• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 19 آذر 1397
کد مطلب : 40376
+
-

آمادگی راهداری اردبیل برای زمستان سخت

458 راهدار با 120 اکیپ در جاده‌های استان آماده ارائه خدمات طرح زمستانی هستند

راهداری
آمادگی راهداری اردبیل برای زمستان سخت

پوپک قاسمی|‌  اردبیل- خبرنگار:  

8 گردنه برفگیر مانند لنگان، صائین، حیران، الماس، بودالالو، نقدوز، قره‌آغاج و اسلام‌آباد در مسیر جاده‌های اردبیل واقع شده‌اند و راهداران استان باید در کمترین زمان ممکن برف‌های سنگین کوهستانی را از مسیرهای صعب‌العبور رفع ‌کنند.

آن هم در حالی که مشکلات تجهیزاتی زیادی وجود دارد و بنا به گفته مدیر کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان، یکی از مهم‌ترین مشکلات فرسودگی و سن بالای ماشین‌های راهداری تا 30 سال است. ماشین‌های برفروبی راهداری هم نزدیک به ۴۰ سال از عمر فعالیتشان می‌گذرد، اما به ناچار و به دلیل مشکل اعتبار این دستگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.


بودجه ناچیز راهداری زمستانی اردبیل 

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای اردبیل با اشاره به این‌که از 250 دستگاه راهداری که برای عملیات زمستانی در اردبیل مهیا شده، بیش از 50 دستگاه استیجاری است، اظهار می‌کند: این در حالی است که ناوگان راهداری استان عمر بالای 30 سال دارد و این مسأله ما را در مضیقه گذاشته است. تنها دستگاه «برف‌خور» استان 13 سال قبل خریداری شده است و بعد از آن هیچ تجهیزاتی مانند آن وارد بدنه این اداره کل نشده است.  «علی رحمتی» با گلایه از بودجه ناچیز اختصاص‌داده‌شده به راهداری زمستانی اردبیل از مسئولان ملی و استانی خواست به استان‌های کوهستانی مانند اردبیل برای خرید تجهیزات زمستانی نگاه ویژه‌ای داشته باشند تا بتوان به طور مطلوب به مردم خدمات‌رسانی کرد.

وی ادامه می‌دهد: با وجود قیمت‌های فعلی، خرید ماشین‌‌آلات سخت شده است، اما ما توانستیم با کسب اعتبارات از سازمان راهداری، تعداد ماشین‌آلات سبک را افزایش داده و به هر شهرستان با توجه به موقعیت جغرافیایی ماشین‌آلاتی اختصاص دهیم. ضمن این‌که این اداره کل در حال خرید تعدادی ماشین‌‌آلات مجهز است و اگر نوسانات خاصی در بازار رخ ندهد، تا یک ماه آینده مورد استفاده قرار می‌گیرد. 


آمادگی راهداران در جاده‌های استان

رئیس کمیته حمل‌و‌نقل ستاد اجرایی خدمات سفر استان از آمادگی کامل اکیپ راهداری برای طرح زمستانی خبر می‌دهد و می‌گوید: اکیپ‌های راهداری از ابتدای مهر به دلیل برفگیر بودن استان در نقاط معین مستقر شده و مهیای ارائه خدمات هستند. رحمتی می‌افزاید: در طول یک سال گذشته، ماشین‌آلات راهداری زمستانی تعمیرات اساسی شده و ۴۵۸ راهدار استان اردبیل در قالب 120 اکیپ برای زمستان سال جاری آمادگی کامل دارند.

وی با بیان این‌که در زمستان سال جاری، بیش از ۲5۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین، نیمه‌‌سنگین و سبک در خدمت مردم استان خواهد بود، عنوان می‌کند: از سال بعد، 51 دستگاه ماشین به صورت قراردادی در محورهای استان مستقر می شوند. 

این مسئول با اشاره به بارش برف در محورهای استان اظهار می‌کند: اردبیل 6 هزار و 372 کیلومتر راه دارد که 4 هزار و 768 کیلومتر آن راه روستایی است و با آغاز بارش‌ در تمام محورها، اکیپ‌های راهداری حضور ۲۴ساعته خواهند داشت. در حال حاضر هم ۱۲ راهدارخانه در راه‌های استان وجود دارد که ۹ باب آن ثابت و بقیه به صورت سیار هستند. 

رحمتی بیان می‌کند: از استان‌های زنجان و آذربایجان شرقی (سراب) ۱۴ هزار تن نمک خریداری و به آشیانه منتقل شده و پس از انتقال به دپو با افزودن ۱۵ تن ماسه، در صورت بارش برف و در اسرع وقت در راه‌ها نمک‌پاشی انجام خواهد شد. با بارش برف، اولویت راهداری راه‌های اصلی و شریانی است و پس از فراغت از این محورها، راه‌های روستایی بازگشایی می‌شوند.


برفروبی مسیر‌ها برای گردشگران زمستانی

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای اردبیل با اعلام ساخت راهدارخانه در مسیر پیست اسکی آلوارس می‌گوید: این راهدارخانه با اعتبار 12 میلیارد و 800 میلیون ریال ساخته می‌شود و زمین آن تسطیح شده و اکنون در مرحله مناقصه است.
وی با اشاره به وجود 6 روستا در مسیر گردشگری آلوارس عنوان می‌کند: با استقرار این راهدارخانه در منطقه آلوارس و تجهیز و آماده‌سازی ماشین‌آلات راهداری و تلاش شبانه‌روزی راهداران، مسیر 6 روستا برفروبی می‌شود تا گردشگران زمستانی در این مسیر مشکلی نداشته و با اطمینان اردبیل را به عنوان مقصد سفر زمستانی خود انتخاب کنند.

رحمتی بیان می‌کند: برای بهره‌برداری کامل از این راهدارخانه برای استفاده مسافران در فصول برفی از مسئولان استانی انتظار داریم در تخصیص اعتبارات راهداری اهتمام ویژه‌ای داشته باشند. از آنجا که قبل از بارش برف و با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی تمهیدات لازم را به کار می‌گیریم، در سال گذشته با وجود این‌که در برخی استان‌ها راه‌های اصلی نیز برای ساعاتی بسته بود، اما در اردبیل حتی یک ساعت مسدودی در راه‌های اصلی نداشتیم.


ضرورت تجهیز و آگاهی قبل سفر

فرمانده پلیس‌ راه استان با اشاره به این‌که در تمام گردنه‌های برفگیر، محورهای مواصلاتی اصلی و مناطق پرخطر جاده‌ها نیروهای پلیس ‌راه استقرار یافته‌اند، اظهار می‌کند: تمام رانندگان ملزم به رعایت توصیه‌های ایمنی هستند. در این میان دیده می‌شود که برخی رانندگان از تجهیزات لازم از جمله زنجیر چرخ برخوردار نیستند یا با وجود دارا بودن زنجیر چرخ قادر به بستن آن نیستند که در هنگام تردد دچار مشکل می‌شوند. توصیه می‌کنیم رانندگان در روزهای برفی با تجهیزات و آگاهی کامل راهی جاده‌ها شوند. «حجت فتاحی» می‌گوید: بخشی از عملیات امدادرسانی پلیس به بستن زنجیر چرخ خودروهای در راه مانده و هدایت آنها صرف می‌شود و نیروهای پلیس‌ راه حتی در طول شب در جاده‌ها حضور دارند تا تردد در روزهای برفی دچار مشکل نشود.


استقرار نیروهای راهداری در جاده‌های کوهستانی

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز می‌گوید: نیروهای راهداری در مناطق سردسیر و گردنه‌ها و نقاط کوهستانی کشور از اول آبان و در دیگر مناطق از اول آذر مستقر شده‌اند. 
«داریوش نصر» می‌افزاید: امسال 110 میلیارد تومان اعتبار برای خرید 116 دستگاه ماشین‌آلات و تجهیزات راهداری برای همه استان‌ها در نظر گرفته شده است که با تزریق این ماشین‌آلات به توان اجرایی استان‌ها اضافه می‌شود و قطعاً کیفیت ارائه خدمات راهداری ارتقا خواهد یافت. وی بیان می‌کند: اعتبار راهداری زمستانی امسال علاوه بر اعتبارات استانی 236 میلیارد تومان است که به تناسب به استان‌ها ابلاغ شده است. در ناوگان ماشین‌آلات راهداری کشور تعداد 76 دستگاه برف‌خور در سطح استان‌ها موجود است.


اردبیل رتبه اول کشور در رفع انسداد جاده‌ها 

زنگ آغاز فعالیت نفسگیر راهداران اردبیلی مثل هر سال زودتر از فصل سرد و برفی به صدا در آمده است و در مبارزه با مشکلات شغلی خود، امید دارند درک مسئولان از شرایط سخت شغلی آنها و تحقق وعده‌ها، گرمابخش دل‌هایشان در این سوز زمستانی باشد. اردبیل استانی کوهستانی و برفگیر است و احتمال بارش برف و یخبندان از ابتدای مهر ماه تا اواسط بهار روزهای سختی در جاده‌های این استان رقم می‌زند. مقابله با چنین شرایطی نیاز به تلاش راهداری برای بازگشایی مسیر و کمک به مسافران دارد. راهداری اردبیل هم در طول سال‌های متمادی همواره با وجود برفگیر بودن و موقعیت گردنه‌های سخت و راه‌های نه چندان استاندارد، رتبه اول کشور را در رفع انسداد جاده‌ای داشته و این روزها هم با وجود مشکلات زیاد، مهیای مقابله با برف و یخبندان زمستان در جاده‌های استان است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید