• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 18 مهر 1397
کد مطلب : 33615
+
-

نگاه بدبینانه صندوق بین‌المللی پول به آینده اقتصاد ایران

رشد اقتصاد منفی و نرخ تورم و بیکاری بیشتر می‌شود

صندوق بین‌المللی پول نرخ تورم ایران را در سال۲۰۱۸ میلادی 6/29درصد و برای سال۲۰۱۹ معادل 1/34درصد برآورد کرده است

صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین برآورد خود از وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی جهان در سال‌های 2018 و 2019میلادی پیش‌بینی کرده رشد اقتصادی ایران در 2سال پیاپی منفی خواهد بود اما نرخ بیکاری و تورم افزایش می‌یابد.

به گزارش همشهری، این نهاد بین‌المللی تولید ناخالص داخلی ایران (رشد اقتصادی) را در سال‌جاری میلادی منفی ۱.۵درصد و نرخ تورم را ۲۹.۶درصد و نرخ بیکاری را هم 12.8درصد برآورد کرده است. این گزارش نشان می‌دهد در سال آینده میلادی نیز نرخ رشد اقتصادی ایران به منفی 3.6درصد خواهد رسید و نرخ تورم به 34.1درصد و نرخ بیکاری هم به 14.3درصد می‌رسد.

بانک مرکزی پیش از این گزارش داده بود روند شاخص رشد اقتصادی ایران از 4.6درصد در بهار سال گذشته با 2.8درصد افت به 1.8درصد در بهار امسال رسیده و اگر ارزش افزوده ناشی از بخش نفت از ترکیب رشد اقتصادی کشور حذف شود، شاخص رشد اقتصاد بدون نفت از 4.3درصد در بهار پارسال با افتی 3.6درصدی به 7دهم درصد در بهار امسال کاهش یافته است. کند‌تر شدن نرخ رشد اقتصادی به‌معنای کوچک‌تر شدن اقتصاد ایران و احتمال منفی شدن شاخص رشد اقتصاد و ورود به فاز رکود است؛ درحالی‌که نرخ تورم روند فزاینده‌ای را تجربه می‌کند.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرده است: عملکرد اقتصادی سال1397 بیش از هر چیز از وضعیت تحریم‌‌های آمریکا پس از خروج این کشور از برجام و نوع واکنش اقتصادی ایران متأثر خواهد بود. از نظر این نهاد تحقیقاتی وابسته به مجلس، درصورت همراهی نکردن اتحادیه اروپا با تحریم‌های یکجانبه و فراسرزمینی آمریکا علیه ایران پس از خروج این کشور از برجام در سال1397 رشد اقتصادی ایران به منفی نیم‌درصد و در غیراین صورت به منفی 2.8درصد برسد. مرکز پژوهش‌های مجلس نرخ رشد اقتصادی ایران در سال آینده را درصورت همراه نشدن اروپا با تحریم‌های آمریکا منفی 3.8درصد و درصورت همراه شدن اروپا با تحریم‌ها منفی 5.5درصد برآورد کرده است.

رشد اقتصاد ایران در منطقه

صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود نرخ رشد اقتصادی منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا، افغانستان و پاکستان را در سال‌جاری میلادی 2.4درصد و در سال آینده نیز 2.7درصد تخمین زده و میانگین رشد اقتصادی در کشورهای صادرکننده نفت منطقه شامل عربستان، ایران، امارات، الجزایر، عراق، قطر و کویت طی سال‌جاری میلادی را 1.4درصد و در سال آینده 2درصد پیش‌بینی کرده است. این نهاد بین‌المللی می‌گوید در سال‌های 2018 و 2019 فقط ایران و سودان نرخ رشد اقتصادی را تجربه خواهند کرد. افزون بر اینکه ایران پس از سودان بالاترین نرخ تورم را در پایان سال‌جاری میلادی و سال آینده شاهد خواهد بود، به‌گونه‌ای که نرخ تورم سودان در پایان امسال 61.8درصد و در سال آینده 49.2درصد و نرخ تورم ایران برای امسال 29.6درصد و برای سال آینده 34.1درصد پیش‌بینی شده است. براساس این گزارش سایر کشورهای منطقه نرخ تورم تک‌رقمی را امسال و سال آینده تجربه می‌کنند. البته صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود برآوردی از نرخ بیکاری در همه کشورهای منطقه را اعلام نکرده اما نرخ بیکاری ایران پس از سودان و تونس، بالاترین نرخ در منطقه خواهد بود.

هشدار به اقتصاد جهان

از سوی دیگر صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی جهان در سال‌جاری میلادی را به ۳.۷درصد کاهش داد و اعلام کرد جنگ تجاری آمریکا به اقتصاد جهان ضربه زده است. این نهاد بین‌المللی کاهش رشد اقتصادی جهان را برای سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ پیش‌بینی و اعلام کرد: تنش‌های مربوط به سیاست‌های تجاری و اعمال عوارض بر واردات، خسارات زیادی به اقتصاد جهان زده‌اند، درحالی‌که بازارهای نوظهور درگیر شرایط مالی بد و خروج سرمایه هستند. پیش‌بینی جدید صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد رشد بالایی که در اقتصاد جهان به‌خاطر کاهش مالیات‌ها در آمریکا و افزایش تقاضا برای واردات به‌وجود آمده بود، در حال ضعیف شدن است.

صندوق بین‌المللی پول در گزارش چشم‌انداز اقتصادی جهان اعلام کرد که تنها ۳.۷ درصد رشد اقتصادی را برای جهان طی سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ پیش‌بینی می‌کند که از پیش‌بینی ‌ماه جولای برابر با ۳.۹ درصد برای هر دوسال کمتر است.

عوامل مختلفی مسبب این کاهش رشد اقتصادی هستند که عبارتند از: وضع عوارض بر واردات بین آمریکا و چین، عملکرد ضعیف کشورهای منطقه یورو، ژاپن و برزیل و افزایش نرخ سود که برخی بازارهای نوظهور مثل آرژانتین، برزیل، ترکیه و آفریقای جنوبی را تحت فشار خروج سرمایه قرار داده است. براساس این گزارش تأثیر جنگ تعرفه‌ها بین چین و آمریکا سال آینده بیشتر احساس خواهد شد. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی رشد اقتصادی آمریکا را برای ۲۰۱۹ از ۲.۷درصد به ۲.۵درصد کاهش داد و پیش‌بینی این صندوق برای رشد اقتصادی چین در ۲۰۱۹ از ۶.۴درصد قبلی به ۶.۲درصد رسیده است. رشد اقتصادی این دو کشور در سال۲۰۱۸ تغییری نکرده است؛ آمریکا ۲.۹درصد و چین ۶.۶درصد.

این خبر را به اشتراک بگذارید