• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 12 آذر 1397
کد مطلب : 39555
+
-

فروش 17درصد زعفران ایران در بورس‌کالا


از ابتدای سال تاکنون 66 تن زعفران به ارزش 378میلیارد تومان که معادل 17درصد از کل زعفران تولید شده در کشور است، در بورس کالا دادوستد شده است. به گزارش همشهری، سالانه بین 375تا385 تن زعفران در ایران تولید می‌شود و ایران با این مقدار تولید در رتبه نخست تولید در جهان قرار دارد و کشور‌های هند با ۲۲ تن در رتبه دوم، یونان با تولید ۷.۲ تن در رتبه سوم و افغانستان با ۶ تن در رتبه چهارم، قرار دارند. با این حال صادرات و تجارت زعفران دنیا در اختیار ایران نیست و اغلب کشور‌ها با واردات زعفران ایرانی آن را با برند تجاری خود به بازار‌های مصرف صادر می‌کنند به‌طوری که هم‌اکنون میزان تجارت جهانی زعفران در دنیا، ۸.۲ میلیارد دلار است که سهم ایران از این مقدار فقط ۲۸۶ میلیون دلار است و بازار آن در اختیار اسپانیا، ایتالیا، آلمان و دیگر کشورهای اروپایی است و سهم ایران یک‌هفدهم جهان است.

در چنین شرایطی از سال پیش تصمیم گرفته شد برای افزایش قدرت رقابت‌پذیری در حوزه تجارت زعفران، این محصول در بورس کالا عرضه شود. مطابق اطلاعات موجود، به‌کارگیری این سازوکار بازار زعفران در بورس کالا رو به توسعه است و از ابتدای سال تاکنون 66 تن زعفران به ارزش 378میلیارد تومان که معادل 17درصد از کل زعفران تولید شده در کشور است در بورس کالا دادوستد شده است. معاون وزیر جهادکشاورزی هم در این رابطه گفت: سال گذشته بیش از ۸۰ درصد محصول زعفران خریداری شده توسط دولت، یعنی حدود ۷۰ تن محصول در بازار بورس کالا عرضه شد.  

حسین شیرزاد تأکید کرد: زعفران براساس کیفیت از مثقالی ۸۵۰۰ تا ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان که قیمت بسیار خوبی است، خریداری شده است. رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ادامه داد: هم‌اکنون بازار زعفران در شرایط خوبی است و نیازی به مداخله وسیع سازمان نیست، اما بنابر وظیفه ذاتی چنانچه قیمت‌ها کاهش یابد برای مدیریت قیمت زعفران وارد بازار خواهیم شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید