• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
شنبه 24 شهریور 1397
کد مطلب : 30509
+
-

دست انداز نبود اعتبار در مسیر توسعه راه‎ها

محمد مشیری| خبرنگار:


یکی از مشکلات اساسی و مهم و بخشی از دغدغه‎های شهروندان، وجود جاده‌های پرپیچ و خم و خطرناک در تمامی محورهای استان کردستان است که آمار تلفات انسانی نگران‎کننده‎ای دارد. بنابراین باید مشکلات در این زمینه حل شود. در همین رابطه گفت‌وگوی همشهری را با «سید البرز حسینی» مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‎ای استان کردستان می‎خوانید.  


وضعیت راه‎های استان و جاده‎های روستایی در چند سال اخیر چگونه بوده است؟ 

طول شبکه راه‎های استان 7هزار و 950 کیلومتر است که هزار و 850 کیلومتر آن بین‌شهری است و از این طول حدود ٢٧٠کیلومتر بزرگراه و مابقی دارای مشخصات راه اصلی و فرعی است. 6هزار و 100 کیلومتر نیز راه روستایی وجود دارد که حدود 2هزار و 800 کیلومتر آن آسفالته و مابقی شنی و خاکی است. همچنین در طول شبکه راه‎های موجود استان که در حال بهره‎برداری است، حدود 8هزار دستگاه پل بزرگ و کوچک، 10 دستگاه تونل و حدود 50 گردنه برفگیر و مهم وجود دارد. 

چه مشکلات و معضلاتی در مسیر توسعه راه‎های استان وجود دارد؟

اصلی‎ترین مشکل عدم تامین اعتبار است که امکان نگهداری به‌موقع و منظم راه‌ها را میسر نمی‌کند. معمولا کمتر از ٥٠ درصد اعتبار از هر دو محل ملی و استانی تامین می‌شود که تخصیص و نقدینگی آن هم صد درصد نیست. 

برای بهبود ایمنی راه‎ها چه برنامه‎ای دارید؟
 
مثل معروفی بین راهداران هست که می‌گوید باید اول راه و جاده‎ای ساخته شود تا ما از آن نگهداری کنیم. در زمینه ایمنی راه‎ هم بخش بزرگی از آن با ساخت راه همراه است و بخش دیگر آن اقدامات راهداری است. الزامات ایمنی راه شامل خط‎کشی، نصب تابلو و حفاظ و موارد دیگر ضرورت دارد. همچنین نقاط پرتصادف استان با توجه آمار تصادفات در بازه زمانی 2 تا 3 سال گذشته شناسایی شده است. در این زمینه ضمن رعایت دستورالعمل‎های موجود، اقدامات نوین و جدیدی که در کاهش شدت تصادفات هم موثر بوده، انجام شده است.

همچنین یکی از اقدامات نوین، مطالعات ممیزی ایمنی راه‎ها بوده که ضمن بازدید کامل از تمامی طول راه‎ها، راهکار و تحلیل‎های لازم برای ایمن‎سازی آنها پیشنهاد شده و بعد از تامین اعتبار برای انجام آن اقدام خواهد شد. در این زمینه مطالعات در استان صورت گرفته و مرتب در حال به‌روزرسانی است. هرچند باید توجه داشت که 5 عامل در تصادفات نقش دارند؛ انسان، راه، خودرو، عوامل امدادی (پلیس، هلال‌احمر و اورژانس) و عوامل محیطی (مه، گرد و غبار، رانش زمین، تگرگ، بارش و...). هر یک از این عوامل به سهم خود در کاهش تلفات رانندگی نقش دارند، اما اصلی‌ترین عامل انسانی است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید