
151اتوبوس برقی در مسیر تهران
با ترخیص و انتقال محموله برقی جدید در شرایط جنگی، تعداد اتوبوسهای برقی به 340 رسید

مهدی اسماعیلپور-روزنامهنگار
دستگاههای خدماترسان بهویژه شهرداری تهران در بحبوحه جنگ از انجام وظایف و ارائه خدمات به شهر و شهروندان بازنماندند و برای کار و فعالیت تا برقراری آتشبس و آرامشدن اوضاع دست روی دست نگذاشتند. این انجام وظیفه هم به کارهای روتین و روزانه مانند نظافت معابر یا ماموریتهای ویژه امداد و نجات آتشنشانها و... محدود نمیشود. یکی از اتفاقهای جالبی که در روزهای جنگ شاهد آن بودیم، ورود اتوبوسهای برقی جدید به تهران بود.
جنگ هم مانع خدماترسانی نشد
اواسط خردادماه و پیش از آغاز تجاوز ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی به کشورمان بود که کشتی حامل 50دستگاه اتوبوس برقی جدید به بندرعباس رسید و تخلیه شد تا همراه با 101دستگاهی که قبل از آن به بندر رسیده بود، مجموع اتوبوسهای برقی چینی به 151دستگاه برسد. ازآنجاکه این اتوبوسها باید توسط یدککش و بهطور زمینی به تهران منتقل شوند، رسیدن آنها به پایتخت چندروزی طول کشید و با حملات صهیونیستها به کشورمان همزمان شد؛ اما جنگ هم مانع آن نشد. در روزهای گذشته انتقال اتوبوسها به تهران ادامه داشت و اکنون حدود 80دستگاه از آنها در تهران و انتقال حدود 71دستگاه باقیمانده هم درحال انجام است تا بهزودی همه 151دستگاه اتوبوس برقی جدید به پایتخت برسد.
340دستگاه اتوبوس برقی در ناوگان
پیش از این 189دستگاه از این اتوبوسهای برقی وارد ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران شده بود که با احتساب 151دستگاه اتوبوس جدید، تعداد این اتوبوسها در پایتخت به 340دستگاه میرسد. درحالحاضر اتوبوسهای برقی جدیدی که به تهران رسیدهاند در شرکتی که خدمات پسازفروش این اتوبوسها را انجام میدهد قرار دارند تا پس از انجام مراحل اداری و دیگر آمادهسازیها ظرف هفتههای آینده وارد ناوگان اتوبوسرانی و حملونقل عمومی پایتخت شوند. قرار است 2500دستگاه از این اتوبوسهای برقی تا پایان سال به تهران برسند و دستگاههای باقیمانده نیز بهمرور وارد کشور و ناوگان حملونقل میشوند.
هزاران راه پیمودند
اتوبوسهای برقی جدید که به تهران رسیدهاند، سفری سخت و طولانی را در اقیانوس و کوه و صحرا پشت سر گذاشتهاند. این اتوبوسهای برقی برای اینکه از چین به ایران برسند، بیش از 8هزارو800کیلومتر راه آبی را روی کشتی بودهاند. در ادامه هم انتقال امن و سریع آنها از بندرعباس تا تهران آن هم در اوج جنگ، سختی و ماجراجوییهای خاص خودش را داشت. یدککشها برخلاف معمول که مسیر حدودا 1500کیلومتری بندر تا تهران را در جادههای صاف و هموار طی میکردند، اینبار خودشان را از راههای فرعی و خاکی و صعبالعبور به پایتخت رساندند؛ مسیرهایی ناهموار که بعضا تریلیهای غولپیکر را هم زمینگیر میکرد و برای عبور از چالهچولههایش حسابی به دردسر میافتادند. به هر سختی و با هرخطری که بود، در زمان جنگ انتقال این اتوبوسها به تهران آغاز شد تا حتی چند روز زودتر هم که شده مشکل مردم حل شود.
ورود اتوبوسهای برقی جدید به ناوگان با اولویت مناطق مرکزی است
احمد قیومی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران: 151دستگاه اتوبوس برقی به بندرعباس منتقل شده بود که مراحل ترخیص و انتقال آنها به تهران درحال انجام است. با ورود این اتوبوسها درحالحاضر تعداد اتوبوسهای برقی چینی در ناوگان اتوبوسرانی به 340دستگاه میرسد. سایر اتوبوسهای برقی مربوط به قرارداد 2500دستگاه اتوبوس چینی نیز بهتدریج به گمرک منتقل خواهد شد. ناوگان برقی که وارد پایتخت میشود در وهله اول در مناطق مرکزی و پرتردد پایتخت بهکار گرفته خواهد شد تا نقش مؤثرتری در کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهر تهران ایفا کند. ایستگاههای شارژ اتوبوسهای برقی تامین شده است و همچنان درحال افزایش این ایستگاهها هستیم و خطوط موردنظر برای بهرهبرداری از این ناوگان هم آمادهسازی شده است. به محض ورود و آمادهشدن اتوبوسهای برقی جدید، تمام 151دستگاه وارد ناوگان خواهد شد.