• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 25 مهر 1397
کد مطلب : 34373
+
-

تاریخ به گرگان برمی‌گردد

برای احیای بافت تاریخی این شهر به مشارکت شهروندان نیاز است

میراث
تاریخ به گرگان برمی‌گردد

سال ۹۵ تفاهم‌نامه‌ای برای احیای بافت تاریخی گرگان امضا شد و در حالی ۳۰ ماه از عمر آن می‌گذرد که به تازگی شهرداری پای کار آمده است.به گزارش مهر، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان که تنها مدیری است که پای این تفاهم‌نامه را امضا کرده و همچنان بر پست سازمانی خود باقی است، در این باره گفت: تفاهم‌نامه محاسن زیادی داشت. تا قبل از امضای تفاهم‌نامه هر یک از دستگاه‌ها به طور مجزا در بافت تاریخی گرگان کار می‌کردند، بدون این‌که تفاهمی داشته باشند.«ابراهیم کریمی» با اشاره به این‌که پس از امضای تفاهم‌نامه هم شهرداری گرگان حضور جدی نداشت، افزود: این راه به‌طور ناقص دنبال می‌شد، اما پس از گذشت بیش از 2 سال به همگرایی کامل رسیده‌ایم.وی ادامه داد: مدیریت شهری جدید گرگان و شهردار ‌اکنون نگاه ویژه‌ای به احیای بافت تاریخی گرگان دارند و وارد فاز جدیدی در این حوزه شده‌ایم.


الگو‌برداری از احیای بافت تاریخی یزد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان اضافه کرد: ورود به فاز جدید احیای بافت تاریخی گرگان با بازدید مشترک از بافت تاریخی یزد آغاز شد، زیرا شهرداری یزد یک بافت تاریخی را به بافت زنده تبدیل کرده است.وی با اشاره به این‌که پس از بازدید از بافت تاریخی یزد توافقات گذشته به طور جدی‌تر دنبال شد، بیان کرد: ‌اکنون کار احیای بافت تاریخی گرگان را به‌طور هماهنگ دنبال می‌کنیم و با مشخص کردن یک محور تلاش داریم در نیمه دوم سال جاری توافقات را به نتیجه برسانیم.

کریمی از توافق برای رفع خطر از ۳۰ بنا در بافت تاریخی گرگان با همکاری شهرداری و معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گلستان خبر داد و اظهار کرد: رسانه‌ها و جامعه در سال‌های گذشته نگرانی‌های بسیاری درخصوص از بین رفتن خانه‌های تاریخی در گرگان داشتند و رفع خطر و ورود به مرمت این ۳۰بنای تاریخی اتفاق مثبتی در این حوزه است.این مسئول با تاکید بر این‌که با امضای تفاهم‌نامه چندجانبه به دنبال ساختار و شکل بخشیدن به بافت تاریخی گرگان بودیم، گفت: نبود یک پایگاه رسمی برای پاسخ دادن به دغدغه‌ها و استعلام‌ها درخصوص بافت یکی از چالش‌های جدی در این حوزه بود که این نگرانی هم با راه‌اندازی پایگاه ملی بافت تاریخی گرگان رفع شد.


بدون ابزار تشویقی 

کریمی از نبود ابزار تشویقی برای مالکان جهت مرمت بناهای تاریخی به عنوان چالش جدی دیگر در این حوزه نام برد و افزود: 5/4 میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت برای بهره‌برداری در حوزه مرمت و گردشگری بافت تاریخی گرگان اختصاص دادیم.
وی ادامه داد: با همکاری دفتر بهسازی بافت و شهرداری گرگان تلاش کردیم حمایت مدیران عالی را از بافت تاریخی گرگان بیشتر کنیم. استاندار و معاون عمرانی استاندار هم قول داده‌اند برنامه‌های احیای بافت را مورد حمایت قرار دهند.مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان با اشاره به این‌که بخش قابل توجهی از موفقیت‌ها در حوزه احیای بافت تاریخی گرگان به اعتبارات پیوند خورده، گفت: میراث به تنهایی قادر نیست کارهای بزرگی در بافت انجام دهد، از این‌رو تلاش کردیم با تجمیع اعتبارات هر سه مجموعه (شهرداری، میراث، دفتر بهسازی) و هدف‌گذاری در کمترین زمان ممکن بهترین نتیجه را بگیریم.وی بیان کرد: امید داریم با تعامل انجام شده بین دستگاهی، شاهد اتفاقات خاص در بافت تاریخی گرگان باشیم و این تعامل به مردم، ساکنان و مالکان هم تسری یابد.


احیای بافت؛ نیازمند همکاری گروهی 

معاون شهرسازی و معماری شهرداری گرگان هم معتقد است: احیای کالبد این بافت تاریخی به تنهایی کافی نیست.«مجید طاهری» اظهار کرد: بخشی از رویکرد جدید مدیریت شهری گرگان که با جدیت بیشتری به موضوع بافت تاریخی ورود کرده حاصل حساسیت‌هایی بود که برخی رسانه‌های استان و تشکل‌های مردم‌نهاد به عملکرد دستگاه‌های اجرایی در موضوع بافت تاریخی گرگان داشته‌اند.وی افزود: به اعتقاد من اصرار رسانه‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد بر احیای بافت تاریخی گرگان بود که چند دستگاه اجرایی استان را پای میز مذاکره نشاند و دستگاه‌ها را وادار به تفاهم کرد.

این مسئول با تایید این‌که یکی، دو سال پس از امضای تفاهم‌نامه اتفاق خاصی نیفتاد، ادامه داد: در این مدت از ظرفیت میراث فرهنگی در بافت فقط درخصوص اظهار نظر در صدور پروانه و نقشه و نما استفاده می‌شد. اصرار رسانه‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد بر احیای بافت تاریخی گرگان بود که چند دستگاه اجرایی استان را پای میز مذاکره نشاند و دستگاه‌ها را وادار به تفاهم کرد. معاون شهرسازی و معماری شهرداری گرگان اضافه کرد: در این دوره، مدیریت شهری (شورا و شهرداری) در کنار احیا و توجه به کالبد به عملکرد بافت تاریخی گرگان هم ورود کرده است. طاهری متذکر شد: احیای خالی بافت فایده‌ای ندارد و این‌که صرفا تلاش داشته باشیم کالبد را احیا کنیم کافی نیست و مردم و توریسم باید اولویت اول باشند. وی با یادآوری این‌که می‌توان برای بافت تاریخی گرگان رویکردهای مختلفی تعریف کرد، گفت: احیا یکی از 5 محور اصلی بافت تاریخی گرگان با رویکرد گردشگری در دستور کار مدیریت شهری گرگان در این دوره قرار گرفته و احیای خیابان غذا با همین هدف است.  


ورود شهرداری؛ نقطه قوت احیای بافت تاریخی گرگان

نگاه مدیر دفتر بهسازی و احیای بافت تاریخی گرگان کمی با نگاه مدیر کل میراث فرهنگی و معاون شهرسازی شهرداری گرگان متفاوت است. «حسین کتولی» در این‌باره گفت: امضای تفاهم‌نامه برای همسو شدن دستگاه‌های دولتی خواسته مردم بود. وی افزود: بافت تاریخی گرگان مانند واگن از ریل خارج شده بود که با امضای تفاهم‌نامه روی ریل قرار گرفته است. مدیر دفتر بهسازی و احیای بافت تاریخی گرگان بیان کرد: ‌اکنون شهرداری ردیف اعتباری ویژه برای بافت گرگان در نظر گرفته است و این مهم یک نقطه قوت در عملکرد مدیریت شهری جدید گرگان محسوب می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید