• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 15 مهر 1397
کد مطلب : 33194
+
-

رویارویی‌گروه‌های قدرت در بازار ارز

همزمان با بررسی لایحه CFT در جلسه امروز مجلس دیروز بازار ارز به محل رویارویی گروه‌های قدرت تبدیل شد

ارز
رویارویی‌گروه‌های قدرت در بازار ارز

در آستانه بررسی لایحه CFT در مجلس، معاملات بازار ارز به صحنه رؤیایی موافقان و مخالفان تصویب این قانون در مجلس تبدیل‌شد.
به گزارش همشهری، قرار است امروز بخش چهارم لایحه FATF موسوم به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) در مجلس مورد بررسی قرار گیرد. بررسی این لایحه از خرداد‌ماه به‌دلیل مخالفت‌های آشکار برخی گروه‌های ذی‌نفع مسکوت باقی مانده بود. در چنین شرایطی با توجه به اثرپذیری قیمت دلار از تصویب این قانون، بازار ارز به عرصه رویارویی گروه موافقان و مخالفان قرار گرفته است زیرا هرگونه کاهش یا افزایش قیمت دلار نشان‌دهنده درست‌بودن یا اشتباه‌بودن تصویب این قانون است. 
به‌زعم تحلیلگران، تصویب این قانون می‌تواند تبادلات مالی ایران را با جهان خارج سهل‌تر و گسترده‌تر کند. با این حال، مخالفان معتقدند این قانون محدودیت‌های مالی ایران را افزایش می‌دهد. بر همین اساس از چند روز گذشته گروه‌های اصلی بازار که ذی‌نفعان اصلی تصویب‌شدن یا نشدن این قانون هم تلقی می‌شوند، تلاش کرده‌اند از طریق ایجاد عرضه و تقاضا در این بازار علامت‌های آشکاری برای تصویب‌شدن یا نشدن این قانون مخابره کنند به‌طوری که براساس اخبار دریافتی در مبادلات روز گذشته برخی گروه‌های مخالف تصویب این قانون در مجلس که به منابع ارزی هم دسترسی دارند، با عرضه ارز در بازار تهران و همینطور سلیمانیه عراق و هرات تلاش کردند نبض این بازار را در دست بگیرند تا درصورت تصویب یا رد قانون در مجلس، با کاهش یا افزایش فشار عرضه یا تقاضا، نرخ‌ها را به سمت و سوی مطلوب خود سوق دهند. 
بر این اساس، دیروز نرخ دلار در آن سوی مرزهای شرقی و غربی ایران به محدوده 13هزار تومان کاهش یافت. پیش‌بینی می‌شود درصورت تصویب‌شدن این قانون در مجلس، گروه‌های قدرت از عرضه اسکناس‌های ارزی در بازارها دست بردارند و از رشد قیمت‌ها حمایت کنند تا نشان دهند اثرات تصویب این قانون بر اقتصاد ناگوار بوده است. این دقیقا برخلاف منطق و نظر موافقان تصویب لوایح مزبور است.

فضای پلیسی
همزمان با بروز این تحولات، از دیروز در بازار ارز یک فضای پلیسی و امنیتی حاکم شد، به‌طوری که دیروز پای نیروی انتظامی هم به بازار ارز گشوده شد و یک فرمانده نیروی انتظامی از کنترل این بازار خبر داد اما در چنین شرایطی هیچ‌کس از خود درباره دلایل واقعی و اقتصادی نوسان‌های بازار ارز سؤالی نمی‌پرسد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید