• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 27 آذر 1397
کد مطلب : 41421
+
-

یک گام تا بین‌المللی شدن فرودگاه اردبیل

مدیرکل فرودگاه‌‌های استان اردبیل: فقط نیم درصد از عملیات اجرایی ترمینال خارجی فرودگاه اردبیل باقی مانده است

حمل‌و نقل
یک گام تا بین‌المللی شدن فرودگاه اردبیل

پوپک قاسمی|‌ اردبیل- خبرنگار:

افزایش پروازهای داخلی و برقراری پروازها به سایر کشورها از مهم‌ترین اهدافی بود که موجب شد ساخت ترمینال خارجی فرودگاه اردبیل در استان آغاز شود. 

عملیات ساخت ترمینال خارجی فرودگاه اردبیل از سال 91 در زمینی به مساحت 8 هزار و 100 مترمربع آغاز شد و به گفته مسئولان، تکمیل این طرح در گام آخر قرار دارد. 

هر چند که قرار بود این ترمینال ابتدا در سال 94 و پس از آن در دهه فجر 96 به بهره‌برداری برسد، اما مردم استان همچنان شاهد رسیدن این پروژه به خط پایان نیستند و وعده‌های جدید برای تکمیل این طرح در آینده‌ای نزدیک از سوی مدیر کل فرودگاه‌‌های استان اردبیل شنیده می‌شود. 


امیدوار به تکمیل طرح ترمینال خارجی

مدیرکل فرودگاه‌‌های استان اردبیل با اشاره به عملیات اجرایی احداث ترمینال خارجی فرودگاه اردبیل اظهار می‌کند: برقراری پرواز از مرکز استان به سایر کشورها از مهم‌ترین اهداف ما به شمار می‌رود که امیدواریم بتوانیم به نتایج مثبتی در این زمینه دست یافته و شاهد جلب رضایت همه‌جانبه مردم در این زمینه باشیم، چراکه ارائه خدمات مطلوب به مردم برای ما از اهمیت بسزایی برخوردار است.
«فخرالدین هاشمی» اضافه می‌کند: برای احداث ترمینال خارجی فرودگاه اردبیل در مساحت 8 هزار و 100متر‌‌مربعی ۷۰۰ میلیارد ریال هزینه شده و این طرح در حال حاضر پیشرفت 5/99 درصدی دارد.

وی با بیان این‌که فقط نیم درصد از عملیات اجرایی این ترمینال باقی مانده است، اظهار می‌کند: با افتتاح ترمینال جدید امکان نشست و برخاست همزمان 4 هواپیما فراهم می‌شود و امیدواریم این ترمینال در آینده نزدیک به بهره‌برداری برسد.

وی خواستار همکاری، مشارکت و استفاده از ظرفیت فرودگاه اردبیل از سوی بخش خصوصی می‌شود و تاکید می‌کند: در مجموع در سال‌های اخیر برای توسعه و گسترش زیرساخت‌ها در فرودگاه‌های اردبیل و پارس‌آباد به ترتیب ۲ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود با توجه به زیرساخت‌های موجود، فرودگاه اردبیل تا ۳۰ سال آینده جوابگوی مردم و نیازهای منطقه باشد. 


بهره‌برداری از باند فرودگاه تا سال آینده 

هاشمی با اشاره به این‌که فقط ۱۰ درصد پروازهای اردبیل به علت مشکلات لغو می‌شود، بیان می‌کند: ۹۰ درصد لغو پروازهای فرودگاه اردبیل در سال جاری به علت تعمیرات اساسی و بهسازی باند اصلی فرودگاه است که آن نیز با اعتبار هزار میلیارد ریال در دست اجرا بوده و با بهره‌برداری از آن موفق به اخذ استانداردهای بین‌المللی خواهیم شد. عملیات بهسازی باند اصلی فرودگاه اردبیل از ابتدای سال جاری آغاز شده و حدود ۱۵‌ ماه طول می‌کشد. بعد از تکمیل این پروژه، شرایط پروازهای فرودگاه اردبیل بهبود می‌یابد.

مدیرکل فرودگاه‌‌های استان اردبیل پیشرفت عملیات اجرایی باند فرودگاه اردبیل را خوب می‌داند و می‌افزاید: تلاش می‌شود در صورت مساعد بودن هوا تا پایان امسال و در غیر این صورت تا آخر تابستان سال آینده بهسازی باند اصلی فرودگاه اردبیل تکمیل می‌شود.
وی با بیان این‌که در طرح جدید ۹۰ درصد تاسیسات زیربنایی فرودگاه در باند اصلی واقع شده، اظهار می‌کند: با بازسازی و تعمیر باند فرودگاه اردبیل و تعبیه سیستم روشنایی در وسط آن ‌که برای اولین بار در کشور اجرا می‌شود، علاوه بر افزایش دید خلبان برای فرود هواپیما در مه غلیظ، سیستم ارتباطاتی و رادیویی نیز ارتقا خواهد یافت.


کاهش 33 درصدی تعداد مسافران هوایی 

مدیرکل فرودگاه‌‌های استان اردبیل با بیان این‌که اجرای طرح‌های مختلف در فرودگاه اردبیل این فرودگاه را به یکی از مدرن‌ترین فرودگاه‌های کشور تبدیل خواهد کرد، عنوان می‌کند:‌ برای استفاده از برخی سیستم‌های پیشرفته، به‌روز و مدرن در این فرودگاه که تاکنون در هیچ جای کشور اجرا نشده است، باید آموزش‌های لازم و جدید به خلبان‌ها داده شود.

وی ادامه می‌دهد: سال گذشته با انجام هزار و ۹۸۱ صوت پرواز از فرودگاه‌های اردبیل و پارس‌آباد، ۲۵۸ هزار و ۴۹۷ مسافر از استان جابه‌جا شده و در مجموع فقط ۳۷ پرواز لغو شده است. همچنین در 8 ماه سال گذشته از فرودگاه‌های استان ۱۹۳ هزار و ۶۱۷ مسافر جابه‌جا شده و ۱۹ پرواز نیز در این مدت لغو شده‌اند که ۹۵ درصد علت لغو پروازها هم نامساعد بودن شرایط جوی منطقه بوده است.

هاشمی با بیان این‌که در 8 ماه امسال نیز ۱۳۱ هزار و ۸۸۴ مسافر از فرودگاه‌های استان جابه‌جا و در این مدت ۵۳ پرواز هم لغو شده است، اظهار می‌کند: امسال در این مدت در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۳۳ درصد تعداد مسافران کاهش داشته و بیش از ۲۰۰ درصد نیز ابطال شده و لغو پروازها افزایش داشته که بازسازی و تعمیر باند اصلی فرودگاه علت اصلی افزایش لغو پروازها بوده است.
وی بیان می‌کند: از این تعداد لغو پرواز در 8 ماه امسال از فرودگاه‌های استان فقط ۲ مورد به علت نقص فنی هواپیما و 3 مورد نیز به علت بازگشت از مبدأ بوده است.


مشکلات و محدودیت‌های پرواز در اردبیل 

صنعت حمل‌و‌نقل هوایی موتور توسعه اقتصادی هر منطقه بوده و بر سایر بخش‌های توسعه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی اثرگذار است. استان اردبیل در حال حاضر به شبکه ریلی متصل نشده است و جاده‌های ارتباطی آن نیز با مرکز کشور وضعیت چندان مناسبی ندارد.

با این اوصاف فرودگاه می‌تواند راه ارتباطی مناسبی برای اهالی استان باشد، اما فرودگاه اردبیل درگیر مشکلات و محدودیت‌های پرواز است و نتوانسته نقش خود را در حمل‌و‌نقل ایفا کند. مطالعات اولیه احداث فرودگاه در اردبیل حدود سال‌های 56 کلید خورد و پیشنهادات متعددی برای مکان‌یابی فرودگاه اردبیل بررسی شد که در نهایت به خواسته یکی از مسئولان وقت، فرودگاه اردبیل در یکی از مه‌گیرترین مناطق اردبیل و درست در بالای گردنه اغلب مه‌آلود حیران در سال ۱۳۷۰ احداث شد. جانمایی فرودگاه اردبیل در موقعیت جغرافیایی نامطلوب موجب شده است تا هزینه‌های قابل‌توجهی برای تجهیز این فرودگاه صرف شود. البته اجرای طرح‌هایی برای انتقال این فرودگاه به مکان دیگر هم مطرح است، اما هزینه این انتقال بسیار سنگین و در حال حاضر ممکن نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید