• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 7 دی 1396
کد مطلب : 2547
+
-

زندگی روی خط زلزله

تنها قربانی زلزله مرد میانسالی بود که به بر اثر ایست قلبی جانش را از دست داد

زندگی روی خط زلزله

بامداد دیروز زمین‌لرزه‌ای 4.2ریشتری پایتخت را بار دیگر لرزاند تا تهران، شهری زلزله‌خیز که سال‌ها به‌خود نلرزیده بود، در کمتر از یک هفته 2مرتبه شاهد زلزله باشد. هرچند این زمین‌لرزه قدرت چندانی نداشت اما همین لرزه چندثانیه‌ای کافی بود تا یک نفر جان خود را از دست داده و 57نفر مصدوم شوند.

به گزارش همشهری، بامداد چهارشنبه وقتی بیشتر مردم در خواب بودند، در عمق 12کیلومتری زمین خبرهایی بود. بعد از زلزله چهارشنبه هفته گذشته که زنگ خطری برای پایتخت بود، کارشناسان هشدار داده بودند که ممکن است تا چند هفته پس‌لرزه‌های کوچک و بزرگی اتفاق بیفتد. به همین دلیل بود که از آن شب تا به حال ساکنان تهران و البرز گوش به زنگ حادثه بودند.

درحالی‌که فقط 54دقیقه از روز چهارشنبه گذشته بود، بار دیگر لرزه به جان زمین افتاد. کانون زلزله گسل مشکین‌دشت - اشتهارد بود و اطلاعاتی که دقایقی بعد منتشر شد، نشان می‌داد قدرت آن 4.2ریشتر بوده است. هرچند ساکنان شرق تهران کمتر زلزله را احساس کرده بودند اما زمین‌لرزه در استان البرز و بخش‌های غربی پایتخت به خوبی حس شد. با اینکه این بار قدرت زلزله کمتر از زلزله چهارشنبه هفته قبل بود و مردم آمادگی بیشتری داشتند اما باز هم برخی شهروندان به خیابان‌ها ریختند. ماشین‌هایی بود که یکی یکی از پارکینگ خانه‌ها بیرون می‌آمد و استارت می‌خورد. برخی داخل خودرو، جلوی خانه‌شان ماندند و برخی دیگر به خانه‌هایی که فکر می‌کردند امن‌تر است، رفتند.

ماجرای صف‌های پمپ بنزین هم تکرار شد اما این بار صف‌ها کمی کوتاه‌تر بود. هرچند هنوز میزان خسارت و تلفات احتمالی ناشی از این زلزله معلوم نبود اما می‌شد حدس زد که فاجعه‌ای رخ نداده است. با وجود این، دقایقی بعد جلسه ستاد مدیریت بحران پایتخت به ریاست استاندار تشکیل شد. دقایقی بعد شهردار پایتخت نیز ضمن اعلام آماده‌باش مدیریت بحران شهر تهران، گفت که شهرداری تهران با تمام ظرفیت‌هایش در آماده‌باش کامل برای نقش‌آفرینی و مدیریت بحران‌های احتمالی است. او خطاب به شهروندان نیز گفت ضمن آنکه باید همواره آمادگی‌های لازم را داشته باشند، بابت پس‌لرزه هم نگران نباشند. ساعتی از زلزله می‌گذشت که نخستین آمارها درخصوص مصدومان منتشر شد؛ آماری که از مرگ یک نفر در استان البرز به دلیل ایست قلبی و مصدومیت 57نفر حکایت داشت. با وجود این، چند ساعت بعد بار دیگر آرامش به شهر بازگشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید