• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 28 آذر 1397
کد مطلب : 41473
+
-

تک‌باغات تهران شناسنامه‌ می‌گیرند

۱۷۰۰ هکتار باغات پراکنده بالای ۵۰۰ مترمربع در تهران شناسایی شده‌اند و با مصوبه دیروز شورا برای تک‌باغاتی که به هم پیوسته نیستند، شناسنامه تهیه می‌شود

شورا
تک‌باغات تهران شناسنامه‌ می‌گیرند

حامد فوقانی- مجید جباری/خبر‌نگار

«تک‌باغات و اراضی مشجر شهر تهران شناسنامه‌دار می‌شوند»؛ این اقدام در پی مصوبه دیروز شورای شهر تهران رخ می‌دهد و اجرای آن سال‌های طولانی جزو آرزوهای مدیریت‌های شهر کشور بوده است. حالا مدیریت شهری پایتخت لایحه‌ای را به تصویب رسانده تا گامی دیگر برای حفظ باغات و اراضی مزروعی شهر برداشته شود. شورا همچنین یک‌فوریت طرحی را به تصویب رساند که به اجرای تبصره‌ای از بودجه امسال(97) مرتبط می‌شود. این تبصره برای صرف‌شدن بخشی از اعتبارات تملک، دارایی‌ و سرمایه‌ای در زمینه موضوعات فرهنگی و هنری است. به گزارش همشهری، براساس مصوبه شناسنامه‌دار‌شدن تک‌باغات و اراضی مشجر، شهرداری تهران موظف می‌شود تا در یک مطالعه مفصل و گسترده چنین املاکی را شناسایی کند. اینطور که سخنگوی شورای شهر تهران گفت، این شناسایی می‌تواند در آینده به‌صورت لایحه‌ای در طرح تفصیلی نیز مورد استفاده قرار گیرد. علی اعطا پس از پایان جلسه 108 در میان خبرنگاران توضیح داد: «در طرح تفصیلی این امکان وجود ندارد که نوعیت یک زمین را به‌عنوان باغ یا غیرباغ شناسایی کنیم زیرا کار دشوار و زمان‌بری است. اگر این امکان فراهم شود می‌توان آن‌را به‌صورت یکپارچه و در یک قالب به صحن ارائه داد تا شورا تصویب کند.»

تصویب؛ وظیفه ذاتی 
روز گذشته برای لایحه شناسنامه‌دار‌کردن تک‌باغات و اراضی مشجر شهر تهران، ابتدا محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری توضیحاتی را ارائه کرد و سپس اعضای موافق و مخالف به بیان دیدگاه‌های خود در این خصوص پرداختند. چند عضو نیز پیشنهادهایی داشتند.
بهاره آروین هم خواستار تصریح در خصوص روند شناسنامه‌دار‌شدن باغات و اینکه آیا کمیسیون ماده‌7 مجددا باید در خصوص این باغات اعلام نظر کند، شد که سالاری پاسخ داد: «اگر بخواهیم نظر مشاور را مورد اعتماد قرار دهیم، نیازی به بررسی مجدد این باغات نیست اما این لایحه تأکید دارد که باید شناسنامه‌دار‌کردن یک باغ روال قانونی خود را طی کند که یکی از مراحل آن اعلام نظر کمیسیون ماده 7(تشخیص باغات) است.»
از طرف دیگر اعطا حذف تبصره یک ماده2 را به‌عنوان پیشنهاد ارائه کرد که با رأی مثبت اعضا همراه شد. تبصره یک ماده ٢ شهرداری را موظف کرده ظرف مدت 6ماه از تصویب این سند، نسبت به بازبینی ضوابط ساخت‌وساز و چگونگی بهره‌برداری از باغات اقدام کند. به اعتقاد اعطا، این کار معنا ندارد که برای لایحه‌ای که شهرداری ارسال کرده و هم‌اکنون در نوبت طرح در صحن است، مجددا 6ماه مهلت تعیین کنیم تا شهرداری لایحه بیاورد.
محسن هاشمی رفسنجانی نیز در مخالفت با این لایحه گفت: «این لایحه از ابتدای سال به شورا آمده و حدود 8ماه در دستور کار کمیسیون‌های مربوطه قرار گرفته است. اما نکته مهم‌تر این است که شورای شهر تهران مرجع رسیدگی به شکایات افرادی است که به دادخواهی از رأی کمیسیون ماده‌7 و تشخیص باغ داده‌شدن ملکشان به آن مراجعه می‌کنند و اگر شورا راسا اعلام کند که ملکی باغ است، دیگر مشخص نیست که دادجویان موضوع خود را در کجا بیان خواهند داشت.»
سالاری اما در پاسخ به این موضوعات اظهار کرد: «این لایحه به موجب وظیفه ذاتی است که مجلس شورای اسلامی آن‌را تصویب کرده و همچنین درنظر مجمع تشخیص نیز هیچ کجا نیامده که شورای شهر تهران نمی‌تواند راسا باغات را تشخیص دهد.» احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران سپس موافقت با لایحه را اعلام کرد و گفت: «بحث برج‌باغ‌ها در گذشته تصویب شده است و نباید مجددا روزه شک‌دار بگیریم، درحالی‌که با این موضوع فضا برای بازگشت موضوع برج‌باغ‌ها فراهم می‌شود.» این مورد مدنظر افشین حبیب‌زاده و زهرا نژادبهرام هم بود و سبب شد تا با پیشنهاد حذف موضوع مرتبط با مصوبه برج‌باغ‌ها در لایحه شناسنامه‌دار‌کردن باغات شهر تهران موافقت شود.
در نهایت این دستور جلسه با 14رأی موافق و 5رأی مخالف به تصویب رسید.

شورا دستورالعمل فرهنگی را تهیه می‌کند
دستور جلسه دیگر شورای شهر تهران ‌یک فوریت طرح دستورالعمل اجرایی بند «الف» تبصره‌26 بودجه سال‌97 بود. براساس این تبصره، مقرر شده بود که 3.5درصد از اعتبارات تملک، دارایی و سرمایه‌ای معاونت‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات در زمینه فرهنگی، اجتماعی و هنری در حوزه واحدهای سازمانی صرف شود. حال شهرداری تهران موظف بود تا اردیبهشت‌ماه امسال دستورالعمل اجرایی را برای آن تعریف کند ولی این امر تحقق نیافت، به همین دلیل در مصوبه دیروز شورای شهر مقرر شد تا این دستورالعمل توسط کمیسیون فرهنگی و اجتماعی تهیه شود. به این ترتیب یک فوریت آن رأی آورد تا پس از تکمیل و بررسی در کمیسیون مربوطه برای تصویب در آینده به صحن شورای شهر بیاید.
محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی هم در تشریح مصوبه گفت: «در قانون بودجه سال قبل بحث مفصل کاهش بودجه فرهنگی و اجتماعی مطرح شد. کمیسیون فرهنگی و اجتماعی نگرانی خود را نسبت به کاهش ۲۵ درصدی بودجه به اعضای شورا و دست‌اندرکاران لایحه بودجه تنظیم و مطرح کردند. پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان نهایتا شورا پیشنهاد اختصاص 3.5درصد از اعتبارات تملک دارایی و سرمایه‌های معاونت مؤسسات و سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی را مطرح کرد. با این حال، دستورالعمل اجرایی از سوی شهرداری تهیه نشد و پیش‌نویس اولیه این دستورالعمل را در شهریور‌ماه دریافت کردیم. پس دست به‌کار شده‌ایم تا هرچه سریع‌تر دستورالعمل آن‌را تدوین و نهایی کنیم.» 



توضیح مصوبه دیروز شورا

در شهر تهران دو دسته باغ وجود دارد؛ باغات به‌هم‌پیوسته و انبوه مانند باغات کن، فرحزاد، سوهانک، ازگل و کوهسار که نیاز به تشخیص باغ و غیرباغ‌بودن در شورا ندارند و باغ‌بودن آنها مسجل است و باید برای آنها طرح‌های موضعی تدوین شود. از این بین، طی ماه‌های گذشته طرح‌هایی برای باغات کن و فرحزاد تهیه شده است. سایر باغات شهر، تک‌باغات هستند که به موجب مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرجع تشخیص باغ و غیرباغ، شوراهای شهر هستند و پرونده این باغات جهت تشخیص به‌صورت تک‌تک به شورا می‌آید. به همین منظور در هرجلسه شورا پرونده تعدادی از باغات در صحن شورای شهر به بحث گذاشته می‌شود و عکس‌های هوایی سال‌های گذشته با تصاویر فعلی آنها نشان داده می‌شود تا به وضوح  مشخص شود که آیا آن ملک دچار آسیب شده است نه. 
البته در مجموع بررسی‌هایی که سازمان بوستان‌ها و معاونت خدمات شهری با توجه به عکس‌های هوایی و بررسی پرونده‌ها انجام داده‌اند، کلیه قطعات و پارسل‌های بالای ۵۰۰مترمربع موضوع تشخیص باغ و غیرباغ است. اما اینطور که محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی گفته ۳۵هزار هکتار از قطعات بالای ۵۰۰ مترمربع در تهران شناسایی شده‌اند. براساس عکس‌های ماهواره‌ای، ۹۰۰۰ هکتار این قطعات دارای سبزینگی هستند که این میزان، ۱۲۹۶۰ پارسل است. از این ۹۰۰۰هکتار، ۱۷۰۰ هکتار باغات پراکنده و ۷۴۰۰ هکتار باغات به‌هم‌پیوسته به‌حساب می‌آیند. سازمان بوستان‌ها در راستای قانون حفظ و گسترش باغات برای ۶۱۸۳ قطعه اقدام به تهیه شناسنامه باغات کرده که از این میزان ۱۶۱۴ قطعه دارای حکم باغ و ۴۵۶۹ قطعه فاقد حکم باغ هستند.



برای همایش‌ها از امکانات داخلی استفاده شود

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای یکصدو‌هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در تذکری به برگزاری جلسات و همایش‌های مدیریت شهری در هتل‌ها و تالارهای خارج از مجموعه شهرداری که هزینه سنگینی را به‌همراه دارد، انتقاد کرد. محسن هاشمی به سالن‌ها و امکانات مناسب شهرداری تهران برای برگزاری جلسات و اقامت مهمانان اشاره کرد و گفت: «انتظار داریم از هزینه‌های غیرضروری اینگونه برنامه‌ها جلوگیری شده و از امکانات داخلی شهرداری استفاده شود.» هاشمی سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه(س) را هم تسلیت گفت و افزود:«27آبان به مناسبت سالروز شهادت دکتر مفتح روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است. مسئله وحدت حوزه و دانشگاه، که به‌ معنای همگرایی، هم‌افزایی و روابط علمی میان این
دو نهاد تأثیرگذار جامعه است، بارها از سوی امام خمینی(ره) و رهبرمعظم انقلاب مورد تأکید قرار گرفت. بنابراین باید مراقب بود جریانات افراطی به بهانه شعارهای انقلابی، نسبت به مخدوش‌کردن احترام مراجع معظم تقلید، علما و اساتید حوزه علمیه و همچنین اساتید و پیشکسوتان دانشگاه اقدام نکنند و همچنین کرامت و احترام طلاب و دانشجویان جهت ایجاد فضای وحدت و همدلی تقویت شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید