• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
پنج شنبه 7 تیر 1403
کد مطلب : 228414
+
-

تغییر مسیر اسکار

مراسمی که دیگر آمریکایی نیست

تغییر مسیر اسکار

۴۴ درصد زنان و ۴۱ درصد از اقلیت‌های قومی و نژادی؛ این ترکیب آکادمی اسکار است. آکادمی بزرگ‌ترین ضیافت سینمایی سال، تعداد رای‌‌دهندگانش را به‌بالای 10 هزار نفر رساند.

تنوع‌ نژادی و قومی در اسکار
وقتی اسکار ۲۰۱۵ اسکار سفید‌ها نام گرفت و نادیده گرفته شدن رنگین‌پوستان با اعتراض‌های گسترده روزنامه‌نگاران و منتقدان مواجه شد، درست یک سال بعد فیلم «مهتاب» از راه رسید و اسکار بهترین فیلم ۲۰۱۶ را دریافت کرد؛ فیلمی با محوریت سیاه‌پوستان و با موضعی همدلانه به دگرباشی. موفقیت مهتاب نه اتفاقی واکنشی که یک روند بود‌. تغییرات گسترده با دعوت از سینماگرانی که با ترکیب کلاسیک اعضای آکادمی همخوانی نداشت آغاز شد و در همین چند سال اخیر بیش از ۲ هزار نفر با این هدف عضو آکادمی شده‌اند تا تعداد افرادی که اقلیت‌ها را نمایندگی می‌کنند افزایش یابد. حضور زنان و اقلیت‌های قومی و نژادی در میان اعضای آکادمی، حالا نتیجه‌اش را در فهرست برگزیدگان نشان می‌دهد. این آکادمی‌ای است که تعداد قابل توجهی از اعضایش غیرآمریکایی هستند. با تغییر هدفمند اعضای آکادمی طبیعی است که جهت‌گیری اسکار هم متحول شود. ترکیب بیشتر آمریکایی، بیشتر مرد و بیشتر سفیدپوست آکادمی حالا کمرنگ‌تر از همیشه شده است. با این ترکیب دیگر خیلی عجیب نیست که محصولاتی که زیر سقف سینمای مستقل قرار می‌گیرند بیشتر مورد توجه واقع شوند. امسال آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار از ۴۸۷ هنرمند و مدیر که با مشارکت خود در فیلم‌های سینمایی متمایز شده‌اند، دعوت به عضویت در این نهاد کرد.«بیل کرامر» مدیرعامل آکادمی و «جانت یانگ» رئیس آکادمی در این‌باره گفتند: «از اعضای جدید آکادمی امسال استقبال می‌کنیم و بسیار هیجان‌زده هستیم. این هنرمندان و متخصصان بسیار بااستعداد از سراسر جهان تأثیر قابل توجهی بر جامعه فیلمسازی ما گذاشته‌اند.»

دعوت از سینماگران ایرانی
بهرام بیضایی در 2 شاخه کارگردانی و نویسندگی، برای عضویت در آکادمی اسکار دعوت شده است. او یکی از ۸ نفری است که امسال در بیش از یک شاخه به عضویت آکادمی درآمده است. همچنین مریم کشاورز در بخش نویسندگی و نسیم گرجی تهرانی در بخش تدوین و یگانه مقدم انیمیشن‌ساز ایرانی برای عضویت در آکادمی اسکار دعوت شده‌اند.

۱۹برنده اسکار در فهرست اعضای جدید آکادمی
لیلی گلدستون ستاره فیلم قاتلان ‌ماه کامل، سلین سانگ کارگردان فیلم زندگی‌های گذشته، آلیس دیوپ کارگردان فرانسوی و بازیگرانی چون جسیکا آلبا، کاترین اوهارا و فیونا شاو ازجمله ۴۸۷ هنرمندی هستند که برای پیوستن به آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک دعوت شده‌اند. در میان دعوت‌شدگان امسال، ۷۱ نامزد اسکار و ۱۹ برنده اسکار به چشم می‌خورند.اگر همه این هنرمندان دعوت آکادمی اسکار را بپذیرند، تعداد اعضای آکادمی به ۱۰۹۱۰ نفر می‌رسد که از این تعداد ۹۹۳۴ نفر واجد شرایط رأی دادن در نودو‌هفتمین دوره اسکار در سال ۲۰۲۵ خواهند بود. در سال‌های اخیر آکادمی تلاش‌های خود را بر افزایش تنوع در میان شاخه‌های خود متمرکز کرده است. تعداد مدعوین در چند سال گذشته در حدود ۴۰۰ نفر در هر سال باقی مانده که در قیاس با ۸۱۹ دعوت شده در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است.

مکث
چه کسانی در چه رشته‌هایی حق رأی دارند؟


نامزدها و برگزیدگان مراسم اسکار طی یک رأی‌گیری عظیم مشخص می‌شوند. در مرحله اول از همه اعضای آکادمی خواسته می‌شود تا در رشته‌ای که به خاطرش عضو آکادمی هستند و از میان افرادی که صلاحیت حضور در بین نامزدها را دارند، برگزیده‌هایشان را انتخاب کنند. به‌معنای دیگر بازیگران، بازیگران نامزد اسکار را انتخاب می‌کنند و فیلمبرداران به همکاران خودشان رأی می‌دهند و... البته سازوکار رأی‌دهی و انتخاب نامزدهای بخش‌هایی مثل فیلم خارجی‌زبان و انیمیشن متفاوت است، ضمن اینکه همه اعضا می‌توانند در رأی‌گیری بخش بهترین فیلم سال شرکت کنند. در انتهای دسامبر یا ابتدای ژانویه هر سال مرحله نخست رأی‌گیری آغاز می‌شود. اواسط ژانویه نامزدها رسما معرفی می‌شوند و تقریبا هر سال 15روز مانده به مراسم اصلی، رأی‌گیری نهایی شروع می‌شود و وقتی تنها 5روز به اسکار باقی مانده رأی‌گیری مرحله نهایی هم تمام می‌شود. از اینجا به بعد کار شرکت «پی دبلیو سی» هیجان‌انگیز می‌شود. یک گروه     6‌ نفره، تمام رأی‌های بخش‌های مختلف را بین خود تقسیم و شروع به شمارش می‌کنند. هیچ بخشی به‌طور کامل دست یک نفر قرار نمی‌گیرد. به این ترتیب هیچ‌کدام نمی‌توانند نتیجه رأی‌گیری را متوجه شوند. شمارش که به پایان رسید 2 نفر از مهم‌ترین افراد، که وظیفه حضور در اسکار را دارند، اعداد به‌دست آمده را با هم جمع می‌زنند تا برنده‌ها مشخص شوند. تا‌کنون هیچ‌وقت لازم نشده که پس از مراسم اسکار رأی‌ها مجددا مورد شمارش قرار گیرند. قبل از اعلام نتایج، آرای اعضای آکادمی به‌صورت دستی و بارها مورد شمارش قرار می‌گیرد. برای همه برندگان احتمالی2 پاکت مخصوص با نام آنها آماده می‌شود و وقتی نتیجه معلوم شد پاکت‌های اضافی از بین می‌رود.

این خبر را به اشتراک بگذارید