• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224266
+
-

توسعه پایدار تهران با حضور زنان در عرصه‌های مختلف

نگاه
توسعه پایدار تهران با حضور زنان در عرصه‌های مختلف

سوده نجفی؛ عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران

تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا به فرمان امام‌خمینی(ره) نشان داد جمهوری اسلامی ایران به مشارکت مردم در سیاستگذاری‌ها و اداره شهر و حتی روستا توجه ویژه‌ای دارد. مردم‌سالاری دینی یکی از تأکیدات امام‌خمینی(ره) در اوایل انقلاب بود که امروز نوعی حکمرانی در دنیاست که در آن از نظرات مردم، خبرگان و سازمان‌های مردم‌نهاد استفاده می‌کنند، درصورتی‌ که امام‌خمینی(ره) از همان ابتدا به این موضوع و نقش مردم در سرنوشت خود توجه داشتند.
توجه جمهوری اسلامی ایران به آحاد جامعه به‌ویژه زنان بیانگر آن است که نقش زنان در طول تاریخ همواره مهم و قابل توجه بوده است. در ایام پیروزی انقلاب اسلامی، زنان با حضور در راهپیمایی‌ها و فعالیت‌های انقلابی نقش غیرقابل انکاری داشتند. در ایام دفاع‌مقدس نیز بانوان یکی از مهم‌ترین افراد در ستادهای پشتیبانی جنگ بودند که تلاش‌های زیادی در تهیه و تولید مواد غذایی و اقداماتی از این قبیل داشتند. شهادت و اسارت تعدادی از زنان در ایام دفاع ‌مقدس نشان‌دهنده حضور فعال آنها در میدان مبارزه بود.
اسلام حقوقی برای زنان قائل است و بر تساوی زن و مرد تأکید می‌کند. نگاه ما به حوزه زن بر مبنای نگاه اسلام است و باید بر تحقق این حقوق اصرار داشت تا با استفاده از زنان در عرصه‌های مختلف برای رسیدن به توسعه پایدار گام برداریم.
رهبر معظم انقلاب نیز در دیداری که به مناسبت ولادت حضرت زهرا(س) با بانوان داشتند به‌صراحت نقش زنان را تبیین و تأکید کردند که زنان باید در عرصه تصمیم‌گیری کلان کشور نقش داشته باشند. این نظر رهبری درخصوص زنان دغدغه‌ها را در این حوزه بیشتر کرده است و باید زنان در عرصه‌های اجتماعی نیز حضور جدی و فعالی داشته باشند که این مسئله همسو با تحقق الگوی سوم زن انقلاب به دور از نگاه جنسیتی به زنان است.
وقتی زنان در عرصه قدرت نباشند و در تصمیم‌گیری‌های کلان نقش نداشته باشند، قطعا در تصمیم‌گیری‌ها مطالبات و دغدغه زنان تأمین نخواهد شد. اگر زنان در این عرصه‌ها حضور داشته باشند، موضوعاتی که به نفع زنان و مطالبه آنان است پیگیری می‌شوند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد در دوره ششم شوراهای شهر و روستا، 5990زن انتخاب شده‌اند که از این میزان بیش از ۵۷۰نفر مربوط به اعضای شوراهای شهر (شهرهای بزرگ و کوچک) و مابقی مربوط به شوراهای روستاست که البته در میزان مشارکت نسبت به دوره قبل تقریبا شاهد افزایش ۵۰درصدی هستیم. این در حالی است که بررسی ارقام میزان حضور زنان در کرسی‌های شورای شهر مراکز استان کاهش 15درصدی نشان می‌دهد و در برخی شوراهای شهر هم هیچ عضو بانویی دیده نمی‌شود.
وقتی موضوعاتی در حوزه زنان از قبیل توانمند‌سازی‌ زنان، زنان سرپرست خانوار و احداث پارک بانوان در مدیریت شهری مطرح می‌شود و بانویی نیست که از این طرح و مطالبات دفاع کند، قطعا مشکلات خاصی در اجرا به‌ وجود می‌آید و این امر دغدغه بانوان را برای حضور در این عرصه‌ها بیشتر می‌کند.
موضوع انتخابات و مشارکت زنان در آن، مسئله‌ای مهم است و باید در این زمینه شاهد حضور فعال و جدی زنان باشیم. زنان هم با حضور در عرصه انتخابات و هم در افزایش مشارکت با تشویق خانواده نقشی ویژه‌ و اساسی دارند و نباید به این مسئله بی‌توجه بود. قطعا زنان با توجه به جمعیتی که در کشور دارند می‌توانند در افزایش مشارکت، همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب تأکید داشتند، نقش‌آفرین باشند. امیدوارم جلسات با همه نخبگان و دانشجویان در حوزه زنان و مدیریت شهری مستمر باشد تا با نظراتشان ما را در این زمینه همراهی کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید