• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 21 اسفند 1402
کد مطلب : 220663
+
-

مالک کوروش‌کمپانی به ایران برمی‌گردد؟

پرونده
مالک کوروش‌کمپانی به ایران برمی‌گردد؟

هفته‌ها بعد از فرار مالک کوروش‌کمپانی که با اتهام کلاهبرداری میلیاردی از صدها نفر روبه‌رو است، سخنگوی فراجا از صدور اعلان قرمز اینترپل برای این متهم فراری خبر داد. در این شرایط آیا این مجرم فراری به کشور بازگردانده خواهد شد؟
به گزارش همشهری، شرکت کوروش‌کمپانی بیشتر با تبلیغات گسترده‌ای که از سوی سلبریتی‌ها در اینستاگرام و فضای مجازی انجام شد، برای مردم شناخته شده است؛ شرکتی که مدعی بود گوشی آیفون 13 را که دست‌کم بین ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان قیمت دارد، با حذف واسطه‌ها به قیمت ۲۰ میلیون تومان به‌دست مصرف‌کننده می‌رساند. شاید همین تبلیغات گسترده بود که باعث شد هزاران نفر در سودای خرید گوشی آن هم نصف قیمت بازار پول‌هایشان را به‌حساب این شرکت واریز کنند و منتظر دریافت گوشی بمانند. هرچند گردانندگان کورش‌کمپانی در ابتدا به وعده خود عمل کردند و تعدادی از گوشی‌ها را به دست برخی از خریداران رساندند، اما وقتی صف خرید گوشی از این شرکت قفل شد و صدها نفر دیگر پول‌هایشان را به حساب شرکت واریز کردند، ناگهان مالک شرکت دفترش را تخلیه کرد و متواری شد. با فرار مالک کوروش‌کمپانی، این خبر مثل یک بمب صدا کرد و حالا صدها نفر از افرادی که فریب این شرکت را خورده و مورد کلاهبرداری قرار گرفته بودند، با مراجعه به پلیس از متهم فراری شکایت کردند. پلیس نیز با صدور بیانیه‌ای از آغاز تحقیقات برای دستگیری متهم فراری خبر داد و اعلام کرد که یکی از همدستان وی دستگیر شده و تلاش برای دستگیری متهم اصلی نیز ادامه دارد.

فرار از کشور
اما در شرایطی که خیلی‌ها منتظر شنیدن خبر دستگیری مالک کوروش‌کمپانی بودند، وی در گفت‌وگو با یکی از شبکه‌های اینترنتی خارج از کشور از خروج خود از ایران خبر داد. اتفاقی که تحقیقات پلیس نیز آن را تایید می‌‌کرد و نشان می‌داد که وی مدتی قبل از اینکه دفترش را تخلیه کند از کشور خارج شده است. در این شرایط بود که پای اینترپل به میان آمد و تلاش‌ها برای صدور اعلان قرمز از سوی اینترپل برای این متهم فراری آغاز شد؛ تا جایی که دیروز سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فراجا، از صدور اعلان قرمز اینترپل برای این متهم فراری خبر داد. اما اعلان قرمز اصلا یعنی چه؟

تحت تعقیب در جهان
اعلان قرمز یکی از عملکردهای اینترپل جهانی است که بنا به درخواست اینترپل یک کشور به مقر اصلی این سازمان در پاریس ارسال می‌شود؛ به این معنی که اگر سازمان جهانی اینترپل برای متهمی اعلان قرمز صادر کرد، اینترپل همه کشورها موظف می‌شوند که برای دستگیری وی وارد عمل شوند. اما برای صدور اعلان قرمز، ابتدا اینترپل ایران باید مدارک، اسناد و دلایلی را که نشان می‌داد مالک کوروش‌کمپانی یک مجرم است به سازمان اینترپل ارسال می‌کرد، اتفاقی که طی هفته‌های گذشته رقم خورد و سازمان جهانی اینترپل نیز بعد از بررسی این مدارک در نهایت به این نتیجه رسید که مالک کوروش‌کمپانی یک مجرم است و به همین دلیل برای او اعلان قرمز صادر کرد. حالا اما سوال این است: آیا این متهم دستگیر و به ایران برگردانده خواهد شد؟ پس از صدور اعلان قرمز برای یک مجرم، دومین گام شناسایی و دستگیری اوست؛ اتفاقی که با همکاری پلیس ایران و اینترپل کشوری که متهم به آنجا گریخته است، انجام می‌شود. وقتی مجرم در آن کشور دستگیر شد، باید برای صدور حکم استرداد به دادگاه معرفی شود. دادگاه آن کشور پس از بررسی‌های تکمیلی حکم به استرداد یا عدم‌استرداد متهم می‌دهد و این یعنی اگر مالک کوروش‌کمپانی از سوی اینترپل دستگیر شد باید منتظر بود و دید که آیا دادگاه آن کشور حکم به استرداد متهم به ایران می‌دهد یا نه.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید