• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 14 آذر 1397
کد مطلب : 39923
+
-

هنوز به جام جهانی نرفته‌ایم!

هنوز به جام جهانی نرفته‌ایم!

افشین رضاپور

نمی‌دانم بازی قشنگ بچه‌های ایران با فیلیپین یا شوت‌های تماشایی محمدجمشیدی و بهنام یخچالی در ثانیه‌های آخر این بازی بود که نفس‌ها را در سینه حبس کرده بود و همه برای بردن فیلیپین ذوق داشتیم که بعد از مسابقه فکر کردیم به جام‌جهانی رفتیم یا به جدول فیبا اعتنا نداشتیم و می‌خواستیم شیرینی بردمان تلخ نشود.

این احساس قشنگ بعد از بازی ایران با فیلیپین در مانیل، هرچه بود سریع از ذهنمان عبور کرد تا به عقل‌مان و داده‌های آماری فیبا در جدول گروه Fبازی‌های انتخابی جام جهانی 2019چین برگردیم و ببینیم فیبا هنوز ما را مسافر جام جهانی نمی‌داند. هنوز تیم ایران ستاره ندارد و استرالیا، کره‌جنوبی، نیوزیلند و چین در جدول گروه‌های E و F ستاره‌دار هستند؛ یعنی به جام جهانی رفتند. عکسی از تیم ملی که دال بر صعود ایران باشد روی سایت فیبا نیست، درحالی‌که فیبا با شماتیک تیم‌ها به صعودکنندگان تبریک می‌گوید. اما چرا ایران به جام جهانی صعود نکرده است؟

 از امروز تا 2اسفند که زمان دیدارهای پنجره ششم است و ایران به‌ترتیب با ژاپن و استرالیا (5اسفند) بازی دارد چند احتمال را باید درنظر گرفت؛ احتمالاتی که بین ایران، فیلیپین، ژاپن در گروه F و شاید تیم اردن از گروه E وجود دارد.

ایران در راند دوم پنجره‌های انتخابی با 14امتیاز به ژاپن باخت و 2بار فیلیپین را برد. فیلیپین در دور گروهی بازی‌ها 2بار ژاپن را شکست داده است.

فیبا احتمالات برد و باخت با معدل امتیازی 3تیم را محاسبه کرده و احتمال داده ممکن است هرکدام از این سه تیم در پایان پنجره ششم در گروهF چهارم شوند (در بسکتبال اگر امتیازات 3تیم مساوی باشد معدل گل بازی‌های رودرروی همان3 تیم ملاک محاسبه رده‌بندی آنهاست).

 یعنی این امکان وجود دارد که 3تیم ایران، ژاپن و فیلیپین 19امتیازی شوند و معدل گل بین آنها، جایگاه دوم تا چهارم 3تیم را تعیین کند. در این صورت با توجه به صعود بهترین تیم چهارم گروه‌های E وF، امتیاز و در صورت مساوی بودن امتیازات، معدل گل تیم‌های چهارم 2گروه، تعیین‌کننده تیم هفتم صعودکننده است.

برای نخستین‌بار جام جهانی 2019با 32تیم برگزار می‌شود و بدون چین میزبان، 7تیم آسیا-اقیانوسیه سهمیه می‌گیرند که ایران دوست ندارد از میان این همه تیم حذف شود یا به‌عنوان تیم هفتم مسافر چین باشد؛ به همین دلیل در پنجره ششم در تهران به‌دنبال برد مقابل ژاپن و استرالیا و قاطعیت در صعود به جام‌جهانی است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید