• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 15 مرداد 1402
کد مطلب : 199023
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/MjW35
+
-

سرپناهی برای همراهان بیماران

همراه‌سرای پناه واقع در خیابان امیرلو در منطقه6 تهران دیروز افتتاح شد

گزارش
سرپناهی برای همراهان بیماران

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

تا همین چند وقت پیش، وقتی گذرتان به خیابان‌های نصرت و قریب در منطقه 6 می‌افتاد، گوشه گوشه معابر در اطراف بیمارستان امام خمینی(ره)، چادرهایی علم شده بود و همراهان بیمارانی که نه جایی در این شهر درندشت داشتند و نه پولی در جیبشان باقی مانده بود، در این چادرها اسکان داشتند. درد بیمارشان یک طرف ماجرا و درد بی‌پولی و بی‌سرپناهی در تهران طرف دیگر ماجرای تلخ این روزهای زندگیشان بود. مدت اقامتشان محدود به یکی، دو روز نبود، گاهی تا چندماه بیمارشان در بیمارستان و خودشان در همان چادر، چشم انتظار سرپا شدن عزیزشان بودند. هوای سرد و گرم فرقی نداشت در برف، باران و یا در آفتاب سوزان تابستان، چادر تنها محلی بود تا به آن پناه ببرند و در هر زمانی انتظار کشیدن در چادر تنها چاره آنها بود.
خیابان‌های اطراف بیمارستان‌های دولتی، در سال‌های اخیر شاهد پدیده «چادرخوابی همراهان بیمار» بود که این نیاز مبرم را ایجاد می‌کرد تا برای همراهان بیماران، محلی جهت اسکان و اقامت موقت درنظر گرفته شود. بیمارستان‌‎‌هایی چون مفید، شریعتی، امام‌خمینی، رجایی، رسول اکرم و ... ازجمله بیمارستان‌های بزرگ تهران هستند که در اطراف آنها این پدیده رقم خورده است. به‌گفته مسئولان 50 تا 60درصد بیماران مراجعه‌کننده به بیمارستان‌ها از شهرستان‌ها و نقاط دوردست هستند و بر همین اساس بحث ساخت همراه‌سراها در اطراف بیمارستان‌های بزرگ، در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی تهران با کمک خیرین قرار گرفت.
روز گذشته پلاک 53خیابان امیرلو در فاصله کمتر از 5دقیقه با بیمارستان امام خمینی آماده پذیرایی و ارائه خدمت به همراهان بیماران این بیمارستان شد و در شصت‌وششمین پویش امید و افتخار، «همراه‌سرای پناه» افتتاح شد. حال این محل آماده است تا همراهان بیماران دیگر در چادر نمانند و به‌صورت کاملا رایگان از این اقامتگاه خدمات دریافت کنند. این همراه‌سرای 110تختخوابی توسط خیرین ساخته شده و یک همکاری مشترک میان مدیریت شهری و دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده است.

مکث
ساخت چهارمین همراه‌سرا در منطقه6 تا پایان سال


سیدمرتضی روحانی، شهردار منطقه ۶ در حاشیه مراسم افتتاح همراه‌سرای پناه، در جمع خبرنگاران گفت: همراه‌سرای پناه، سومین همراه‌سرای منطقه ۶ است و هر یک از همراه‌سراها ۱۱۰ ظرفیت دارند و در مجموع ۳۳۰ ظرفیت در این منطقه برای اقامت همراهان بیماران ایجاد شده است. او با تأکید بر اینکه ارائه خدمات در همراه‌سراهای منطقه6 تهران به‌صورت رایگان است، افزود: مهم‌ترین نکته، ساخت همراه‌سرا این است که توسط خیرین ساخته شده و شهرداری تهران زمین در اختیارشان گذاشته است. شهردار منطقه 6 درباره نیاز منطقه به ظرفیت بیشتر همراه‌سرا، تصریح کرد: قطعا نیاز منطقه بیش از ظرفیت موجود است و در همین راستا تا پایان سال همراه‌سرای دیگری با ظرفیت ۱۰۰ نفر در منطقه افتتاح خواهیم کرد.

مکث
احداث همراه‌سرای 500نفره در شمال بیمارستان امام خمینی


حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در حاشیه آیین افتتاح همراه‌سرای پناه بیان کرد: یکی از معضلات ما این است که در بیمارستان‌های دولتی به‌ویژه امام خمینی (ره)، ۶۰ درصد مراجعات از شهرستان‌هاست و عمده آنها افرادی هستند که از لحاظ اقتصادی ضعیف بوده و مجبورند در اطراف بیمارستان‌ها در چادر اقامت داشته باشند. او با اشاره به اینکه در شمال بیمارستان امام خمینی قرار است یک همراه‌سرای ۵۰۰ تختخوابی احداث کنیم، ادامه داد: با راه‌اندازی این همراه‌سرا معضل چادرخوابی همراهان    حل خواهد شد. با نظر مساعد ارتش برای در اختیار قرار دادن زمین هر چه زودتر روند ساخت این همراه‌سرا آغاز می‌شود، قطعا اقدامات خیری از این دست می‌تواند معضلات بسیار زیادی را در محدوده حل و فصل کند.

مکث
نباید کسی در اطراف بیمارستان در چادر بماند


محمدامین توکلی‌زاده، معاون اجتماعی-فرهنگی شهردار تهران:  در حاشیه آیین افتتاح همراه‌سرای پناه در جمع خبرنگاران گفت: همراه‌سرای پناه هفتمین همراه‌سرایی است که در تهران به بهره‌برداری می‌رسد ولی همچنان با نیاز اصلی تهران در این حوزه فاصله داریم. او افزود: خوشبختانه با همتی که شکل گرفته در حال حاضر شهرداری، زمین در اختیار خیرین قرار می‌دهد و آنها با ساخت همراه سراها درصدد حل این معضل هستند. معاون اجتماعی- فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اینکه هنوز به ظرفیت هزار نفر در حوزه همراه‌سراها در تهران نرسیده‌ایم، افزود: در تلاش هستیم که کسی در اطراف بیمارستان‌ها در چادر نباشد و به هر طریقی با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها در این خصوص اقدام می‌کنیم.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید