• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 3 آبان 1397
کد مطلب : 35458
+
-

تعیین تکلیف ارز دانشجویی تا چند روز آینده

دانشگاه
تعیین تکلیف ارز دانشجویی تا چند روز آینده

ارز دانشجویی یکی از مسائل مهم این روزهای دانشجویان ایرانی خارج از کشور است که رئیس سازمان امور دانشجویان وعده داده وضعیت ارز دانشجویی طی چند روز آینده از سوی بانک مرکزی تعیین تکلیف خواهد شد.
به گزارش مهر، مجتبی صدیقی به اعتراضات اخیر دانشجویان برخی دانشگاه‌ها به افت کیفیت غذاها اشاره کرد و گفت: امسال همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید با توجه به نوسانات بازار ارز مجبور بودیم مواد غذایی دانشجویان را به‌صورت رسمی و دولتی برای دانشگاه‌ها تأمین کنیم. در این راستا ممکن بود احیانا در برخی از دانشگاه‌ها کیفیت مواداولیه تحت‌تأثیر قرار بگیرد اما در مجموع در زمینه کیفیت غذای دانشجویی نسبت به سال گذشته افت نداشته‌ایم.
وی در ادامه تصریح کرد: من بارها تأکید کرده‌ام وقتی که در رستوران‌های دانشجویی غذایی با حجم بسیار وسیعی پخت می‌شود مثلا گاهی این غذا برای حدود ۷۰۰۰دانشجو یا بیشتر پخت می‌شود، در نتیجه این میزان کمیت می‌تواند کیفیت غذا را تحت‌تأثیر قرار دهد؛ به همین دلیل راهکار جبران عدم‌افت کیفیت غذای دانشجویی این است که اولا ما در کنار رستوران‌های دولتی آشپزخانه‌های سنتی را به صنعتی تبدیل کنیم، دوما اینکه رستوران‌های مکمل تاسیس شوند که دانشجویان بتوانند علاوه بر تنوع غذایی، غذای مورد علاقه خود را با کیفیت بالا تهیه کنند.
رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم با تأکید بر اینکه تا پایان سال‌جاری ۵۰درصد آشپزخانه‌های دانشجویی صنعتی می‌شوند، افزود: با حمایت دانشگاه‌ها و صندوق رفاه دانشجویان می‌توانیم سال آینده تمامی آشپزخانه‌ها را از حالت سنتی به صنعتی تبدیل کنیم. معاون وزیر علوم گفت: با توجه به شرایطی که همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید با آن مواجه بودیم فکر می‌کنم اتفاقاتی که در چند روز گذشته در برخی از دانشگاه‌های کشور افتاد محدود بوده است؛ البته دانشگاه‌ها برای افزایش کیفیت غذاهای دانشجویی و ارتقای بهداشت تلاش بیشتری را به‌کار خواهند گرفت، ضمن اینکه توجه خاصی به تنوع غذایی خواهند داشت.
صدیقی به آخرین وضعیت ارز دانشجویی و تصمیم‌گیری‌های صورت‌گرفته در این زمینه اشاره کرد و گفت: تا پایان شهریورماه سال جاری ارز دانشجویی با نرخ ۴۲۰۰تومان بین دانشجویان توزیع شد و حدود ۲۰هزار نفر دانشجو از ارز با نرخ دولتی ۴۲۰۰تومان استفاده کردند. با توجه به اینکه ۳۰۰۰دانشجوی اعزامی جدید نیز داریم در مجموع بیش از ۲۳هزار نفر از این نوع ارز برای فرصت‌های مطالعاتی خارج از کشور استفاده کردند. رئیس سازمان امور دانشجویان همچنین از تعیین تکلیف نرخ ارز فرصت مطالعاتی دانشجویان در 5روز آینده خبر داد و گفت: برای وضعیت ارز 6ماهه دوم سال دانشجویان متقاضی فرصت مطالعاتی خارج از کشور منتظر تصمیم‌گیری بانک مرکزی هستیم اما درمجموع به‌نظر می‌آید نرخ تقریبا در حال مشخص شدن است که البته این وضعیت تا چند روز آینده تعیین تکلیف می‌شود.
وی همچنین خاطرنشان کرد: سازمان امور دانشجویان طی چندروز آینده سامانه را فعال خواهد کرد. دانشجویان مدارک خود را برای اعزام فرصت مطالعاتی ارسال کنند و به‌تدریج این دانشجویان برای دریافت ارز معرفی خواهند شد اما باید هماهنگی‌های لازم را در این زمینه با بانک مرکزی انجام بدهیم و اطلاعیه جدید را نیز صادر خواهیم کرد.
معاون وزیر علوم به تصمیم این وزارتخانه به تبدیل معاونت‌های دانشجویی دانشگاه‌ها به مراکز دانشجویی اشاره کرد و گفت: این کار به‌تدریج و ابتدا با افزایش اختیارات معاونت‌های دانشجویی صورت می‌گیرد و به‌تدریج به‌دنبال آن تاسیس خدمات دانشجویی و سازمان خدمات دانشجویی را که یک تشکیلات چابک در زمینه خدمات‌رسانی به دانشجویان در عرصه‌های وام، خوابگاه، غذاخوری و... است ارائه خواهد کرد؛ به‌گونه‌ای که مدیریت‌های دانشگاه‌ها درخصوص مسائل رفاهی دانشجویان دغدغه‌های کمتری خواهند داشت و بیشتر به وظایف آموزش و پژوهش خواهند پرداخت که البته با بخشنامه‌ای که وزیر علوم به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌کند از سال آینده راه‌اندازی این مراکز ابتدا در دانشگاه‌های سطح یک و 2 شروع خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید