• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 11 آذر 1397
کد مطلب : 39451
+
-

بی‌سرپناهی در فصل سرد

کارتن‌خواب‌های شیراز با فرا رسیدن فصل سرما ساماندهی می‌شوند

جامعه
بی‌سرپناهی در فصل سرد

 امیر عفاف|  شیراز- خبرنگار:

 کاهش غیرمنتظره دمای هوای شیراز و بارش‌های پیوسته پاییزی برای آنهایی که جز آسمان سرپناهی ندارند، معنای برکت و آبادانی نمی‌دهد. پایان خشکسالی برای آنها، آغاز ویرانی و درماندگی است.

 کارتن‌خواب‌های شیراز که اغلب به افیون آلوده‌اند با قامت خمیده، شبح‌وار از کنار شهروندان می‌گذرند و برای زنده ماندن چشم به دستان آنها می‌دوزند. آنها در تاریکنای رخوت و رنج، جدا از توکل، انتظار غذا و جای گرم دارند و البته برخی از شهروندان نیکوکار و سازمان‌های مردم‌نهاد نیز رسیدگی به امورات آنها را بر خود واجب می‌دانند.


محدودیت در ارائه خدمات

مسئول سازمان مردم‌نهاد «پایان کارتن‌خوابی» با تاکید بر این‌که از حمایت‌های شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز به عنوان متولیان اصلی، مانند دوره قبل برخوردار نیستیم، می‌گوید: این انجمن اهداف بزرگی را دنبال می‌کرد و در مدت کوتاهی توانست با 1500 عضو جای خود را در میان همشهریان باز کند، اما متاسفانه با کارشکنی برخی مسئولان مربوطه فعالیت‌های خیرخواهانه انجمن محدود شد.

«بهنام علوی‌صدر» با اشاره به این‌که انجمن در حال حاضر 400 عضو دارد، می‌افزاید: بین 150 تا 200 کارتن‌خواب هر شب از اعضای انجمن غذای گرم دریافت می‌کنند که البته نسبت به سال‌های گذشته بسیار ناچیز است.
وی به راه‌اندازی درمانگاه خیریه در سال گذشته اشاره و اضافه می‌کند: این درمانگاه روزانه به 180 بیمار نیازمند به صورت رایگان خدمات دندان‌پزشکی ارائه می‌داد، اما با تغییر شرایط در حال حاضر 60 تا 70 نفر از خدمات دندان‌پزشکی بهره می‌برند.

علوی‌صدر از حمایت‌های استانداری فارس برای صدور مجوزهای لازم و راه‌اندازی درمانگاه خیریه تقدیر می‌کند و ادامه می‌دهد: با این وجود سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز نسبت به همکاری با انجمن جدی نیست.
وی به تشریح دیگر امکانات درمانگاه می‌پردازد و می‌افزاید: تزریقات، پانسمان و معاینه پزشک عمومی، متخصصان داخلی و زنان و همچنین مشاوره ازدواج در این درمانگاه برای افراد نیازمند و کارتن‌خواب رایگان است.


مسئولان همکاری کنند

مسئول سازمان مردم‌نهاد پایان کارتن‌خوابی در خصوص اسکان کارتن‌خواب‌ها در فصل زمستان می‌گوید: 3 سال پیش بر ظرفیت مجموعه ترک اعتیاد و بازپروری سلامی با هزینه 6 میلیارد تومان توسط شهرداری افزوده شد تا معضل اسکان کارتن‌خواب‌ها برطرف شود.

علوی‌صدر با اشاره به این‌که طبق مصوبه شورای چهارم زیربنای مجموعه سلامی 20 هزار متر افزایش داشته است، اضافه می‌کند: این مجموعه به دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ستاد مبارزه با مواد مخدر و سپس سازمان بهزیستی تحویل داده شد و ظرفیت پذیرش آن از 750 به 250 نفر کاهش یافت.
وی نسبت به افزایش آمار کارتن خواب‌های شیراز ابراز نگرانی می‌کند و ادامه می‌دهد: با افزایش آنها جدا از آمار نگران‌کننده مرگ و میر بر تعداد بیماران مبتلا به هپاتیت و ایدز نیز افزوده
 می‌شود.

علوی‌صدر با اعلام این‌که تا سال گذشته حدود 3 هزار کارتن‌خواب در شیراز ساماندهی شده‌اند، اضافه می‌کند: متاسفانه با بی‌توجهی مسئولان و نبود برنامه‌‌ریزی از سوی آنان، دوباره شاهد رشد کارتن‌خوابی در شیراز هستیم.
وی می‌افزاید: بسیاری از شهروندان که بدون چشمداشت مالی برای ریشه‌کن شدن کارتن‌خوابی و تکدی‌گری فعالیت همه جانبه داشتند، اکنون دلسرد شده و از انجمن کنار کشیده‌اند.


سنگ‌اندازی ها

این نیکوکار شیرازی به اقدامات هیات امنا و اعضای سازمان مردم‌نهاد «پایان کارتن‌خوابی» در سراسر کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: با کوشش همه‌جانبه اعضا در شهرهایی مانند تهران، کرج، کرمانشاه و خرم آباد چند مدرسه، بیمارستان و آشپزخانه ساخته شده است.
علوی‌صدر با بیان این‌که راه‌اندازی آشپزخانه‌ها موجب اشتغال‌زایی برای کارتن خواب‌ها شده است، اضافه می‌کند: متاسفانه برخی از مسئولان شیراز تنها به فکر نام خود هستند و در صورتی که نامی از آنها برده نشود سنگ‌اندازی می‌کنند.
وی می‌افزاید: برخی از کارتن خواب‌ها افرادی تحصیل کرده هستند و در میان آنها حتی مهندس و پزشک نیز دیده می‌شود که به هر دلیل از خانواده طرد شده‌اند، بنابراین باید نگرش خود را نسبت به آنها تغییر دهیم.
علوی صدر که اعتقاد دارد کارتن‌خوابی در شیراز به اکوسیستم تبدیل شده است، ادامه می‌دهد: شورای پنجم نیز قصد همکاری داشت و «لیلا دودمان» رئیس وقت کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و دیگر اعضا با تصویب چند طرح 2فوریتی تمایل خود را نشان دادند، اما پیگیری آنها نیز محدود شده است.


تصمیم‌گیری برای ایجاد گرم‌خانه

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر شیراز با اعلام این خبر که هفته گذشته جلسه‌ای با رئیس اداره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برای ساماندهی کارتن‌خواب‌های شهر داشته است، می‌گوید: در این جلسه پیشنهاد دادم از 2 ساختمان مراکز صیانت از آسیب‌دیدگان و ماده 16 زنان برای ساماندهی کارتن‌خواب‌ها در فصل سرما استفاده شود.

«لیلا دودمان» می‌افزاید: هزینه بازسازی و تجهیز این ساختمان‌ها از سوی شهرداری پرداخت شده است، اما به دلیل مشکلات اداره بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.
وی از مسافت طولانی و تامین امنیت به عنوان مشکلات مرکز ماده 16 زنان یاد می‌کند و ادامه می‌دهد: مرکز صیانت از آسیب دیدگان اجتماعی تنها مرکز مناسب برای ایجاد گرم‌خانه است که در مورد آن تا چند روز آینده تصمیم نهایی گرفته خواهد شد.

دودمان با بیان این‌که در ماه‌های گذشته به دلیل جایگاهم در ریاست کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، مشکلات کارتن‌خواب‌ها را دنبال کرده‌ام، می‌گوید: اکنون نیز به عنوان عضو شورای شهر موضوعات را پیگیری می‌کنم و حتی برای رفع مشکلات بهزیستی از مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور خواسته‌ام به شیراز سفر کنند که البته هنوز شرایط سفر و بازدید مهیا نشده است.
این انجمن باوجود کارشکنی‌ها امسال نیز به عنوان یکی از 3 خیریه برتر کشور شناخته شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید