• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 23 اسفند 1402
کد مطلب : 220852
+
-

رویارویی رؤیاها

پرسپوليس و استقلال با آرزوهاي بزرگ وارد دربي103مي‌شوند؛ کاش خود بازي هم به همين اندازه بزرگ از آب دربيايد

تیتر یک
رویارویی رؤیاها

بهروز رسایلی

حتی اگر پرسپولیس و استقلال وسط جدول باشند و تقابل آنها با هم هیچ تأثیری در جایگاهشان نداشته باشد، باز این یک دربی است و تپش قلب بسیاری از هواداران را افزایش خواهد داد؛ چه برسد به حالا که 2تیم از مدعیان اصلی کسب عنوان قهرمانی هستند و هر‌طور که به جدول نگاه کنیم، نتیجه نهایی مسابقه امروز تأثیر بسیار زیادی روی تعیین برنده جام خواهد داشت. بنابراین روشن است که با چه دیدار مهمی مواجه هستیم؛ دوئلی که سرخابی‌ها با رویاها و آرزوهای بزرگ وارد آن می‌شوند و از صمیم قلب باید امیدوار‌ باشیم کیفیت نهایی مسابقه هم همین اندازه قابل اعتنا و متناسب با توقعات باشد.

   رؤیاهای آبی
با توجه به اینکه روی کاغذ استقلال در این بازی میزبان است و نیز حضور این تیم در صدر جدول، ابتدا باید سراغ آنها برویم. همه می‌دانند که شاگردان جواد نکونام در این فصل عالی نتیجه گرفته‌اند. کمتر کسی انتظار داشت با گذشت 19هفته از لیگ، استقلال با 42امتیاز و 3پوئن بیشتر از رقیب سنتی در صدر جدول قرار گرفته باشد اما امروز این اتفاق رخ داده. ارزش مضاعف این بالانشینی به واسطه بضاعت نحیف‌تر استقلال در قیاس با پرسپولیس و سپاهان است و همین‌طور انبوه جنگ و جدل‌هایی که بین مدیران و مربیان تیم وجود داشته است. با همه این موانع، استقلال در نزدیکی‌های ثلث سوم لیگ، خودش را سینه‌خیز به سمت قهرمانی پیش می‌برد و البته که برد در دربی، آنها را یک گام بسیار بلند در این مسیر پیش خواهد انداخت. استقلالی‌ها اما برای مسابقه امروز رویاهای دیگری هم دارند؛ ازجمله اینکه روند بسیار بد سالیان اخیرشان در شهرآوردها را تا حدی تعدیل کنند. شاید باورکردنی نباشد اما استقلال در 28دربی آخر فقط 2بار برنده بوده که آمار بسیار بدی است. بردن در این مسابقه مهم می‌تواند کمی این شرایط را تغییر بدهد. به علاوه برای شخص جواد نکونام هم پیروزی در این مسابقه، یک قدرت‌نمایی بسیار بزرگ در مقابل مدیران باشگاه خواهد بود که به‌جرأت می‌توان گفت این جنگ درون خانوادگی را مغلوبه می‌کند.

   رؤیاهای قرمز
از آن‌سو اما پرسپولیس هم آرزوهای خودش را برای دربی خواهد داشت. پیروزی در این مسابقه، سرخپوشان را به صدر جدول باز‌می‌گرداند؛ موقعیتی بسیار ارزشمند که اگر مصائب این ماه‌های تیم را کنار هم قرار بدهیم، اهمیت آن دوچندان خواهد شد. فقط فکر کنید به اینکه سرمربی و مدیر باشگاه اختلاف داشتند، کریم باقری جدا شد، یحیی گل‌محمدی رفت، برانکو نیامد، کنعانی‌زادگان و گولسیانی محروم و مصدوم شدند و تازه این غیر از آسیب‌دیدگی سنگین و قدیمی پورعلی‌گنجی و یاسین سلمانی است. اگر با وجود همه این موانع پرسپولیس موفق به شکست استقلال شود و بعد از مدت‌ها به صدر جدول برگردد، حقیقتا کار مهمی کرده است. برتری در این بازی همچنین به اوسمار ویرا فرصت خواهد داد تیم خودش را برای آینده پرسپولیس بسازد؛ بنابراین این مسابقه برای سرمربی برزیلی پرسپولیس فقط یک بازی 90دقیقه‌ای ساده نیست. آرزوهای فردی هم جای خود را دارند؛ عیسی آل‌کثیر که می‌تواند با درخشش در این مسابقه باقیمانده دلخوری‌های ابتدای فصل را با هواداران تسویه کند، اوستون اورونوف که اگر همان بازیکن مؤثر و چشم‌نواز هفته‌های اخیر باشد شاید دوئل حیثیتی ازبک‌های دربی را به سود خودش به پایان ببرد و البته امید عالیشاه که لابد تا‌به‌حال هزار بار در دنیای خواب و خیال، رویای چهارمین گلش به استقلال و لخت‌شدنی دیگر را تصور کرده است! یعنی امروز محکمه حقیقت به سود آرزوهای کدام طرف حکم خواهد داد؟

سیدوند!
گلرها، 2چهره بسیار ویژه در دربی بزرگ امشب در آزادی هستند

سیدحسین یا بیرانوند؟ نمایش دروازه‌بان‌ها در بازی امشب، بخش مهمی از نتیجه دربی را رقم خواهد زد. شاید همه نقشه‌های 2مربی درست پیش برود اما یک اشتباه ساده از یک دروازه‌بان، همه‌‌چیز را تغییر خواهد داد. در نتیجه به‌نظر می‌رسد این 2 نفر بیش از هر بازیکن دیگری در جریان این مسابقه اضطراب داشته باشند، هر چند برای 2گلر اول و دوم تیم ملی ایران، روبه‌رو شدن با چنین فشاری، خودش یک محک جذاب خواهد بود.

   آمار چه می‌گوید؟
کاپیتان استقلال، آماری عجیب و دور از انتظار در دربی‌های پایتخت دارد. او 11بار در این بازی سنتی درون دروازه استقلال قرار گرفته و هرگز موفق به کسب پیروزی در وقت قانونی نشده است. حسینی و تیمش 2بار در پنالتی‌های جام حذفی پرسپولیس را شکست داده‌اند اما او در لیگ برتر، هرگز زمین مسابقه را مقابل پرسپولیس به‌عنوان سنگربان برنده ترک نکرده است. 7تساوی و 4شکست در این بازی، آماری نیست که سیدحسین به آن افتخار کند. جالب اینکه بیرو هم دقیقا در 11دربی، روی خط دروازه پرسپولیس ایستاده است. در این 11بازی برای بیرو، 5تساوی، 4برد و 2شکست اتفاق افتاده است. او در این 11بازی 6بار هم موفق شده کلین‌شیت کند. بیرو در 7برخورد آخر با استقلال، هرگز در وقت قانونی بازنده نبوده است. او البته سابقه بازی با استقلال در لباس نفت تهران را هم دارد اما دربی‌های پایتخت، همیشه بازی‌های بزرگ‌تر و حساس‌تری به‌نظر می‌رسند.

   فرم در لیگ23
به لحاظ کلین‌شیت، حسین حسینی در این فصل فرم بهتری از بیرو داشته است. او موفق شده 11بار دروازه‌اش را در لیگ بسته نگه دارد و بیرو این کار را 8بار انجام داده است. در بازگشت از جام ملت‌ها نیز علیرضا چند اشتباه بد انجام داده و به‌نظر می‌رسد سنگربان استقلالی‌ها در فرم بهتری به این مسابقه رسیده است. برای هر دو نفر آنها اما این بازی، سرشار از اهمیت است. اگر حسینی پیراهن بیرو را در تیم ملی می‌خواهد، باید در این بازی خاص خودی نشان بدهد. اگر هم علیرضا می‌خواهد نشان بدهد که واقعا بهترین گلر این نسل است، هیچ راهی بهتر از درخشش در این بازی بزرگ برای او وجود نخواهد داشت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید