• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 24 آذر 1397
کد مطلب : 40921
+
-

ابلاغ بسته تدبیر صنعت در خراسان رضوی

کالاهای صادراتی استان به‌صورت غیرمستقیم از عمان به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌شود

اقتصاد
ابلاغ بسته تدبیر صنعت در خراسان رضوی

 طاهره فجر داوودی|   خراسان رضوی ـ خبرنگار:

ستاد تدبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی پس از تحریم‌ها برای جلوگیری از رکود اقتصادی در این استان راهکارها و شیوه‌هایی را ارائه داده و اجرایی کرده است. «فیروز ابراهیمی»، دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، در گفت‌و‌گو با همشهری از تدابیر اتخاذشده برای مقابله با تحریم‌ها و ایجاد بازار جدید استان در عمان و آفریقا خبر داد. 

دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت استان در این باره گفت: طی ۱۲ سال گذشته ظرفیت تولید کشور دو برابر شده اما قدرت خرید مردم به تناسب افزایش تولید بالا نرفته است، بنابراین تنها راه حیات بنگاه‌های اقتصادی و فعال بودن آنان با تمام ظرفیت تمرکز بر صادرات است. 

ابراهیمی درباره اقدامات خانه صنعت، معدن و تجارت استان برای مقابله با تحریم‌ها افزود: افزایش صادرات یک راهکار راهبردی در این شرایط است و پیش‌نیاز افزایش صادرات اقدامات نظام اداری و دولتی به منظور بسترسازی برای عملی شدن آن است. به این منظور در خانه صنعت، معدن و تجارت استان پس از تحریم‌ها ستاد تدبیر تشکیل شد. در این ستاد، بحث واردات مواد اولیه ماشین‌آلات و قطعات تولیدکنندگان برای 6 ماه برنامه‌ریزی شده و اکنون 5 هزار تن از نیازهای تولیدکنندگان استان تامین شده است.  به گفته وی، بیش از ۹۵ میلیون یورو برای خرید این مواد تامین شده که به شکل متمرکز توسط خانه صنعت، معدن و تجارت استان در حال انجام است. 


راستی‌آزمایی دقیق

دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به کارشناسی دقیق نیازهای بنگاه‌های اقتصادی بیان کرد: به موازات این امور، سفارش واحدهای تولیدی ثبت می‌شود که راستی‌آزمایی این نیازها را تیمی متعهد و کارشناس در حوزه تجارت خارجی انجام می‌دهد تا نیازهای واقعی حوزه اقتصاد استان به ویژه تولید تامین شود. 

ابراهیمی با تشریح بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور گفت: در خانه صنعت، معدن و تجارت استان، اتاق مبادلات ارزی را تشکیل داده‌ایم تا بخشنامه بانک مرکزی را عملی کنیم و بتوانیم برای صادرکنندگانی که تا یک میلیون یورو صادرات دارند به هر طریقی که مقدور است واردات کالاهای مورد نیاز را انجام دهیم. 

وی اضافه کرد: ایجاد نقطه کانونی میان صادرکنندگان و واردکنندگان تشکیل اتاق مبادلات ارزی خانه صنعت، معدن و تجارت استان است که براساس آن طبق تدابیر اندیشیده‌شده، به ترتیبی عمل شود تا ارز حاصل از صادرات در چرخه واردات مواد اولیه، ماشین‌آلات و قطعات مورد نیاز استان به ویژه چرخه تولید بازگردد. 


تکاپوی اتاق مبادلات ارزی

دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت استان ادامه داد: خانه صنعت، معدن و تجارت استان اقدامات اجرایی اتاق مبادلات ارزی را هم آغاز کرده است و در آخرین جلسه کارگروه مقابله با تحریم‌ها که در استان‌ها تشکیل شد، این طرح معرفی شد و مورد تایید مدیریت عالی استان قرار گرفت. براساس این طرح هم‌اکنون نیازهای واحدهای تولیدی استان تامین می‌شود تا مشکلی در این خصوص نداشته باشند. 

ابراهیمی با اشاره به مشکلات تمرکزگرایی در شرایط کنونی اقتصاد کشور تصریح کرد: دولت، سازمان توسعه تجارت و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید از تمرکزگرایی در این شرایط پرهیز کنند، یعنی پروسه و مقوله ثبت سفارش‌ها با دسترسی لازم به استان‌ها تنفیذ شود تا برای تأمین نیاز یک ماده اولیه به تهران مراجعه نکنیم و در صف‌های طولانی منتظر نمانیم تا کارشناسی که شناختی از بنگاه‌های اقتصادی استان ما ندارد تأییدیه لازم را صادر کند. باید گفت کارشناسان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی تسلط، شناخت کافی و دانش لازم را برای این موضوع دارند و ضروری است ثبت سفارش‌ها با دسترسی لازم به استان‌ها واگذار شود. 


عمان؛ دروازه جدید صادرات به آفریقا 

دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت استان ضمن تشریح ضرورت ایجاد مقاصد صادراتی جدید ادامه داد: تعدادی بازار سنتی داریم که هر آن ممکن است به دلیل مشکلات امنیتی منطقه یا مباحث مرتبط با سیاست دولت‌ها دچار تغییر و دگرگونی شوند، پس ضروری است همواره به ایجاد مقاصد صادراتی و حفظ آن بپردازیم. 

وی اظهار کرد: سال گذشته بازاری جدید را که دروازه ورود به آفریقاست و برای کشور ما فضایی دائمی از عرضه تولیداتمان است، در کشور عمان برنامه‌ریزی و اجرا کردیم. براساس آن خانه صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی 2 مرکز عرضه مستقیم کالا را با محوریت صادرات کالاهای استان خراسان رضوی ایجاد کرد. به طوری که یک مرکز با محوریت عرضه کالای مواد غذایی و صنایع وابسته به آن و مرکز دیگر برای عرضه کالاهای لوکس تاسیس شد. این 2 مرکز مستقیما توسط خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی برپا شد و هم‌اکنون بسیاری از تولیدات استان به این مراکز صادر می‌شود. 

ابراهیمی در ادامه افزود: به دلیل وجود مسائل سیاسی با برخی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از جمله عربستان و هم‌پیمانان این کشور، با ممنوعیت صادراتی به این کشورها مواجه شدیم. در این میان عمان به دلیل دارا بودن نرخ تعرفه‌های ترجیحی و صفر که با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس دارد باعث شد کالاها به صورت غیرمستقیم به این کشورها صادر شود. عمان دروازه ورود به آفریقای ۳۵۰ میلیون نفری است. از مسیر کشور عمان، کالاهای ما در حال صادرات به آفریقاست و باید گفت صادرات به کشور عمان بر مبنای تولیدات استان خراسان رضوی است هرچند برای تامین کالاهای صادراتی به این کشور برخی از تولیدات سایر استان‌ها 
هم صادر می‌شود.


بازار 400 میلیون نفری 

«فیروز ابراهیمی» دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: باید این نوید را داد که در واقع یک بازار ۴۰۰ میلیون نفری را در کشور عمان سازماندهی کرده‌ایم. اگر به صورت روز به روز آمار صادرات کشور و استان را به عمان رصد کنیم، مشاهده خواهیم کرد که از رشد ۳۰۰ درصدی برخورداریم و این رشد مستمر پایدار است افزون بر این مشکلات بانکی هم در عمان نداریم. آنچه ما برای صادرات کالاهای استان از سال گذشته انجام داده‌ایم، آثار خود را نشان خواهد داد و در آینده هم اتفاقات بیشتر و مهم‌تری روی می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید