• پنج شنبه 12 تیر 1404
  • الْخَمِيس 7 محرم 1447
  • 2025 Jul 03
چهار شنبه 11 تیر 1404
کد مطلب : 258348
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/mQZV9
+
-

سبقت از رقبا با موشک هوندا

شرکت معروف خودروسازی ژاپن می‌تواند با ساخت راکت‌های فضایی، رویایی بزرگ را به حقیقت بدل کند

گزارش
سبقت از رقبا با موشک هوندا

ساسان شادمان منفرد-روزنامه‌نگار

هوندا ۲۷خرداد خیلی بی‌سر و صدا موشک آزمایشی ۶٫۳‌متری خود را از «تایکی تاون» هوکایدو به هوا فرستاد؛ راکتی که 56.6ثانیه پرواز کرد، به ارتفاع ۲۷۱متری از سطح دریا رسید و درحالی بار دیگر به زمین بازگشت که فقط ۳۷سانتی‌متر با نقطه فرود از پیش تعیین‌شده‌اش فاصله داشت. این نخستین بار است که شرکتی خارج از ایالات متحده و چین، چنین فرود دقیقی را با یک راکت عمود‌پرواز وعمود‌فرود انجام می‌دهد.

رویای مهندسان جوان
هوندا از سال۲۰۲۱ پژوهش روی راکت‌های مداری کوچک را آغاز کرد با مهندسانی که به قول مدیرعامل این شرکت: «می‌خواستند از فناوری‌های موتور احتراق، روباتیک و کنترل خودکار هوندا برای تحقق رویاهای فضایی استفاده کنند.» آن زمان صحبت از حامل مداری توانمند حمل یک تن محموله به مدار پایین زمین بود.

چشم‌انداز ۲۰۲۹
طبق نقشه راه داخلی، هوندا قصد دارد تا ۲۰۲۹ به پرواز زیرمداری (فراتر از خط کارمان، ۱۰۰ کیلومتر) برسد. هنوز تصمیمی درباره تجاری‌سازی یا ساخت نسخه سه‌مرحله‌ای برای مدار پایین گرفته نشده، اما مهندسان می‌گویند که اگر بازار پرتاب ماهواره‌های کوچک رشد کند نسخه هزار کیلوگرمی می‌تواند به چرخه تولید برسد.

چرا مهم است؟

هدف کوتاه‌مدت: اثبات پایداری پرواز و کنترل‌بردار رانش هنگام اوج‌گیری و فرود.
موفقیت کلیدی: فرود «نرم» روی همان سکوی بتنی با خطای کمتر از نیم متر؛ عددی که حتی در نخستین «گرس‌هوپر» اسپیس‌ایکس هم دیده نمی‌شد.
داده‌های تله‌متری: هوندا می‌گوید هزاران پارامتر دینامیکی، حرارتی و ارتعاشی برای آموزش الگوریتم‌های کنترل بعدی ثبت شد.

جایگاه هوندا در رقابت فضایی
ژاپن: دولت با ایجاد صندوق چند میلیارد دلاری برای استارت‌آپ‌های فضایی از پروژه هوندا و شرکت‌های دیگر مثل «فناوری‌های میان‌ستاره‌ای» پشتیبانی می‌کند.
خودروسازان دنیا: تویوتا روی ماه‌نورد «لونا کروزر» کار می‌کند. هیوندای-کیا مشارکت ماهواره‌ای دارد، اما فعلا تنها هوندا و تا حدی ونتوری در فرانسه موشک آزمایشی ساخته‌اند.
مزیت رقابتی: ترکیب تولید انبوه کم‌هزینه قطعات خودرو با نیاز    رو به رشد فالکون‌های کوچک؛ عاملی که می‌تواند بهای هر پرتاب را تا یک‌دوم رقبا کاهش دهد.



چالش‌های پیش رو
رسیدن به مدار: فرود دقیق روی زمین آسان‌تر از دستیابی به سرعت مداری است. مرحله دوم پرقدرت، سپر حرارتی بازگشت و سیستم هدایت مداری هنوز طراحی نشده‌اند.
پایداری کسب‌وکار: در بازاری که اسپیس‌ایکس بی‌وقفه رکورد قیمت را می‌شکند هوندا باید یا در قیمت یا در خدمات الحاقی (اینترنت اشیا، ناوبری خودرو) مزیت پیدا کند.
 سرمایه‌گذاری بلندمدت: هوندا تا سال۲۰۲۶ تصمیم 
«Go/No-Go» (برویم یا نرویم) را برای 
تزریق بودجه تولید انبوه خواهد گرفت.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید