• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 18 آذر 1397
کد مطلب : 40285
+
-

موفقیت یزدی‌ها درکنترل نرخ تورم

یزدی‌ها با مقتصد بودن و خودداری از هزینه‌های اضافی، کمترین افزایش قیمت‌ها را داشتند

اقتصاد
موفقیت یزدی‌ها درکنترل نرخ تورم

سارا گلابگیریان|   یزد- خبرنگار

براساس جدیدترین آمارهای منتشر شده ازسوی مرکزآمار ایران، نرخ تورم یک ساله منتهی به آبان ماه امسال گواه تورم 1/13 درصدی در بازار استان یزد است. این آمار نسبت به یک سال منتهی به مهرماه که 2/11 درصد بود، نشان از افزایش نرخ تورم در استان یزد دارد، آماری که با وجود افزایش نسبت به مهرماه، همچنان یزد را درجمع استان هایی که کمترین میزان تورم را داشته اند، قرار داده است.

افزایش نرخ تورم در آبان ماه با توجه به بالا رفتن نرخ ارز از یک سو و ایجاد تورم انتظاری  و تورم واقعی ازسوی دیگر، با افزایش قابل توجه قیمت کالاها در بازار مواجه بود و این افزایش بازار استان را نیز تحت تاثیر قرار داد. با این وجود، براساس آمار مهر ماه سال گذشته تا مهر ماه امسال، استان یزد در رتبه دوم کمترین میزان تورم در کشور قرار گرفته است. 
سخت‌کوشی و درایت یزدی‌ها در اقتصاد مثال‌زدنی است و هر جا یک یزدی در عرصه تولید ورود کرده، همواره موفق عمل کرده است. همین روحیات استان را بر اساس آمار مهرماه سال گذشته تا مهرماه امسال در جایگاه دوم از لحاظ کمترین نرخ تورم قرار داده است؛ جایگاهی که اگرچه تورم را توجیه نمی‌کند، نشان می‌دهد با درایت و سیاست درست می‌توان در اقتصاد تاثیرگذار بود.

با این تفاصیل، می‌توان گفت یزدی‌ها در برابر تورم آستین همت بالا زده‌اند و تلاش کرده‌اند با مدیریت هزینه‌ها کمترین نرخ تورم را در کشور داشته باشند.
 

 تفاوت نرخ تورم در استان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی استان یزد درباره تفاوت نرخ تورم در استان‌ها و راهکارهای کاهش تورم در یزد می‌گوید: تورم یک موضوع ملی است و دلیل تفاوت نرخ تورم در استان‌های مختلف به گزینه‌هایی همچون نزدیکی به بازار و مراکز عرضه و انصاف کسبه مربوط است. «سید مجتبی حسینی‌پور» می‌افزاید: در آخرین تحلیل از نرخ تورم در استان مشخص شد که بیشترین کالا در سبد خانوار که بیشترین نرخ تورم را داشته، مواد غذایی است و با توجه به اهمیت مواد خوراکی در سبد خانوار، تاثیر آن به‌خوبی در استان مشهود بود.
وی از اقدامات تحلیلی در نرخ تورم استان خبر می‌دهد و می‌گوید: امید است با تحلیل نرخ تورم استان، برنامه‌‌ریزی اصولی در بعد استانی و کشوری برای کاهش نرخ تورم صورت گیرد.


تلاش و مدیریت یزدی‌ها برای مقابله با تورم

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی استان درباره میزان تورم استان می‌گوید: سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی هر ماه و سال به نمایندگی از مرکز آمار ایران اطلاعات شاخص قیمت‌ها را بر اساس پرسش‌نامه‌ای تحت عنوان کالاها و خدمات مصرفی خانوار شهری و روستایی و 7 شاخص مهم دیگر از جمله خدمات و صنعت جمع‌آوری می‌کند و برای تحلیل نهایی به مرکز آمار ایران تحویل می‌دهد.
«محمدحمید فخرالدین» با تایید این‌که بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، یزد دومین استانی است که کمترین افزایش میزان تورم را داشته است می‌افزاید: این آمار‌ها در استان‌ها و در سطح ملی مبنای تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد و سیاست‌گذاری برای استان برای کنترل قیمت‌ها و نوسانات قیمتی بر این اساس صورت می‌گیرد.

وی درباره این‌که چرا یزدی‌ها کمترین میزان تورم را دارند اظهار می‌کند: می‌توان گفت که قرار گرفتن یزد در مرکز کشور و کاهش هزینه‌های حمل و نقل کالا و خدمات، صاحب‌خانه بودن اغلب یزدی‌ها و کاهش هزینه‌های غیرضروری از ویژگی‌هایی است که یزدی‌ها را با کمترین افزایش میزان تورم در کشور سرآمد کرده است. این مسئول ادامه می‌دهد: البته باید توجه داشت که میزان تورم، هم از سوی مرکز آمار ایران و هم از سوی بانک مرکزی استخراج می‌شود که معمولا با هم تفاوت دارند، چراکه جامعه آماری متفاوتی دارند. معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی استان یزد درباره جامعه آماری مبنای اعلام میزان تورم در کشور می‌گوید: مرکز آمار ایران 450 قلم کالا را در سبد خانوار برای اعلام میزان تورم مورد ارزیابی قرار می‌دهد و اطلاعات مورد نیاز هر ماه جمع‌آوری می‌شود.

وی می‌افزاید: این اطلاعات از بیش از 1200 نقطه شهری و برخی روستاها به صورت تصادفی استخراج می‌شود و مرکز آمار ایران بر این اساس میزان تورم را اعلام می‌کند.
فخر‌الدین اضافه می‌کند: مبنای اعلام میزان تورم از سوی بانک مرکزی هم سبد کالایی اما کوچک‌تر است و همه جامعه آماری آن شامل 250 شهر منتخب کشور است. از این رو با توجه به تفاوت جامعه آماری، آمار متفاوت است.


معاون آمار سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی استان یزد درباره جایگاه یزدی‌ها از لحاظ میزان تورم می‌گوید: در سبد کالای موجود یزدی‌ها مردمی هستند که به لحاظ اقتصادی مقتصد‌تر از استان‌های دیگر کشورند. وی ادامه می‌دهد: یزدی‌ها با توجه به این‌که مقتصد هستند، در مجموع در مصرف کالا و هزینه با حساب و کتاب وارد می‌شوند و می‌توان گفت که این عامل اصلی است که باعث می‌شود میزان تورم در یزد نسبت به استان‌های دیگر پایین‌تر باشد.  فخر‌الدین می‌گوید: نکته دیگر قابل استناد کالاهای موجود در سبد خانوار یزدی‌هاست. در سبد کالایی خانوارهای یزدی مباحثی از جمله اوقات فراغت و تفریح و هزینه‌های خاص آن در مواقعی که معیشت خانوار محدود می‌شود جایگاهی ندارد و بیشترین بودجه خانوار به سمت کالاهای اصلی مورد نیاز سوق داده می‌شود. وی تاکید می‌کند: یزدی‌ها در این شرایط اول برای کالاهای اساسی و مورد نیاز هزینه می‌کنند و منابع را به این موضوع اختصاص می‌دهند، در حالی که استان‌های دیگر به تفریح و سرگرمی بیشتر اهمیت می‌دهند و برای آن هزینه می‌کنند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی کشور می‌گوید: از سوی دیگر، یزدی‌ها در مجموع در بخش‌های صنعت و خدمات مولد هستند و برخی خدمات و کالاها را به نرخ ارزان‌تر به دست می‌آورند.
فخر‌الدین درباره توانایی مهار تورم به صورت استانی می‌گوید: شاید در برخی موارد از جمله کالاهایی که در استان تولید می‌شود بتوان تورم را اندکی مهار کرد، اما تورم در مجموع یک موضوع کلان کشوری است.


مردم یزد و تورم انتظاری 

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی استان یزد درباره تورم انتظاری می‌گوید: رفتار مردم در زمان افزایش قیمت‌ها با تورم انتظاری مرتبط است. در برخی از کشورها با افزایش قیمت، تقاضا کاهش می‌یابد، اما عکس این رفتار در کشور ما همواره باعث می‌شود که تقاضا افزایش یابد و اقلام را گران‌تر خرید کنیم.

«محمدحمید فخرالدین» با تاکید بر این‌که با افزایش تقاضا در برابر عرضه، تورم افزایش می‌یابد می‌افزاید: اگر مردم به لحاظ فرهنگی این موضوع را مدیریت می‌کردند، قطعا میزان تورم به این حد نمی‌رسید. وی ادامه می‌دهد: این‌که یزدی‌ها در تورم انتظاری چه رفتاری از خود نشان می‌دهند قابل استخراج نیست، چراکه آماری برای استناد در دسترس نیست. این مسئول می‌گوید: از سوی دیگر، محاسبه تاثیرگذاری عوامل مختلف بر میزان تورم نیز بسیار دشوار است و به‌سادگی قابل تحلیل نیست، مگر این‌که بتوانیم داده‌های بیشتری در اختیار داشته باشیم، اما استان‌ها به این داده‌ها دسترسی ندارند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید