیایی می‌پردازد. در این فیلم نگاه هنرمندانه به ارزش‌های انسانی پیوند خورده است. «پرندگان مهاجر» در واقع از دید مردم قبیله بومی «وایو» روایت می‌شود.
«روتن تومیتوز» سایتی که بر مبنای نظرات منتقدان به فیلم‌ها امتیاز می‌دهد،  براساس نظر 32نفر از منتقدان به این فیلم 91درصد امتیاز داده است. روتن تومیتوز با جمع‌بندی نظر منتقدان درباره فیلم «پرنده مهاجر» نوشته است: این فیلم داستان یک خانواده است که در تجارت مواد‌مخدر دست دارند که از منظری دیگر و به‌صورت بسیار پرهیجان روایت شده، این فیلم از نظر بصری نیز بسیار جذاب است. «متاکریتیک» نیز به این فیلم براساس نظر 10نفر از منتقدان از 100 امتیاز، 86 امتیاز داده است. برخی از منتقدان فیلم «پرندگان مهاجر» را با نگاهی مثبت با فیلم‌های حماسی در ژانر جنایی نظیر «پدرخوانده» و «صورت زخمی» و سریال تلویزیونی «سوپرانوها» مقایسه کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید