• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 25 آذر 1397
کد مطلب : 41065
+
-

گردنه در برف

معاون اداره کل راهداری‌کردستان: ۵۷ گردنه برفگیر در این استان وجود دارد

پرونده ویژه
گردنه در برف

روح‌الله زرین|   سروآباد- خبرنگار:

 کردستان به دلیل کوهستانی بودن جزو مناطق سردسیر کشور محسوب می‌شود. همچنین بیش از ۲هزار کیلومتر محور اصلی با ده‌ها گردنه کوهستانی در آن وجود دارد. در فصل زمستان به دلیل کولاک شدید و برفگیر بودن شاهد مسدود شدن آن تا چندین ماه هستیم. این در حالی است که بسیاری از این محورها شریان اصلی 2 استان کرمانشاه و کردستان محسوب می‌شود و هیچ محور ارتباطی جایگزینی برای آنها وجود ندارد. 
همچنین ده‌ها روستا در این مسیرها وجود دارد که ساکنان آن با مشکل تردد مواجهند. 


ارائه خدمات راهداری 

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کردستان می‌گوید: بیش از ۲هزار کیلومتر محور اصلی در استان وجود دارد. «رامبد نوذری» ادامه می‎دهد: ۲۵ راهدارخانه با ۳۲۳ دستگاه مجهز و ماشین‌آلات برف‌روبی در محورهای استان در زمان بارش برف و کولاک وجود دارد. همچنین در این زمینه ۴۷۵ نفر نیرو در قالب ۱۴۰ اکیپ فعالیت خود را در ابتدای فصل سرما آغاز کردند. 

وی می‎افزاید: ۵۷ گردنه برفگیر در کردستان وجود دارد که در شیب، گردنه و ارتفاعات مختلف قرار گرفته است. این گردنه‎ها شامل «تیتور» سنندج به مریوان، «ژالانه» و «تته» در مریوان و سروآباد، «مروارید»، «ماموخ»، «کانی کن»، نجف‌آباد و... ‌است‌.  نوذری تصریح می‎کند: گردنه تته و ژالانه دو محور برفگیر و صعب‌العبور در کردستان محسوب می‌شود‌. بر همین اساس بیشتر راه‌های استان در زمان بارش برف کمتر از ۲۴ ساعت بازگشایی می‌شود. 

وی در ادامه این مطلب می‎افزاید: گردنه تته و ژالانه از منطقه مریوان و سروآباد به شهرستان پاوه در کرمانشاه منتهی می‌شود‌. به دلیل شرایط آب و هوایی و کوهستانی بودن در زمان بارش برف شاهد بسته شدن این محور به مدت ۳ تا ۴ ماه هستیم‌‌‌. این رویه هر سال وجود دارد‌. 

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کردستان ادامه می‎دهد: مسیر اورامان به پاوه حدود 5/4کیلومتر است. همیشه به دلیل کولاک و برف شدید مسدود است‌؛ چراکه بازگشایی آن لحظه است و تردد از آن در اواخر پاییز و روزهای زمستان امکان‌پذیر نیست‌.  نوذری ادامه می‎دهد: هنگام بارش برف محورهای برفگیر ژالانه و تته که به شهرستان پاوه می‌رسد، مسدود می‌شود و هیچ مسیر جایگزینی برای آنها وجود ندارد. این در حالی است که اهالی چندین روستا در این محور تردد دارند‌.

وی می‎افزاید: ارتفاع برف در محورهای این دو گردنه به یک تا ۴ متر می‌رسد. همچنین گردنه «کروندان» در مسیر دهگلان به دیواندره نیز برفگیر است‌. 
این مسئول در مورد توصیه‌های ایمنی به رانندگان در فصل زمستان می‌گوید: قبل از هر گونه سفر از طریق سامانه تلفنی، اینترنتی و اپلیکیشن تلفن همراه ۱۴۱ از وضعیت راه‌ها آگاهی لازم را کسب کنند. 


مدیریت برای فصل زمستان 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان نیز می‌گوید: به منظور کنترل تردد مسافران و بازگشایی محورهای استان همه دستگاه‌های اجرایی برنامه‎های خود را به مدیریت بحران استان ارائه دادند. 
« آرتیکاس اقبال» ادامه می‎دهد: فرمانداری، بخشداری، پلیس‌راه، اورژانس، راهداری و سایر دستگاه‎های اجرایی از اواسط آذر تا اواخر اسفند موظف به تجهیز نیروهای امدادی خود در ارائه خدمات مطلوب در محورهای مواصلاتی کردستان هستند.  وی می‎افزاید: به منظور کنترل فعالیت دستگاه‎های اجرایی، ستاد مدیریت بحران استان بر عملکرد آنها نظارت دارد. 


مشکلات روستانشینان 

یکی از ساکنان شهر اورامان تخت هم می‌گوید: مردم این منطقه برای امرار معاش به استان کرمانشاه و شهرهای آن در تردد هستند اما در فصل زمستان به دلیل بسته بودن تنها جاده آن تردد امکان‌پذیر نیست. 
«عادل نصیری» ادامه می‎دهد: محور اورامان به پاوه در استان کرمانشاه جزو قطب اقتصادی 2 منطقه محسوب می‌شود، چراکه انواع لوازم خانگی، خوراک، پوشاک، خشکبار و... در این شهرها داد و ستد می‌شود. 

وی می‎افزاید: بیش از ۱۱ روستا در مسیر گردنه تته و ژالانه قرار دارد. به دلیل برفگیر بودن این محور در ۱۳۲ روز از سال شاهد به وجود آمدن مشکلات فراوانی برای ساکنان این منطقه هستیم.  نصیری در ادامه این مطلب تصریح می‎کند: بیشتر ساکنان روستاهای حاشیه گردنه «ژالانه» و «تته» به‌ناچار مسیرهایی چند ده‌ کیلومتری را برای رسیدن به شهر انتخاب می‌کنند. طی این مسیر برای افراد سالخورده، کودکان و بیماران به دلیل مسافت طولانی و صعب‌العبور بودن گردنه امکان‌پذیر نیست. 


توصیه‎های هواشناسی 

کارشناس هواشناسی می‌گوید: طبق آخرین نمودارهای هواشناسی کشور امسال شاهد بارش برف سنگین در نقاط کوهستانی و گردنه‎های برفگیر استان هستیم. 
«روژین احمدی» ادامه می‎دهد: سفر از مسیرهای گردنه خان در زرینه اوباتو، تته و ژالانه سروآباد، کان کن سقز و چند محور کوهستانی در فصل زمستان به دلیل بارش سنگین برف امکان‌پذیر نیست. 
وی می‎افزاید: از مسافران درخواست می‌شود قبل از تردد از چنین محورهایی به توصیه‌های کارشناسان هواشناسی توجه کنند، چراکه به دلیل شرایط سخت جوی که پیش‌بینی می‌شود چند ماه بر آسمان کردستان حاکم باشد امکان امداد‌رسانی با مشکل مواجه شود. 


برنامه‌ریزی برای فصل زمستان 

فرماندار و رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان سروآباد می‌گوید: در فصل سرما هیچ گردشگری از محور تته و ژالانه تردد ندارد و تنها مسیر عبوری ساکنان بومی این منطقه است.  «کوهسار دادور» ادامه می‎دهد: همه دستگاه‎های اجرایی آمادگی اسکان مسافران در راهدارخانه‌ها و مناطق مختلف روستایی را دارند. وی می‌افزاید: امسال به منظور تردد مسافران و مردم بومی این منطقه محور کامیاران به پاوه در نظر گرفته شده است که حدود ۳۵ کیلومتر بیشتر از مسیر قبلی است. دادور تصریح می‌کند: با پیش‎بینی‎های صورت گرفته قطعی برق، تلفن و کمبود آذوقه روستاهای برفگیر سروآباد در زمان بحران در کمترین زمان ممکن برطرف می شود.

 

  نقل قول  

ساخت 5 راهدارخانه جدید ‌ 


معاون راهداری اداره کل راهداری، حمل‌و‌نقل جاده‌ای کردستان گفت: این اداره کل برای تسهیل در ارائه خدمات راهداری در جاده‌های این استان 5 راهدارخانه جدید احداث می‌کند. به گزارش ایرنا، «رامبد نوذری» افزود: اداره کل راهداری حمل‌و‌نقل جاده‌ای کردستان در نظر دارد این راهدارخانه‌ها را در محورهای مواصلاتی استان احداث کند. وی اضافه کرد: این راهدارخانه در محورهای سنندج - مریوان، سنندج - دیواندره، سقز - بانه و سنندج - دهگلان در قالب یک برنامه دو ساله ساخته می‌شود.

نوذری افزود: بر اساس آمار، در جاده‌های استان کردستان 16 منطقه کولاک‌گیر و بهمن‌خیز و همچنین 23 گردنه وجود دارد که خدمات‌دهی در این مناطق راهداری را در زمستان با مشکلات فراوانی مواجه می‌کند. لذا احداث راهدارخانه‌ می‌تواند ارائه خدمات در این زمان‌ها را تسریع و تسهیل کند. 

وی با اشاره به این‌که ‌اکنون در راه‌های استان 25 راهدارخانه وجود دارد، یادآور شد: 88 گروه در جاده‌های استان مستقرند که 40 گروه در راهدارخانه‌ها و 48 گروه نیز در طول مسیرهای مواصلاتی به مردم ارائه خدمت می‌کنند.
معاون راهداری اداره کل راهداری، حمل‌و‌نقل جاده‌ای کردستان گفت: اکنون در این گروه‌ها 475 راهدار به همراه 323 دستگاه انواع ماشین‌آلات راهداری در قالب طرح زمستانه مستقر شده‌اند.

وی تاکید کرد: در سال جاری راهداران کردستان هزار و 98 تن شن و ماسه در سطح راه‌ها پخش و با استفاده از این میزان شن و ماسه 2 هزار و 750 کیلومتر برف‌روبی کرده‌اند.  نوذری افزود: استان کردستان دارای 4 هزار و 984 ساعت بارش باران  و 455 ساعت برش برف از ابتدای مهر تاکنون بوده و در محورهای مواصلاتی نیز شاهد 104 مورد برف‌‌ریزی بوده‌ایم.

 

   ا یمنی  

 

3ماه آماده‌باش

 طرح زمستانه پلیس‌راه در کردستان و کرمانشاه با مشارکت دستگاه‌های پشتیبان‌ آغاز شده است


طرح زمستانه پلیس‌راه در استان‌های کردستان و کرمانشاه با مشارکت دستگاه‌های پشتیبان از 22 آذر آغاز شد و به مدت 3 ماه ادامه خواهد داشت. به گزارش همشهری، در این طرح علاوه بر پلیس نیروهای هلال‌احمر، اورژانس، شهرداری‌ها و راهداری‌ها و... هم در حالت آماده‌باش هستند.  فرمانده انتظامی استان کردستان دراین‌باره گفت: در طرح زمستانی 920 تیم از دستگاه‌های مختلف فعال و آماده ارائه خدمات به مردم هستند.

سردار «علی آزادی» ضمن اشاره به این‌که این طرح به مدت 3 ماه اجرا می‌شود، اظهار کرد: در این طرح پلیس‌راهور، پلیس‌راه، علوم پزشکی، فوریت‌های پزشکی، اورژانس هوایی، هلال‌احمر، واکنش سریع، بخش‌هایی از شهرداری، راهداری، راه و شهرسازی، آتش‌نشانی و امداد خودرو دست به دست هم داده‌اند تا شرایط امن جاده‌ای را در فصل زمستان رقم بزنند. وی با بیان این‌که هدف از این رزمایش ایجاد محیط امن در جاده‌های استان است، عنوان کرد: در فصل سرما و یخبندان مردم باید به توصیه‌های نیروهای امدادی توجه کنند تا کمترین حادثه را شاهد باشیم. 

فرمانده انتظامی استان کردستان ضمن اشاره به این‌که برگزاری این رزمایش باعث نظم می‌شود، گفت: در این طرح تسهیل در امور و مرور، محیط امن در جاده‌های فرعی، اصلی و سلامت کامل مردم در نظر است. آزادی با اشاره به این‌که همکاری مردم با پلیس باید به یک فرهنگ تبدیل شود، ذکر کرد: در استان کردستان 920 اکیپ در طرح رزمایش طرح زمستانی آماده ارائه خدمات به مردم هستند.  وی با بیان این‌که 900 نفر از کارمندان پلیس‌راه و راهور در این طرح انجام وظیفه می‌کنند، اظهار کرد: پلیس هر سال در چنین طرح‌هایی، آمادگی کامل را برای خدمت‌رسانی به مردم در خصوص فراهم کردن یک محیط امن دارد و امسال هم در کنار دیگر اکیپ‌ها 230 تیم از پلیس فعالیت می‌کنند.

در ادامه نیز سرهنگ «عیسی گوهری» رئیس پلیس‌راه استان کردستان گفت: امیدواریم با رعایت نکات امینی در جاده‌ها شاهد کمترین حوادث باشیم.  وی افزود: با برنامه‌ریزی‌هایی که در راستای طرح زمستانی انجام شده، امید است بتوانیم زمستانی راحت را برای مسافران و مردم فراهم کنیم.


آغاز طرح زمستانه پلیس‌راه در کرمانشاه

رئیس پلیس‌راه کرمانشاه هم با بیان این‌که بر اساس آمار و ارقام هر سال تعدادی از هموطنان به دلیل حوادث جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند، اظهار کرد: پلیس‌راه کشور به منظور پیشگیری از حوادث و کاهش تلفات جاده‌ای طرح‌های مختلفی را اجرا می‌کند که طرح زمستانه یکی از این طرح‌هاست. 

سرهنگ «محمد حیدری» افزود: طرح زمستانه پلیس‌راه در استان کرمانشاه همزمان با سراسر کشور از 22آذر آغاز شده و تا 22 اسفند ادامه خواهد داشت.  رئیس پلیس‌راه استان کرمانشاه تصریح کرد: در این طرح تیم‌های پلیس‌راه استان به همراه تیم‌هایی از سایر دستگاه‌های پشتیبان همچون اداره کل راهداری، هلال‌احمر و اورژانس در گردنه‌های برفگیر قلاجه، بیدسرخ و مله ماس و دیگر گردنه‌ها و محورهای مهم مستقر می‌شوند. 


هدف ‌ اجرای ‌ طرح 

رئیس پلیس‌راه استان کرمانشاه هدف از اجرای این طرح را پیشگیری از انسداد معابر در زمان بارش نزولات جوی، رسیدگی فوری به حوادث جاده‌ای در گردنه‌های برفگیر و امدادرسانی به در راه ماندگان در زمان بارش‌ها عنوان کرد. 
حیدری تعداد تیم‌های پلیس‌راه را که به‌صورت شبانه‌روزی در این طرح در جاده‌ها مستقر می‌شوند، 6 تیم اعلام کرد و گفت: همچنین 45 تیم از دستگاه‌های پشتیبان نیز پلیس‌راه را در این طرح یاری خواهند کرد.

وی تاکید کرد: با همه دستگاه‌های امدادرسان و خدمات‌رسان در استان هماهنگی شده و محل استقرار پایگاه‌های ثابت و سیار پیش‌بینی شده است. 
رئیس پلیس‌راه استان در پایان اظهار امیدواری کرد که با اجرای این طرح بستری ایمن برای تردد مسافران در سطح جاده‌های استان فراهم شود.


آماده‌باش 21 پایگاه هلال‌احمر کرمانشاه  در طرح زمستانی  

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه از آغاز طرح زمستانی هلال‌احمر در استان خبر داد. «آرش لهونی» اظهار کرد: این طرح در قالب 21 پایگاه ثابت و سیار شامل 15 پایگاه ثابت و 6 پایگاه سیار در حال اجراست.  وی افزود: این طرح تا اواخر فصل زمستان و به مدت 92 روز ادامه دارد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه پیش‌بینی کرد که تا پایان این طرح، نیروهای هلال‌احمر بیش از 800 نفر روز ارائه خدمات داشته باشند.  به گفته لهونی، در این طرح یک فروند بالگرد در قالب پایگاه امداد هوایی نیز برای شرایط اضطراری در حالت آماده‌باش است.  وی از امکان اسکان اضطراری در پایگاه‌های امداد جاده‌ای برای مسافران هم خبر داد و عنوان کرد: امکانات لازم برای این منظور در نظر گرفته شده است. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه توصیه‌های زمستانی هم به رانندگان کرد و افزود: رانندگان باید قبل از سفر از شرایط آب‌وهوا مطلع شوند و حتما زنجیر چرخ همراه داشته باشند.  لهونی همراه داشتن جعبه کمک‌های اولیه و اقلام خوراکی را نیز ضروری دانست و یادآور شد: افراد باید شماره 112 هلال‌احمر را نیز به خاطر داشته باشند و در شرایط بحرانی با این شماره تماس بگیرند.
 

  خبر  

ذخیره شن و نمک برای فصل سرما  ‌ 


مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان کرمانشاه گفت: بیش از هزار تن شن و نمک برای بازگشایی محورهای استان در فصل زمستان ذخیره کرده‌ایم. به گزارش ایسنا «فریبرز کرمی» اظهار کرد: هر سال در آستانه فصل زمستان بیش از هزار تن شن و نمک خریداری می‌کنیم تا در مواقع لزوم برای بازگشایی محورها و جاده‌های استان از آن استفاده کنیم. 

وی افزود: استفاده از شن و نمک در محورها و گردنه‌های برفگیر استان بر اساس استانداردهای لازم صورت می‌گیرد تا لطمه‌ای به جاده‌ها وارد نکند. 
مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان در ادامه با بیان این‌که این اداره کل در فصل تابستان طبق وظیفه سازمانی خود اقدام به لکه‌گیری و آماده‌سازی جاده‌های استان برای تردد وسایل نقلیه کرده، افزود: در آستانه فصل زمستان نیز آماده هستیم که ضمن ارتقای خدمات و کمک به در راه ماندگان در زمان بارش‌ها، برای بازگشایی راه‌های استان موقع بارش‌ها اقدام کنیم.  وی با اشاره به استقرار 50 اکیپ ثابت و سیار با 450 نیرو در جاده‌های استان عنوان کرد: 38 راهدارخانه ثابت و 10 راهدارخانه سیار فصلی در این ایام فعال خواهند بود. 

کرمی یادآور شد: 380 دستگاه ناوگان سبک و سنگین برای باز نگه‌داشتن راه‌ها و برف‌روبی به‌موقع، جاده‌های کرمانشاه را در فصل زمستان پوشش خواهند داد. 
وی با بیان این‌که گاهی در این فصل به علت بارش باران شاهد ریزش کوه نیز هستیم که باعث مسدود شدن جاده‌ها می‌شود، خاطرنشان کرد: بر اساس آیین‌نامه ناوگان خود را باید بر اساس نوع جاده، نوع نزولات جوی، یخبندان بودن محورها و... در راه‌های استان مستقر کنیم. مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان اضافه کرد: همچنین در گردنه‌ها و نقاط برفگیر ناوگان جدید و به‌روزتری را مستقر خواهیم کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید