• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 5 آذر 1397
کد مطلب : 38777
+
-

کوه‌های مازندران در معرض نابودی

برداشت معادن کوهی را این روزها بیشتر از همه در شرق مازندران حدفاصل شهرستان نکا تا بهشهر به‌ویژه در بالادست منطقه تاریخی «گوهرتپه» می‌توان دید؛ جایی که چندین کوه طی 2 دهه گذشته ناپدید شدند و هم‌اکنون به‌طور شبانه‌روزی از چند کوه دیگر در این منطقه برداشت می‌شود. یک کارشناس محیط‌زیست در این‌باره به ایرنا گفت: تبعات برداشت بی‌رویه از محیط‌زیست و منابع طبیعی به‌ویژه معادن کوهی در این منطقه بسیار زیاد است، چون شاهدیم که کوه‌ها و صخره‌ها به‌راحتی عقب‌نشینی می‌کنند و گونه‌های بومی گیاهی و رستنی‌ها از بین می‌روند و موجب تغییرات اقلیم می‌شوند.
مهدی کشاورزیان افزود: اینگونه برداشت‌ها با تخریب زیستگاه و ایجاد انواع آلودگی حیات وحش منطقه را از بین می‌برند به‌ویژه اینکه برخی از گونه‌های نادر پرندگان و خزندگان در صخره‌های کوه‌هایی که هر از گاهی ناپدید می‌شوند، لانه گزینی دارند. به گفته وی، با از بین رفتن کوه‌ها، چاله‌های عمیقی جای آنها را می‌گیرد و این فضاها به حال خود رها و به محل تخلیه انواع پسماند‌ها تبدیل می‌شوند.
 این کارشناس محیط‌زیست گفت: این مکان‌ها وقتی به محل دپوی زباله تبدیل شدند محل فعالیت افرادی می‌شود که به‌دنبال جمع‌آوری پسماندهای قابل بازیافت هستند و مشاهده شده که مثلا برای اینکه به سیم‌های داخل لاستیک‌های فرسوده خودرو دست پیدا کنند، آنها را در همین محل به آتش می‌کشند و آلودگی مضاعفی ایجاد می‌کنند. وی افزود: متولیان صدور مجوز برای برداشت معادن کوهی باید هنگام صدور پروانه بهره‌برداری، الزامات تعهدآوری را برای پرکردن فضای برداشت شده با پوشش گیاهی و درختی از مالکان معادن اخذ کنند و مجلس شورای اسلامی باید در قوانین مرتبط این الزام را به‌صورت جدی بگنجاند. کشاورزیان هشدار داد: مهم‌تر از همه باید مطالعاتی انجام شود و در یک برنامه میان‌مدت گزینه‌های جایگزین به‌جای برداشت از معادن کوهی اندیشیده شود چون تداوم وضعیت موجود سبب محو شدن بیشتر کوه‌ها در مازندران خواهد شد.
اعتراض به فعالیت معادن کوهی در شرق مازندران هم سابقه‌ای به درازای فعالیت این معادن دارد.  رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بهشهر در این‌باره گفت: دادن مجوز برای فعالیت معادن در اختیار اداره صنعت، معدن و تجارت است و منابع طبیعی دخالتی در این زمینه ندارد و فقط به‌عنوان ناظر در بخش معادن فعالیت دارد. نقی عزیزی با اعلام اینکه این اداره درباره هرگونه تخلف تذکر داده و با آن برخورد می‌کند، افزود: بخشی از معادن مازندران در مستثنیات شخصی و زمین‌هایی است که ملک خصوصی افراد محسوب می‌شد و معادن منطقه رستمکلا هم دارای چنین وضعیتی است که با تغییر کاربری، مجوزهای لازم را از مراجع ذیصلاح کسب کرده و فعالیت می‌کنند. وی گفت: با توجه به چنین وضعیتی تنها زمانی که دست‌اندازی به منابع طبیعی و عرصه‌های جنگلی صورت گیرد، ما وارد عمل می‌شویم و برخورد جدی می‌کنیم. 
او افزود: آنچه ما می‌توانیم پیشنهاد بدهیم این است که مجوز برداشت از معادن به‌طور کلی و به‌ویژه در ملک شخصی باید به اهل فن داده و تلاش شود تا برداشت از معادن موجب تخریب منابع طبیعی نشود.

این خبر را به اشتراک بگذارید