• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
شنبه 11 شهریور 1402
کد مطلب : 201899
+
-

یک گروه مرگ 7 گروه زندگی

اولین لیگ قهرمانان بدون مسی و رونالدو چگونه خواهد بود؟

یک گروه مرگ 7 گروه زندگی

در مراسم قرعه‌کشی لیگ قهرمانان اروپا که پنجشنبه‌شب برگزار شد، تقریبا همه گروه‌ها متعادل بودند غیر از گروه‌F که با حضور پاری‌سن‌ژرمن، دورتموند و میلان گروه مرگ لقب گرفت. گواردیولا و من‌سیتی طبق معمول خوش‌شانس بودند و اسپانیایی‌ها هم قرعه‌های ساده‌ای به‌دست آوردند. برای نخستین‌بار در 20سال اخیر مسی و رونالدو در قرعه‌کشی تیمی نداشتند. اگر یوفا با حضور تیم‌های عربستانی یا تیمی منتخب از ستارگان لیگ فوتبال این کشور موافقت می‌کرد، کریستیانو در لیگ قهرمانان حضور می‌یافت اما چفرین، رئیس یوفا گزینه حضور تیم یا تیم‌هایی از عربستان در لیگ قهرمانان فصل آینده را رد کرد و گفت: «تا آنجا که من می‌دانم امباپه و هالند رویای بازی در عربستان را ندارند. بازیکنان برتر در اوج دوران حرفه‌ای خود به عربستان نمی‌روند.» او پروژه فوتبالی عربستان را به چین تشبیه کرد: «خطری فوتبال اروپا را تهدید نمی‌کند. ما دیدیم که در چین چه اتفاقی افتاد؛ جایی که بازیکنان در پایان دوران حرفه‌ای خود در ازای دریافت پول زیاد به آنجا رفتند. فقط تیم‌های اروپایی می‌توانند در مسابقات اروپایی شرکت کنند و امکانی برای حضور تیم‌های عربستانی وجود ندارد.» رئیس یوفا حتی احتمال برگزاری فینال در جایی خارج از اروپا را رد کرد و توضیح داد: «فقط فدراسیون‌های اروپایی و نه باشگاه‌ها، می‌توانند درخواست میزبانی از فینال لیگ قهرمانان را ارائه دهند. برای بردن فینال به آمریکا، باید کلیه قوانین را تغییر دهیم و چنین تصمیمی نداریم.»

  طارمی
تا چهارشنبه انتقال مهدی طارمی به آث‌میلان قطعی به‌نظر می‌رسید. او با حضور در این تیم می‌توانست گروه مرگ لیگ قهرمانان را تجربه کند اما طارمی بعد از ملاقات با پینتو دا کاستا، رئیس پورتو، برای فصل ۲۴‌-‌۲۰۲۳‌ هم در دراگائو ماندنی شد. این انتقال با 15میلیون یورو در حال انجام بود که خود بازیکن و مدیر برنامه‌هایش بر سر رقم دستمزد و پورسانت زیر توافق زدند. آنها معتقدند که پیشنهادهای پیش از میلان به این بازیکن بهتر بود. قرار بود طارمی سالی 1.5میلیون یورو در میلان دستمزد بگیرد. میلانی‌ها ناامید از انجام این انتقال در آخرین ساعات پایان مهلت نقل‌و‌انتقالاتی دیشب سراغ جذب میسن برستو از چلسی رفتند. به این ترتیب طارمی برای چهارمین فصل پیاپی هم با پورتو ادامه خواهد داد و این تیم را برای بازی با بارسلونا همراهی خواهد کرد. پورتو حتی جانشین او را هم خریده بود. ایوان خایمه، مهاجم ۲۲ساله و اسپانیایی فامالیسائو، خرید جدید پورتو در خط حمله فصل گذشته با ۱۱گل و ۵‌پاس‌گل به‌عنوان بهترین بازیکن جوان لیگ پرتغال انتخاب شده بود. او توانایی بازی به‌عنوان بازیکن پشت مهاجم، وینگر و هافبک را دارد.

  قهرمانی بارسا؟
به فاصله 2روز پس از انتقاد لواندوفسکی از سبک ژاوی، انگار این مصاحبه نتوانست بارسا را به حاشیه ببرد و قرعه‌کشی لیگ قهرمانان این اظهارات را تحت‌الشعاع قرار داد. حالا هواداران بارسلونا حتی به قهرمانی تیم در اروپا هم امیدوارند. زمانی هم لیونل مسی گفته بود باید لیگ قهرمانان را به نوکمپ برگردانیم و حالا اصلا نوکمپی در این فصل وجود ندارد و این ورزشگاه در دست تعمیر قرار گرفته و پس از بازسازی نامش نیز تغییر خواهد کرد. بارسایی‌ها با ذکر چند نشانه به قهرمانی امیدوار شده‌اند. 2بار آخری که بارسلونا و شاختار دونتسک در لیگ قهرمانان با هم روبه‌رو شده بودند، بارسا قهرمان شده بود؛ فصل ۰۹‌-‌۲۰۰۸ (در گروه C) و فصل ۱۱‌-‌۲۰۱۰ (در مرحله یک‌هشتم نهایی). هر دو بار ژاوی در ترکیب بارسلونا بازی می‌کرد و حالا سرمربی این تیم است. بارسا با ژاوی، در سوپرجام اروپا‌۲۰۰۹ هم با پیروزی بر شاختار به قهرمانی رسیده بود.

  شانس بد یونایتد
منچستریونایتد به قرعه بایرن‌مونیخ خورد. اریک تن‌هاخ زمانی در دوران سرمربیگری گواردیولا در تیم اصلی، سرمربی تیم دوم بایرن بود و حالا سرمربی منچستر است. این هم‌گروهی می‌تواند برای شیاطین‌سرخ دردسرساز شود. یونایتد بعد از بارسلونا(۵) بیشترین شکست در لیگ قهرمانان را در برابر بایرن متحمل شده است. البته مهم‌ترین پیروزی تاریخ منچستر در فینال‌۱۹۹۹ در برابر بایرن به‌دست آمده است. از طرفی کپنهاگن هم یادآور خاطراتی تلخ است. کپنهاگن نخستین پیروزی اروپایی خود را نوامبر‌۲۰۰۶ مقابل یونایتد کسب کرده و خاطره خوبی از این تقابل دارد. یا گالاتاسرای که فصل ۱۳‌-‌۲۰۱۲‌ تا یک‌چهارم نهایی پیشروی کرد، در دور گروهی با یونایتد هم‌گروه بود و در خانه موفق به شکست حریف انگلیسی خود شده بود.

  گروه مرگ
نیوکاسل کم‌تجربه سخت‌ترین قرعه را دریافت کرد. در گروه‌F، قوی‌ترین تیم‌های سید۳ و ۴ قرعه‌کشی در یک گروه قرار گرفتند و گروه مرگ مسابقات را شکل دادند. میلان در ۴رقابت اروپایی که در برابر پاری‌سن‌ژرمن قرار گرفته با ۲پیروزی و ۲تساوی شکست‌ناپذیر بوده است. آمار پاریسی‌ها در برابر دورتموند بهتر است و در تنها فصلی که مقابل حریف آلمانی قرار گرفتند، به تنها فینال خود در لیگ قهرمانان صعود کردند. نیوکاسل تا‌به‌حال مقابل هیچ‌یک از تیم‌های این گروه قرار نگرفته است.

  خوش‌شانس همیشگی
پپ گواردیولا غیر از فصل پیش که در یک‌چهارم به تور بایرن‌مونیخ و در نیمه‌نهایی به رئال ‌مادرید خورد، معمولا در همه مراحل گروهی و حذفی بهترین قرعه را به‌دست می‌آورد. این بار هم استثنایی وجود نداشت و او و من‌سیتی به تیم ششم سید۲ (لایپزیش)، تیم هفتم سید3 (ستاره سرخ) و تیم اول سید۴ (یانگ بویز) خوردند. احتمالا ارلینگ هالند در همین مرحله گروهی عنوان آقای گلی رقابت‌ها را تکرار خواهد کرد. او در مراحل حذفی و فینال‌ها معمولا گل نمی‌زند اما این حریفان برای آقای گلی مهاجم نروژی کافی به‌نظر می‌رسند. شاید اگر گواردیولا خودش می‌خواست یک قرعه را بردارد، یک حریف سخت هم بین حریفانش انتخاب می‌کرد تا تابلو نشود. از ابتدای لیگ قهرمانان با فرمت جدید این نخستین‌باری است که یک تیم قهرمان اروپا در گروهG قرار می‌گیرد.

  اهدای جوایز
در این مراسم جایزه‌های بهترین‌های فصل پیش لیگ قهرمانان اروپا هم توزیع شد. پپ گواردیولا برترین سرمربی فصل 23-2022 یوفا (مردان) شد و ارلینگ هالند بهترین بازیکن فصل در رده مردان. در رده زنان هم این 2جایزه به آیتانا بونماتی از اسپانیا رسید که قهرمانی اروپا و جهان را در فصلی که گذشت تجربه کرده بود و جایزه بهترین سرمربی هم به سارینا ویگمن (انگلیس) داده شد.

  قرعه اسپانیایی‌ها
بین 5 نماینده اسپانیا، گروه رئال ‌مادرید سخت‌تر از دیگران است اما در کل هیچ‌یک از آنها گروه خیلی سختی ندارند. بارسلونا، اتلتیکو، رئال سوسیداد و سویا بهترین قرعه‌ها را برداشتند. اسپانیا به این دلیل یک سهمیه بیش از لیگ‌های بزرگ اروپایی دارد که سویا فصل پیش قهرمان لیگ اروپا شد و سهمیه لیگ قهرمانان را به‌عنوان جایزه برداشت. رئال‌مادرید با تیم آماده ناپولی روبه‌رو خواهد شد و با اونیون برلین که پدیده فصل پیش بوندس‌لیگا بود و دیروز لئوناردو بونوچی را هم جذب کرد. تیم براگا حریف ساده‌ای است. گروه‌C براساس رتبه‌بندی قدرت، دومین گروه چالش‌برانگیز است، با ناپولی و رئال‌مادرید که هر دو جزو 10تیم برتر جهان رتبه‌بندی شده‌اند و گروهی را تشکیل می‌دهند که میانگین امتیاز تیمی آن 89.7 است. رئالی‌ها در لیگ قهرمانان اروپا 2بار با ناپولی روبه‌رو شده‌اند؛ فصل 88‌–‌1987 که در بازی رفت ۲ بر صفر پیروز شدند و بازی برگشت 1 – 1 مساوی. فصل 17‌–‌2016 هم بازی رفت و هم بازی برگشت با نتیجه 3 بر یک به سود رئال پایان یافت.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید