• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
سه شنبه 29 خرداد 1403
کد مطلب : 227626
+
-

تورق شناسنامه معروف‌ترین شخصیت‌های تاریخ ایران

تورق شناسنامه معروف‌ترین شخصیت‌های تاریخ ایران

  موضوع: ساختمان ثبت‌احوال و موزه‌های محله حسن‌آباد
  ویژگی: محل نگهداری شناسنامه‌ها، اسناد و مدارک ارزشمند و تاریخی

پشت دیوارهای ساختمان ثبت‌احوال در محله حسن‌آباد گنجینه‌ای نفیس وجود دارد؛ گنجینه‌ای از سندها، شناسنامه‌ها و مدارک باارزشی که هرکدام تاریخ را روایت می‌کنند.
گنجینه‌ای که پشت ساختمان معروف محله حسن‌آباد جا خوش کرده است راوی احوال مردان، زنان، سندها و مدارکی است که هرکدام نقشی قابل‌تأمل در تاریخ این شهر و سرزمین داشته‌اند.
محمود منیعی، محقق و تهران‌پژوه، درباره این گنجینه می‌گوید: «مسلما یکی از جذاب‌ترین مکان‌های تاریخی تهران همین موزه و ساختمان ثبت‌احوال در محله حسن‌آباد است. وارد شدن به این ساختمان یعنی گذر از تاریخ هویت انسان‌هایی که هرکدام برگی از تاریخ این مرزوبوم را به نام خود ثبت کرده‌اند. درباره تاریخچه ثبت‌احوال و راه‌اندازی این اداره باید بگویم که اداره کل احصائیه و سجل‌احوال براساس مصوبه ۲۰ خرداد ۱۳۰۷ با وظایف مستقل و به‌عنوان نهادی وابسته به وزارت کشور کار خود را آغاز کرد. با بازنگری وظایف و آیین‌نامه‌های مربوط به این نهاد، نام آن در سال ۱۳۱۹ به اداره کل آمار و ثبت‌احوال تغییر یافت. آخرین بار سال ۱۳۵۵ با تعریف وظایف و ساختار جدید، این نهاد به نام کنونی یعنی سازمان ثبت‌احوال کشور تغییر نام داد.
این ساختمان محل زندگی سران حکومتی و ثروتمندان بود و پس از چندبار دست‌به‌دست شدن، بالاخره به مرکز ثبت‌احوال تبدیل شد. اینجا نخستین مکانی بوده که نهاد ثبت‌احوال کشور برای ثبت و ضبط اطلاعات هویتی ایرانیان رسمی آغاز به‌کار کرد. این ساختمان ۷ مرداد ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۹۲۶۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.»
منیعی درباره وجود اسناد هویتی مفاخر ایران در این ساختمان می‌گوید: «در این ساختمان تصاویری از شناسنامه بزرگان، شهیدان و افراد سرشناسی چون علامه طباطبایی، شهید بهشتی، شهید دستغیب، شهید باهنر، شهید چمران، شهید صیاد شیرازی، شهید همت، شهید تندگویان، دکتر قریب و... به چشم می‌خورد.»
جدا از ساختمان زیبا و دیدنی ثبت‌احوال، محله حسن‌آباد موزه‌های دیدنی زیادی دارد همچون موزه پست و تلگراف یا موزه ارتباطات که در ساختمان قبلی اداره پست ایران است. در این موزه نمونه‌هایی از نوشت‌افزارها و ابزارهای فرستادن بسته‌های پستی و چاپاری و نخستین تلفن‌ها و دستگاه‌های مورس، تمبرها و دیگر ابزار ارتباطات و مخابرات از کبوتر نامه‌بر تا ماهواره نگهداری می‌شود.
موزه جذاب دیگر محله حسن‌آباد موزه آبگینه است که قدیمی‌ترین آثار شیشه‌ای و زیورآلات مربوط به هزاره سوم را در خود جای داده است. ساختمان موزه دهه ۱۲۹۰ شمسی به‌عنوان خانه مسکونی برای احمد قوام بنا شد و سال‌ها منزل و دفتر کار او بود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید