• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 3 مهر 1397
کد مطلب : 31772
+
-

اشتغال پایدار؛ راه نجات کشاورزی مرکزی

گفت‌وگو با معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی

فاطمه عسگری‌نیا/اراک - خبرنگار 

 
استان مرکزی به همان اندازه که در بخش صنعت حرف برای گفتن دارد در بخش کشاورزی هم چنته پری دارد و همواره یکی از 10 استان برتر کشور در حوزه تولید محصولات کشاورزی و دامی است. اما کشاورزی این استان در سال‌های اخیر در سایه خشکسالی و افزایش هزینه‌های تولید دچار نابسامانی‌ شده است. سعید فرخی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مرکزی، در گفت‌وگو با همشهری به بررسی وضع کشاورزی این استان و برنامه‌های دولتی برای رهایی این بخش از چالش‌های پیش‌رو می‌پردازد. 



مهم‌ترین چالش پیش‌روی بخش کشاورزی مرکزی را چه می‌دانید؟

بخش کشاورزی ما امروز با 3 چالش اساسی دست و پنجه نرم می‌کند؛ اشتغال نسل جوان، توسعه پایدار و بی‌توجهی به محیط‌ زیست. با توجه به این چالش‌ها ایجاد بسترهای اشتغال پایدار و احیای زمین‌های کشاورزی با حضور جوانان روستایی و تحصیل‌کرده می‌تواند به رونق کشاورزی کمک کند. 
مرکزی استانی است که تا کنون 2/0 درصد تولید کشاورزی مازاد بر نیاز خود را، از گوشت قرمز و سفید گرفته تا حبوبات و مواد غذایی پروتئینی، به سایر استان‌های کشور ارسال می‌کند و با داشتن فقط 8 درصد مساحت کشور، رتبه دوم تولید انار، رتبه ششم تولید پسته، رتبه اول تولید گل و گیاهان زینتی و رتبه اول صادرات ماهی زینتی کشور را دارد. با تقویت‌ این ظرفیت‌ها می‌توان تحول اقتصادی بزرگی در استان ایجاد کرد. 

چه برنامه‌ای برای رونق اشتغال بخش کشاورزی دارید؟

از آنجا که مهم‌ترین چالش فراروی بخش کشاورزی ما اشتغال است، تلاش کرده‌ایم با امضای قراردادهای ایجاد اشتغال به ارزش 32 میلیارد تومان گام نخست را در توسعه بخش کشاورزی استان برداریم. 

به نظرتان با منابع محدود آبی در استان می‌توان شاهد رونق بخش کشاورزی بود؟

مسلما خیر. زمانی می‌توانیم بخش کشاورزی استان را در مسیر رونق حرکت دهیم که قبل از هر چیز به فکر توسعه پایدار آن باشیم و با بهره‌وری از حداقل ظرفیت‌های آبی و خاکی و به کارگیری نیروی انسانی ماهر و بومی به این مهم دست یابیم.

برای حفظ اشتغال موجود بخش کشاورزی هم چاره‌ای دارید؟

بسیاری از زمین‌های کشاورزی ما در مناطق روستایی فقط به دلیل نبود سرمایه کافی در دست مالکان اراضی کشاورزی بلاتکیف مانده‌اند.
 همه فعالان اقتصادی این موضوع را قبول دارند که پایداری اشتغال در بخش کشاورزی در سایه تامین سرمایه و تقویت حوزه سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد. با رایزنی‌های صورت‌گرفته با بانک کشاورزی مقدمه‌های این کار در استان مرکزی فراهم شده است.

وضع صندوق بیمه کشاورزی استان خوب است؟

خیر. درآمد این صندوق در استان مرکزی بین 4 تا 5 میلیارد تومان است. این رقم حکایت از آن دارد که سرمایه‌گذاری یا بیمه کردن محصولات کشاورزی در میان کشاورزان استان مورد توجه قرار نمی‌گیرد. البته نمی‌توان منکر شد که بخشی از مشکلات صندوق بیمه کشاورزی استان به نبود حمایت‌های ملی از صندوق بر می‌گردد.

این خبر را به اشتراک بگذارید